Företag i fokus:

Fackeltåg i Södertälje mot våld och förtryck

Orange day internationell

Foto: Alexander Isa.

Fredagen den 25 november är det Orange Day – den internationella dagen mot våld mot kvinnor och flickor.

Men redan under måndagen hissade Södertälje kommun orangefärgade flaggor utanför stadshuset för att visa sitt ställningstagande.

Varje år, den 25 november sedan år 1999, uppmärksammas våldet mot kvinnor runt om i världen och Södertälje är inte sämre än omvärlden. Mellan den 21 och 27 november visa kommunen sitt tydliga ställningstagande mot våld i nära relationer och i synnerhet våld mot kvinnor och flickor.

– Varje flickas och kvinnas rätt att leva ett liv i frihet och fritt från våld och förtryck är en grundläggande fråga, och om vi genom att dela med oss till varandra kan öka kunskapen om vilken hjälp som finns genom ”En vecka fri från våld” så känns det mycket meningsfullt. Ingen människa ska behöva leva i ofrihet och i otrygghet, säger Viktoria Hjulström (S) Socialnämndens ordförande, i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Under veckan kommer flera aktiviteter att genomföras i samverkan med bland annat Södertäljepolisen, Samordningsförbundet, Södertäljejourerna, Södertälje Zontaklubb, Telge Bostäder och Scania. Kommunen anordnar även flera seminarier och avslutar veckans aktiviteter med ett fackeltåg som börjar från stadshuset, vidare genom stadskärnan, och avslutas på Stora torget.  

Med kampanjen som pågår veckan ut vill Södertälje kommun visa sin tydliga ställning om att kvinnor inte ska begränsas på grund av våld, förtyck eller hederskultur.

– Vi hoppas att veckan ökar kunskapen om våld i nära relationer och hedersrelaterat våld och förtryck. Vi är alla ansvariga för att bidra till en trygg miljö oavsett var det är, men särskilt i hemmet, säger Johannes Evers Gester, samordnare mot våld i nära relationer i Södertälje kommun. 

Fackeltåget inleds nu på fredag, den 25 november klockan 16:00, och är öppen för alla som vill delta.

Se programmet här.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2022 08:04
Senast uppdaterad: 23 november 2022 08:08

En tredje person gripen för knivattacken i centrum

Polis

Foto: Alexander Isa

Efter en knivrelaterad händelse i en frisörsalong i centrala Södertälje greps två unga män, misstänkta för grov misshandel och försök till människorov. Nu har polisen gripit en tredje person, rapporterar LT.


Torsdagen den 1 februari blev en man i 20-årsåldern knivhuggen flera gånger i benet i en frisörsalong på Nygatan. Mannens skadorna beskrevs som lindriga.

Polisen agerade snabbt och kunde gripa en man två män, varav en av dem som tidigare varit under utredning för medhjälp i dödsskjutningen i Saltskog den 6 oktober 2022. Bägge misstänks för grov misshandel och försök till människorov i samband med knivattacken.

En tredje misstänkt person har gripits.

Enligt LT var den tredje gripne, som är i 20-årsåldern, anhållen i sin frånvaro redan dagen efter incidenten den 2 februari, men har lyckats hålla sig undan fram till nu. Enligt tidningens uppgifter sitter alla tre personer nu förvarade i häkte, samtliga misstänkta för grov misshandel och försök till människorov.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 02:12

Här sprider de kärlek – Delade ut 500 röda rosor

A89ABAA1-8A9E-4F00-AB1D-03D89F85F7BF

Foto: Privat.

I en unik gest för att sprida glädje och kärlek, tog ”We Are One Church Södertälje” initiativet att dela ut 500 rosor i staden under Alla hjärtans dag. – Det mottogs med stor tacksamhet, säger Christian Moche.

Alla hjärtans dag i Södertälje blev extra speciell i år tack vare ”We Are One Church Södertälje. Kyrkan genomförde en hjärtlig kampanj där 500 rosor delades ut till förbipasserande i olika delar av staden, inklusive Ronna, Fornhöjden, Centrum, Geneta, Blombacka, Moraberg och Veda. Aktionen syftade till att sprida kärlek och uppmuntran, samt att förmedla ett budskap om gemenskap och tacksamhet.

En handling av generositet och omtanke som mottagits varmt av mottagarna.

– Det var en glädje att få gå ut tillsammans och göra något gott för människor i vår stad. Det mottogs med stor tacksamhet, säger Christian Moche, från We Are One Church.

Christian Moche, från We Are One Church.
Foto: Privat

Genom att ge bort rosor ville kyrkan inte bara fira kärlekens dag, utan också skapa en plattform för samtal och positiv interaktion mellan stadens invånare.

Inte första gången den lokala kyrkan tar initiativ för samhället.

– Vi har tidigare genomfört flera andra initiativ; senast lämnade vi ut matkassar och presentkort till människor i nöd under jul och nyår, säger Christian Moche.

”We Are One Church Södertälje” är en aktiv del av lokalsamhället med regelbundna sammankomster på Oxbacksgatan 6, där de välkomnar alla till sina gudstjänster fredagar klockan 19:00 och söndagar från 12:00.

Representanter från We Are One Church besökte flera stadsdelar på alla hjärtans dag
Foto: Privat

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 februari 2024 21:56
Senast uppdaterad: 15 februari 2024 22:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors