Företag i fokus:

Fackeltåg i Södertälje mot våld och förtryck

Orange day internationell

Foto: Alexander Isa.

Fredagen den 25 november är det Orange Day – den internationella dagen mot våld mot kvinnor och flickor.

Men redan under måndagen hissade Södertälje kommun orangefärgade flaggor utanför stadshuset för att visa sitt ställningstagande.

Varje år, den 25 november sedan år 1999, uppmärksammas våldet mot kvinnor runt om i världen och Södertälje är inte sämre än omvärlden. Mellan den 21 och 27 november visa kommunen sitt tydliga ställningstagande mot våld i nära relationer och i synnerhet våld mot kvinnor och flickor.

– Varje flickas och kvinnas rätt att leva ett liv i frihet och fritt från våld och förtryck är en grundläggande fråga, och om vi genom att dela med oss till varandra kan öka kunskapen om vilken hjälp som finns genom ”En vecka fri från våld” så känns det mycket meningsfullt. Ingen människa ska behöva leva i ofrihet och i otrygghet, säger Viktoria Hjulström (S) Socialnämndens ordförande, i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Under veckan kommer flera aktiviteter att genomföras i samverkan med bland annat Södertäljepolisen, Samordningsförbundet, Södertäljejourerna, Södertälje Zontaklubb, Telge Bostäder och Scania. Kommunen anordnar även flera seminarier och avslutar veckans aktiviteter med ett fackeltåg som börjar från stadshuset, vidare genom stadskärnan, och avslutas på Stora torget.  

Med kampanjen som pågår veckan ut vill Södertälje kommun visa sin tydliga ställning om att kvinnor inte ska begränsas på grund av våld, förtyck eller hederskultur.

– Vi hoppas att veckan ökar kunskapen om våld i nära relationer och hedersrelaterat våld och förtryck. Vi är alla ansvariga för att bidra till en trygg miljö oavsett var det är, men särskilt i hemmet, säger Johannes Evers Gester, samordnare mot våld i nära relationer i Södertälje kommun. 

Fackeltåget inleds nu på fredag, den 25 november klockan 16:00, och är öppen för alla som vill delta.

Se programmet här.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2022 08:04
Senast uppdaterad: 23 november 2022 08:08

AstraZeneca rapporterar ökad vinst – men lägre än väntat

original

Foto: Alexander Isa

Södertäljeföretaget Astra Zeneca visar en positiv ekonomisk utveckling med en ökad vinst före skatt och stigande omsättning under fjolårets fjärde kvartal.

(Annonslänk)

Astra Zeneca, baserat i Södertälje, har presenterat sina ekonomiska resultat för fjärde kvartalet under föregående år, vilka visar på en solid tillväxt jämfört med samma period året innan. Företaget rapporterade en vinst före skatt på 897 miljoner dollar, en ökning från 778 miljoner dollar under motsvarande kvartal året före.

Dessutom uppnådde Astra Zeneca en betydande ökning i omsättning, som steg till 12,0 miljarder dollar från 11,2 miljarder dollar. Detta markerar en betydande tillväxt för företaget i en utmanande ekonomisk miljö.

Trots denna positiva utveckling, noterades en mindre avvikelse från analytikernas förväntningar när det gäller vinsten per aktie från AstaZenecas kärnverksamhet. Företaget rapporterade en ökning med 5 procent till 1,45 dollar per aktie, vilket var något under de förväntade 1,51 dollar per aktie.

Men denna mindre skillnad till trots, visar Astra Zenecas resultat på en stark och stabil tillväxt inom företaget.

– Vi förväntar oss ytterligare ett år av stark tillväxt under 2024, drivet av en fortsatt användning av våra läkemedel runtom i världen. Vår differentierade och växande portfölj med godkända läkemedel, vår globala räckvidd och omfattande forskningsportfölj ger oss tillförsikt att vi kommer fortsätta leverera industriledande tillväxt, säger Pascal Soriot, koncernchef på AstraZeneca.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 16:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 16:00

Kommunanställd på gruppboende varnas

pexels-cigarette

Foto: Pexels

En anställd vid kommunens gruppboende har fått en skriftlig varning för att ha rökt tillsammans med en brukare, en handling som strider mot både regelverket och anställningsavtalet.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

En incident som ägde rum den 10 januari på ett av kommunens gruppboenden har lett till att en anställd fått en skriftlig varning. Enligt lagen om allmänna bestämmelser bryter den anställde mot föreskrifterna genom att röka tillsammans med en brukare, vilket är ett direkt brott mot de regler som styr relationen mellan personal och brukare.

Arbetsgivaren anser att denna handling är ett allvarligt brott mot anställningsavtalet, vilket omfattar anställdas skyldigheter och åtaganden. Det framhålls att den anställde var medveten om reglerna och de möjliga konsekvenserna av att inte följa dem.

För att undvika framtida överträdelser, har arbetsgivaren klargjort att upprepade liknande händelser kan leda till uppsägning.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 02:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors