Företag i fokus:

Fackeltåg i Södertälje mot våld och förtryck

Orange day internationell

Foto: Alexander Isa.

Fredagen den 25 november är det Orange Day – den internationella dagen mot våld mot kvinnor och flickor.

Men redan under måndagen hissade Södertälje kommun orangefärgade flaggor utanför stadshuset för att visa sitt ställningstagande.

Varje år, den 25 november sedan år 1999, uppmärksammas våldet mot kvinnor runt om i världen och Södertälje är inte sämre än omvärlden. Mellan den 21 och 27 november visa kommunen sitt tydliga ställningstagande mot våld i nära relationer och i synnerhet våld mot kvinnor och flickor.

– Varje flickas och kvinnas rätt att leva ett liv i frihet och fritt från våld och förtryck är en grundläggande fråga, och om vi genom att dela med oss till varandra kan öka kunskapen om vilken hjälp som finns genom ”En vecka fri från våld” så känns det mycket meningsfullt. Ingen människa ska behöva leva i ofrihet och i otrygghet, säger Viktoria Hjulström (S) Socialnämndens ordförande, i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Under veckan kommer flera aktiviteter att genomföras i samverkan med bland annat Södertäljepolisen, Samordningsförbundet, Södertäljejourerna, Södertälje Zontaklubb, Telge Bostäder och Scania. Kommunen anordnar även flera seminarier och avslutar veckans aktiviteter med ett fackeltåg som börjar från stadshuset, vidare genom stadskärnan, och avslutas på Stora torget.  

Med kampanjen som pågår veckan ut vill Södertälje kommun visa sin tydliga ställning om att kvinnor inte ska begränsas på grund av våld, förtyck eller hederskultur.

– Vi hoppas att veckan ökar kunskapen om våld i nära relationer och hedersrelaterat våld och förtryck. Vi är alla ansvariga för att bidra till en trygg miljö oavsett var det är, men särskilt i hemmet, säger Johannes Evers Gester, samordnare mot våld i nära relationer i Södertälje kommun. 

Fackeltåget inleds nu på fredag, den 25 november klockan 16:00, och är öppen för alla som vill delta.

Se programmet här.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 november 2022 08:04
Senast uppdaterad: 23 november 2022 08:08

Södertälje sätter kurs mot framtidens vård och omsorg

Karin-Bjorkryd_IMG_4143_Foto-Liza-Simonsson

Karin Björkryd, omsorgsdirektör på Södertälje kommun. Foto: Liza Simonsson 

Södertälje kommun har antagit ett omfattande omställningsprogram för perioden 2027 till 2040, för att proaktivt möta framtida utmaningar inom vård- och omsorgssektorn.

Med utmaningar som en ökad välfärdsbelastning och en minskande arbetskraft, tar Södertälje kommun steg för att säkerställa en hållbar och effektiv vård och omsorgsframtid. Omställningsprogrammet 2027-2040, som antagits med bred politisk enighet, fokuserar på kompetensförsörjning, rekrytering och implementering av digitala och tekniska lösningar för att förbättra effektiviteten och tillgängligheten i vård- och omsorgstjänsterna.

– Vi behöver ställa om och använda våra resurser på ett klokt sätt. Fysiskt där det behövs, digitalt där det går säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör på Södertälje kommun.

Genom initiativ som onlineinköp, trygghetslås och rekryteringsmässor arbetar kommunen för att minska administrativa bördor och förbättra säkerheten för brukarna. Det stora engagemanget från olika intressentgrupper under utvecklingen av programmet visar på en stark vilja att skapa en förändring som är väl förankrad i verksamheten.

– För några år sedan införde vi digital tidsregistrering inom hemtjänsten. Nu inför vi digitala lås och har nyligen infört digitala inköp. Vi utbildar våra medarbetare efterhand och följer upp hur insatserna fungerar. Det som är utmaningar och kanske inte fungerar perfekt i början blir vardag och rutiner efter en tid. Vi är en lärande organisation och jobbar ständigt för att våra insatser ska blir bättre och tryggare, säger Björkryd.

Omställningsprogrammet är tänkt att fungera som en vägledning för Södertäljes omsorgsverksamheter, med målet att skapa en långsiktigt hållbar struktur som kan hantera framtidens behov och utmaningar.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 13 februari 2024 16:58

Återkrav på kvarts miljon för felutbetald föräldrapenning

Pressblild-forsakringskassan

Pressbild

Efter en detaljerad granskning har Försäkringskassan beslutat att en person måste återbetala felaktigt utbetald föräldrapenning. Granskningen omfattar ett belopp på närmare en kvarts miljon kronor.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

Försäkringskassan har genomfört en noggrann utredning gällande utbetalning av tillfällig föräldrapenning. Efter att ha samlat information från en persons arbetsgivare och barnets förskola, har det konstaterats att ersättning felaktigt utbetalats för dagar då föräldern arbetade, var sjuk, på semester, eller permitterad.

Dessutom avslöjade utredningen att personen uppgivit en för hög arbetstid i ansökningarna. På grund av dessa felaktigheter måste nu föräldern återbetala den otillbörligt mottagna ersättningen.

Totalt ska 245 961 kronor återbetalas från perioden december 2018 till april 2023.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 februari 2024 12:46
Senast uppdaterad: 13 februari 2024 12:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors