Företag i fokus:

Chocken är total varje år – Varför lär vi oss aldrig?

EE865DEE-9F6E-4D26-93D0-07893EFBF15E-scaled

Veckan inleddes med snökaos på flera håll i Södertälje

Är det inte lite konstigt, att vi alltid blir lika traumatiserade och chockade över hur mycket snö som faktiskt faller varje år vid denna årstid.

Vintern bjuder på gott och blandat. Ibland lite värme och plusgrader i december och ibland snökaos med orange varning i november.

Varje år chockas vi lika mycket om inte mer, med inställda tåg, bussar, lektioner, och chefer som rekommenderar jobb hemifrån. Vad är det som gör att människan glömmer föregående års hektiska vinter? Vad är det som gör att människan inte minns? Livet ställs in när vi får vakna upp till ett vinterland. Snön upp till knäna. Bilar som är insnöade och knappt syns. Vägar som inte plogats och får bilar att fastna, köra ner i diket. Trafiken står still. Fast i köer i timmar. Ändå lär vi oss inte.

Människan är en riktig optimist, jag är inkluderad. Hade inte bytt däcken till vinterhjul, trots att man själv bor på landet och det krävs riktiga taggar som ska ta en fram.

Polisen går ut med att: ”Vinterdäck skall vara på trots att det inte är 1 december ännu. Har du inte bytt dina däck till vinterdäck på ditt fordon? Ge dig då inte ut på vägarna”, skriver polisen i ett inlägg på sociala medier.

Flera fordon fastande i snökaosets.

Varför lär vi oss aldrig? Samma misstag år efter år. Hur ska vi lära oss av egna misstag, som är bästa sättet att lära sig. Gör om, gör rätt. Är det inte så utsagan går?

I Södertälje får många dessutom vänta in plogbilen och snöskyfflingen, då deras bostadsområden, eller platser inte prioriteras. Prioritering görs efter störst behov för att få vardagen att fortsätta. Höghusens portar får stå igensnöade. Vilka drabbas? Alltid är det våra äldre, funktionsnedsatta och småbarnsfamiljer. När framkomligheten är begränsad utan snö, blir det inte ens värt att ta sig ut när snön täckt staden så härligt fint och vackert. Man får skåda på avstånd och beundra.

Fallriskerna ökar, höftoperationerna ökar under vinterhalvåret, men trots det görs samma sak år efter år. Säsong efter säsong. Varför? Är vi bara naiva eller vill vi inte vara proaktiva?

I Norrland får de 4 decimeter snö och ändå rullar vardagen som vanligt, barn tar sig till skolan, anställda går till sina arbeten och kommunikation fortgår. Vad är skillnaden mellan Norrland och Stockholm? Norrlänningarna är förberedda och bereder sig för vintern, medan Stockholmarna lever på sommarkänslan, t-shirtar, kall bira i handen och burgare på grillen, året om.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2022 17:09
Senast uppdaterad: 24 november 2022 17:09

Positiva siffror för Södertäljes företagsklimat i NKI-mätning

Pexels-foretag-reception

Foto: Pexels

Södertälje kommun når ett rekordhögt betyg i Nöjd Kund-Index, vilket är en betydande förbättring jämfört med tidigare år. Detta meddelar kommunen på sin hemsida.

Södertälje kommun har uppnått ett rekordhögt betyg på 75 i det senaste Nöjd Kund-Index (NKI), vilket är en förbättring från tidigare 72. Detta är kommunens bästa resultat sedan de började delta i mätningarna år 2012, då de fick ett betyg på 67. Därmed når kommunen nu upp till både regionala och nationella genomsnitt i ”Öppna jämförelser Företagsklimat”, som organiseras av Sveriges Kommuner och Regioner samt Stockholm Business Alliance (SBA).

– Resultatet är glädjande och mätningen ger bra och viktig vägledning kring vad företagen tycker, vad som fungerar och var vi behöver vässa oss. Jag tror att betygsökningen till stor del beror på vårt långsiktiga arbete för att förbättra företagsklimatet och servicen mot företagare. Vi jobbar till exempel mycket med att skapa ett närmare samarbete mellan näringslivsavdelningen och bygglov, och det har givit resultat, säger Jonas Karlsson, näringslivschef, Södertälje kommun.

(Annonslänk)

I år har 409 lokala företagare deltagit i enkäten, vilket är en ökning från förra årets 364. Företagen har bedömt kommunens tjänster inom flera områden inklusive brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. Inom dessa kategorier har serveringstillstånd fått högst betyg med 85, medan bygglov visar den största förbättringen från 58 till 65.

Maria Frithz Warg, ordförande i arbets- och näringslivsnämnden, uttrycker glädje över de förbättrade resultaten, vilka speglar en ökad satsning på att förbättra servicen till det lokala näringslivet.

– Det här känns som en god start på vår förändringsresa. Under 2023 har vi etablerat en ny nämnd, arbets- och näringslivsnämnden, som fokuserar på att stärka kommunens företagsklimat. Vi ser över kommunens relationer till företagen och har bland annat inrättat en företagslotsfunktion. Det här ger oss råg i ryggen inför det fortsatta arbetet, säger hon.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 25 april 2024 02:06

SBBKs Maria Jespersen utsedd till Årets Forward

PGU8902

SBBKs Maria Jespersen
Fotograf: Petra Gau

SBBKs damer tog hem sin första seger mot Luleå Basket i finalserien, samtidigt som Maria Jespersen från SBBK koras till Årets Forward efter en imponerande säsong.

I den första matchen av den bästa av fem finalserien i Svenska Basketligan Dam, säkrade SBBKs damer en viktig vinst mot Luleå Basket. Laget ser fram emot nästa match som spelas på bortaplan i Luleå imorgon, innan de återvänder hem för den tredje matchen i serien nu på söndag.

Parallellt med slutspelets upphetsning, firades individuella prestationer när årets basketutmärkelser delades ut. Stor uppmärksamhet riktades mot Maria Jespersen från SBBK som tog hem titeln Årets Forward. Jespersen, som har imponerat på både fans och experter, mottog utmärkelsen med en betydande marginal på 51,8 procentenheter mot närmaste konkurrent.

”Danmarks bästa basketspelare, Maria Jespersen, kom i år till den svenska ligan efter spel på college och i Europa. Här har hon visat en hög klass, inte minst i sitt attackspel och skytte, vilket gör henne till en tuff forward att möta.”, lyder motiveringen.

(Annonslänk)

Utmärkelserna i ligan röstas fram genom en kombination av röster från coacher, lagkaptener, mediarepresentanter och fans.

Fansens röster utgör 25% av det totala resultatet medan de professionella rösterna står för de återstående 75%. Jespersens prestation under säsongen har varit anmärkningsvärd, med ett snitt på 17,2 poäng och 8,0 returer per match, samt bidrag i form av 2,5 assist och 1,5 steals. Hennes skicklighet från trepoängslinjen och tvåpoängszonen har också varit avgörande för hennes framgångar.

Medan SBBKs damer fortsätter att kämpa om mästerskapstiteln, har Jespersens bidrag både på och utanför planen cementerat hennes position som en av ligan mest värdefulla spelare denna säsong.

Säkra din biljett till SM Final 3 av 5 i Täljehallen här.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 april 2024 15:20
Senast uppdaterad: 24 april 2024 15:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors