Företag i fokus:

Chocken är total varje år – Varför lär vi oss aldrig?

EE865DEE-9F6E-4D26-93D0-07893EFBF15E-scaled

Veckan inleddes med snökaos på flera håll i Södertälje

Är det inte lite konstigt, att vi alltid blir lika traumatiserade och chockade över hur mycket snö som faktiskt faller varje år vid denna årstid.

Vintern bjuder på gott och blandat. Ibland lite värme och plusgrader i december och ibland snökaos med orange varning i november.

Varje år chockas vi lika mycket om inte mer, med inställda tåg, bussar, lektioner, och chefer som rekommenderar jobb hemifrån. Vad är det som gör att människan glömmer föregående års hektiska vinter? Vad är det som gör att människan inte minns? Livet ställs in när vi får vakna upp till ett vinterland. Snön upp till knäna. Bilar som är insnöade och knappt syns. Vägar som inte plogats och får bilar att fastna, köra ner i diket. Trafiken står still. Fast i köer i timmar. Ändå lär vi oss inte.

Människan är en riktig optimist, jag är inkluderad. Hade inte bytt däcken till vinterhjul, trots att man själv bor på landet och det krävs riktiga taggar som ska ta en fram.

Polisen går ut med att: ”Vinterdäck skall vara på trots att det inte är 1 december ännu. Har du inte bytt dina däck till vinterdäck på ditt fordon? Ge dig då inte ut på vägarna”, skriver polisen i ett inlägg på sociala medier.

Flera fordon fastande i snökaosets.

Varför lär vi oss aldrig? Samma misstag år efter år. Hur ska vi lära oss av egna misstag, som är bästa sättet att lära sig. Gör om, gör rätt. Är det inte så utsagan går?

I Södertälje får många dessutom vänta in plogbilen och snöskyfflingen, då deras bostadsområden, eller platser inte prioriteras. Prioritering görs efter störst behov för att få vardagen att fortsätta. Höghusens portar får stå igensnöade. Vilka drabbas? Alltid är det våra äldre, funktionsnedsatta och småbarnsfamiljer. När framkomligheten är begränsad utan snö, blir det inte ens värt att ta sig ut när snön täckt staden så härligt fint och vackert. Man får skåda på avstånd och beundra.

Fallriskerna ökar, höftoperationerna ökar under vinterhalvåret, men trots det görs samma sak år efter år. Säsong efter säsong. Varför? Är vi bara naiva eller vill vi inte vara proaktiva?

I Norrland får de 4 decimeter snö och ändå rullar vardagen som vanligt, barn tar sig till skolan, anställda går till sina arbeten och kommunikation fortgår. Vad är skillnaden mellan Norrland och Stockholm? Norrlänningarna är förberedda och bereder sig för vintern, medan Stockholmarna lever på sommarkänslan, t-shirtar, kall bira i handen och burgare på grillen, året om.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2022 17:09
Senast uppdaterad: 24 november 2022 17:09

Tre tonåringar häktade – Gömde flera pistoler i skogen

361686290_289148717072964_3111280624773511218_n

Arkivbilder

Föregående vecka greps tre personer i Ronna, misstänkta för att ha gömt en låda med två pistoler. De gripna personerna är i åldrarna 15-17 år och har nu häktats misstänkta för grovt vapenbrott.

Sent på torsdagskvällen den 13 juli, vid 20-tiden, greps tre minderåriga personer, en 15-åring, en 16-åring och en 17-årig man i Ronna. Anledningen till gripandet var misstanke om grovt vapenbrott. Enligt uppgifter till Lt hade polisens spanare strax innan gripandet observerat dem när de bar en låda in i skogen i Ronna – men återvände utan den.

Efter en omfattande sökinsats, där bland annat hundar användes, lyckades polisen hitta den gömda lådan som inte var nedgrävd. Lådan innehöll två pistoler.

De tre personer som sågs med lådan greps av polisen och enligt Lt misstänker polisen att samtliga tonåringarna fungerar som springpojkar åt Ronnafalangen som vilka är involverade i en våldsam konflikt med en andra kriminella i Södertälje.

Samtliga tonåringar är skrivna i Södertälje och sitter häktade, misstänkta enligt en häktningsframställan, med sannolika skäl för grovt vapenbrott.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 juli 2023 16:33
Senast uppdaterad: 18 juli 2023 16:33

Kalashnikov som användes vid mordet i Saltskog har hittats

Saltskog

Polisen på plats efter dödskjutningen. Foto: Läsarbild /Polisen.

I höstas mördades en 19-åring och en 16-åring skadades allvarligt i Saltskog. Nu har polisen hittat det automatvapen som användes, rapporterar Lt.

Efter dödskjutningen kunde polisen via övervakningskameror lokalisera den svarta mopeden som användes vid mordet på Prästgårdsvägen i Geneta. Kort därefter greps två män med kopplingar till mopeden.

Misstankarna mot de två männen var att de hade hanterat mopeden, elsparkcyklar och klädesplagg som användes vid mordet. De åtalades men friades nyligen av tingrätten.

Nu rapporterar Lt att vapnet har hittats vid en husrannsakan i Västergård den 25 april. Tre personer utreds för grovt vapenbrott, men de misstänks inte vara inblandade i mordet och mordförsöket i Saltskog. Enligt tidningens uppgifter är vapnet en Kalashnikov, men det bekräftades först att det var mordvapnet från Saltskog efter provskjutningar.

Läs även: – Automatvapen hittad av polis efter husrannsakan

Misstänkta mördarna fångades på film när de flydde från platsen. Foto: Läsarbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 juli 2023 11:51
Senast uppdaterad: 18 juli 2023 11:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors