Företag i fokus:

Chocken är total varje år – Varför lär vi oss aldrig?

EE865DEE-9F6E-4D26-93D0-07893EFBF15E-scaled

Veckan inleddes med snökaos på flera håll i Södertälje

Är det inte lite konstigt, att vi alltid blir lika traumatiserade och chockade över hur mycket snö som faktiskt faller varje år vid denna årstid.

Vintern bjuder på gott och blandat. Ibland lite värme och plusgrader i december och ibland snökaos med orange varning i november.

Varje år chockas vi lika mycket om inte mer, med inställda tåg, bussar, lektioner, och chefer som rekommenderar jobb hemifrån. Vad är det som gör att människan glömmer föregående års hektiska vinter? Vad är det som gör att människan inte minns? Livet ställs in när vi får vakna upp till ett vinterland. Snön upp till knäna. Bilar som är insnöade och knappt syns. Vägar som inte plogats och får bilar att fastna, köra ner i diket. Trafiken står still. Fast i köer i timmar. Ändå lär vi oss inte.

Människan är en riktig optimist, jag är inkluderad. Hade inte bytt däcken till vinterhjul, trots att man själv bor på landet och det krävs riktiga taggar som ska ta en fram.

Polisen går ut med att: ”Vinterdäck skall vara på trots att det inte är 1 december ännu. Har du inte bytt dina däck till vinterdäck på ditt fordon? Ge dig då inte ut på vägarna”, skriver polisen i ett inlägg på sociala medier.

Flera fordon fastande i snökaosets.

Varför lär vi oss aldrig? Samma misstag år efter år. Hur ska vi lära oss av egna misstag, som är bästa sättet att lära sig. Gör om, gör rätt. Är det inte så utsagan går?

I Södertälje får många dessutom vänta in plogbilen och snöskyfflingen, då deras bostadsområden, eller platser inte prioriteras. Prioritering görs efter störst behov för att få vardagen att fortsätta. Höghusens portar får stå igensnöade. Vilka drabbas? Alltid är det våra äldre, funktionsnedsatta och småbarnsfamiljer. När framkomligheten är begränsad utan snö, blir det inte ens värt att ta sig ut när snön täckt staden så härligt fint och vackert. Man får skåda på avstånd och beundra.

Fallriskerna ökar, höftoperationerna ökar under vinterhalvåret, men trots det görs samma sak år efter år. Säsong efter säsong. Varför? Är vi bara naiva eller vill vi inte vara proaktiva?

I Norrland får de 4 decimeter snö och ändå rullar vardagen som vanligt, barn tar sig till skolan, anställda går till sina arbeten och kommunikation fortgår. Vad är skillnaden mellan Norrland och Stockholm? Norrlänningarna är förberedda och bereder sig för vintern, medan Stockholmarna lever på sommarkänslan, t-shirtar, kall bira i handen och burgare på grillen, året om.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2022 17:09
Senast uppdaterad: 24 november 2022 17:09

Sjukhuset skickade hem patient – Avled dagen efter

Sjukhus

Foto: Alexander Isa

En 56-årig man sökte akut vård för bröstsmärtor på Södertälje sjukhus, men skickades hem. Dagen efter fördes han med ambulans till sjukhus med förvärrade symtom, men avled. I en anmälan medger sjukhuset att mannens liv hade kunnat räddas.

Det var i juni förra året som mannen besvärades av bröstsmärtor. När han sökte vård på sjukhuset i Södertälje skickades han istället hem med en remiss till vårdcentralen.

Dagen efter försämrades hans symtom och han fördes akut med ambulans till sjukhuset. Enligt SVT, som var först med att rapportera om händelsen, hade patienten och hans anhöriga informerat sjukhuset om att flera släktingar hade drabbats av hjärtinfarkt, men inga tecken på hjärtinfarkt kunde observeras vid undersökningen.

Istället lades han in på kirurgavdelningen för observation av buksmärtor.

Vid en tillsyn klockan 22 samma dag var patienten i gott skick och opåverkad, men vid nästa tillsyn två timmar senare hade 56-åringen avlidit. En obduktion visade att mannen hade drabbats av en akut hjärtinfarkt och sannolikt avlidit till följd av hjärtstopp. I en Lex Maria-anmälan anser Södertälje sjukhus att mannens liv hade kunnat räddas om han hade blivit inlagd på en avdelning med hjärtövervakning.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 12:07
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 12:12

Bolaget köper cirka 68.000 kvm mark i Södertälje

Veridon

Pressbild: Veridon

Verdion tillkännagav idag att de stärker sin svenska logistikportfölj ytterligare. Bolaget har nu köpt ett stort industriområde i Södertälje.

Verdion, utvecklare av logistikfastigheter över hela Europa, har köpt en industritomten av AstraZeneca som är cirka 68 850 kvadratmeter och är belägen i Gärtuna.

– Detta är en fastighet med stor potential i ett område där utbudet av moderna anläggningar varit eftersatt under många år, säger Johan Nihlmark, Verdions affärsutvecklingschef.

Här planerar bolaget att utveckla en state-of-the-art logistikanläggning på cirka 31 000 kvadratmeter, som kommer att inkludera kontors- och sociala utrymmen med fokus på hållbarhet och flexibilitet. Lokalen kommer att hyras ut som en helhet eller i mindre enheter och förväntas vara inflyttningsklar vid slutet av fjärde kvartalet 2024.

– Den ligger inom bekvämt räckhåll för Södertäljeborna och endast 35 minuter från centrala Stockholm, samt har utmärkta transportförbindelser och är lättåtkomlig för hela regionen. Vi planerar att snabbt tillgängliggöra anläggningen på marknaden, för att tillmötesgå hyresgästers stora efterfrågan av moderna logistikfastigheter söder om Stockholm, säger Nihlmark.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 09:47
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 16:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors