Företag i fokus:

Chocken är total varje år – Varför lär vi oss aldrig?

EE865DEE-9F6E-4D26-93D0-07893EFBF15E-scaled

Veckan inleddes med snökaos på flera håll i Södertälje

Är det inte lite konstigt, att vi alltid blir lika traumatiserade och chockade över hur mycket snö som faktiskt faller varje år vid denna årstid.

Vintern bjuder på gott och blandat. Ibland lite värme och plusgrader i december och ibland snökaos med orange varning i november.

Varje år chockas vi lika mycket om inte mer, med inställda tåg, bussar, lektioner, och chefer som rekommenderar jobb hemifrån. Vad är det som gör att människan glömmer föregående års hektiska vinter? Vad är det som gör att människan inte minns? Livet ställs in när vi får vakna upp till ett vinterland. Snön upp till knäna. Bilar som är insnöade och knappt syns. Vägar som inte plogats och får bilar att fastna, köra ner i diket. Trafiken står still. Fast i köer i timmar. Ändå lär vi oss inte.

Människan är en riktig optimist, jag är inkluderad. Hade inte bytt däcken till vinterhjul, trots att man själv bor på landet och det krävs riktiga taggar som ska ta en fram.

Polisen går ut med att: ”Vinterdäck skall vara på trots att det inte är 1 december ännu. Har du inte bytt dina däck till vinterdäck på ditt fordon? Ge dig då inte ut på vägarna”, skriver polisen i ett inlägg på sociala medier.

Flera fordon fastande i snökaosets.

Varför lär vi oss aldrig? Samma misstag år efter år. Hur ska vi lära oss av egna misstag, som är bästa sättet att lära sig. Gör om, gör rätt. Är det inte så utsagan går?

I Södertälje får många dessutom vänta in plogbilen och snöskyfflingen, då deras bostadsområden, eller platser inte prioriteras. Prioritering görs efter störst behov för att få vardagen att fortsätta. Höghusens portar får stå igensnöade. Vilka drabbas? Alltid är det våra äldre, funktionsnedsatta och småbarnsfamiljer. När framkomligheten är begränsad utan snö, blir det inte ens värt att ta sig ut när snön täckt staden så härligt fint och vackert. Man får skåda på avstånd och beundra.

Fallriskerna ökar, höftoperationerna ökar under vinterhalvåret, men trots det görs samma sak år efter år. Säsong efter säsong. Varför? Är vi bara naiva eller vill vi inte vara proaktiva?

I Norrland får de 4 decimeter snö och ändå rullar vardagen som vanligt, barn tar sig till skolan, anställda går till sina arbeten och kommunikation fortgår. Vad är skillnaden mellan Norrland och Stockholm? Norrlänningarna är förberedda och bereder sig för vintern, medan Stockholmarna lever på sommarkänslan, t-shirtar, kall bira i handen och burgare på grillen, året om.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2022 17:09
Senast uppdaterad: 24 november 2022 17:09

Trafikolycka på Enhöraleden – Person förd till sjukhus

Olycka räddningstjänsten 21

Arkivbild

En person har fört till sjukhus efter en singelolycka på Enhörnaleden ett fordon körde av vägen. Detta är den andra olyckan på samma sträcka inom loppet av en vecka.

Klockan 15:14 påkallades räddningstjänstens närvaro vid Lina Hage efter att SOS Alarm hade mottagit samtal om en bilolycka. Enligt SOS Alarm rörde det sig om en singelolycka som inträffade på Enhörnaleden. Räddningstjänsten, polisen och ambulansen ryckte omgående ut till platsen där de fann att ett fordon hade kört av vägen.

En person skadades i olyckan och fördes till sjukhus för vård av sina lindriga skador. Det exakta händelseförloppet och orsaken till olyckan är ännu inte känt och kommer att undersökas av polisen.

Olyckan är den andra på samma sträcka inom loppet av en vecka. Den 12 juli inträffade en annan trafikolycka på Enhörnaleden, där en person fick föras till sjukhuset med hjälp av en ambulanshelikopter.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 juli 2023 15:12
Senast uppdaterad: 17 juli 2023 15:26

Södertäljepolisens varnar mot ökade bedrägerier

äldre hemtjänst 1 Pixabay

Foto: Pixnio

Polisen i Södertälje ser en ökning av bedrägerier riktade mot äldre och personer med funktionsnedsättning. Nu uppmanas allmänheten att vara vaksam och kritiska mot okända besökare eller personer som ringer upp via telefon.

Bedrägerier mot äldre och personer med nedsatt funktionsförmåga ökar och bedragarna utnyttjar ofta dessa personers sårbarhet. Det förekommer stölder av pengar och värdesaker genom att bedragare försöker lura sig in i bostaden, men bedrägerier sker också via telefon där personer luras att logga in på sin bank och bedragarna sedan tömmer deras bankkonto.

I ett inlägg på sociala medier går nu Södertälepolisen ut med en påminnelse till allmänheten om att inte lämna ut personlig information eller värdesaker till okända personer.

”Lämna aldrig ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar. Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.”, skriver Södertäljepolisen.

Polisen ger även rådet att vara kritisk mot oombedda låneförfrågningar och att aldrig lita blint på någon bara för att de har personlig information om en. Vid misstänkta bedrägeriförsök uppmanas man att kontakta sin bank, göra en polisanmälan och söka stöd från nära anhöriga.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 16 juli 2023 23:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors