Företag i fokus:

Lokalkontoret i Södertälje kastade ut miljardbolag

Swedbank

Swedbank Södertälje. Arkivbild

En av Sveriges största snustillverkare har slängts ut från banken i Södertälje efter misstanke om penningtvätt.

Beslutet överklagades till tingsrätten som i början på november fastslog att ge banken rätt i ärendet.

I juni 2020 ville GN Tobacco, som omsätter över en miljard kronor, överföra ett mångmiljonbelopp till ett bankkonto utomlands, men transaktionen stoppades av Swedbanks lokalkontor i Södertälje. Kort därefter slängdes bolaget ut efter en bedömning att de inte kunde hantera penningtvättsriskerna.

Men ärendet tog sin fart redan 2019 då Swedbank i Södertälje meddelat bolaget om om sin ställning till det globala initiativet inom finanssektorn – ”Tobacco Free Finance Pledge”. Initiativets vision är en värld fri från tobak, och av den anledningen skulle samarbetet mellan banken och GN Tobacco upphöra hösten 2020.

Men när bolagets företrädare, i början på juni, ville skicka 6 miljoner kronor till ett privat bankkonto i Schweiz stoppades överföringen av Swedbank som beslutade att inleda en granskning av bolagets transaktioner. Bara veckorna senare, den 2 juli 2020, avslutades alla tilläggs- och betaltjänster samt att bankkontot spärrades.

Enligt GN Tobacco ska bolagskoncernens bankkonton avslutats utan något godtagbart skäl. Ärendet togs vidare till Stockholms tingsrätt där de anklagade Swedbank för avtalsbrott och krävde skadestånd.

”Bankens åtgärder utgör avtalsbrott, men de strider också mot bankens kontraheringsplikt enligt gällande regler om insättningsgaranti och bankens skyldighet att också ge kontohavaren möjlighet till tilläggstjänster i enlighet med Finansinspektionens föreskrifter”, skriver bolaget till domstolen.

(Annonslänk)

Banken däremot menar att de gjort en bedömning att de inte kunnat uppnå tillräcklig kundkännedom om bolagen för att uppfylla sin skyldighet.

”Utan sådan kundkännedom får banken inte etablera, upprätthålla en affärsförbindelse eller utföra en enstaka transaktion. Enligt villkoren har banken rätt att säga upp avtalen när banken har rätt och skyldighet att göra det enligt penningtvättslagen”, framför Swedbank och menar att de har angivit skäl för uppsägningen.

Ärendet prövades av tingsrätten som nu ger banken rätt mot bolaget. Domstolens slutgiltiga bedömning är att Swedbank varit aktsam vid uppsägningen av avtalen.

”Banken har inte agerat vårdslöst genom att grundlöst påstå att banken inte kunnat uppnå erforderlig kundkännedom eller genom att fatta beslut om avstängning och säga upp avtalen. Banken har inte kunnat vidta en mindre ingripande åtgärd.”, skriver Stockholms tingsrätt i beslutet.

Enligt uppgifter ska bolaget, GN Tobacco, överklaga tingsrättens dom till Svea hovrätt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2022 15:38
Senast uppdaterad: 24 november 2022 15:43

DEBATT: Barn måste socialisera sig – viktig för uppväxten

PIXNIO-Barn-iPad-skola

Foto: Pixnio

Det sociala samspelet i en klass är jätteviktigt för eleverna! Jag tycker att det är jätteviktigt att ha en bra klass fylld med vänner och trygghet. Med vänner och trygghet skapas en bra personlighet fylld med fina egenskaper.  

Av egen erfarenhet så märker jag att barn som växer upp utan vänner och trygghet resulterar till att barnen är rädda, icke nyfikna och icke modiga. Med vänner så utvecklas barn socialt. Genom att sedan småbarn har varit med vänner så har barn det mycket enklare att skaffa vänner då barnen är socialt enkla att kunna prata med. Ensamhet gör att barn får dålig sömn, göra de lättirriterade, rastlösa eller orkeslösa. I Röda korset hemsida står det ett citat  ”När vi känner oss ofrivilligt ensamma ökar nivån av stresshormoner.” (hämtad 15 maj 2023). Med detta citat visar jag att ensamhet har väldigt många konsekvenser.

Dessa konsekvenser drabbar även barn och inte bara vuxna. För att hindra dessa konsekvenser behövs ett socialt liv. Genom ett socialt liv träffar barn nya människor och lär sig att anpassa sig efter situationer då barnen har experimenterat med det tidigare.

Skolan är en extremt bra plats där barn kan socialisera sig. Skolan är en stor öppen plats fylld med barn. I skolan så sker det ofta samarbete. Genom samarbete socialiserar sig barn. Om barn har svårt att socialisera sig så är det vuxnas ansvar att hjälpa barnen. De ska till exempel få barnen att antingen jobba tillsammans eller umgås genom skoljobb eller liknande. 

”Jag förstår mig inte på människor som tycker att barn borde bli lämnade ifred”

Vissa människor tycker det är bra att barn inte har vänner. De tänker att de blir lugna och sansade utan vänner då de inte har någon energi att springa och leka med någon. Dock så håller jag inte med. Citat av Peter Strang som jobbar på karolinska institutet; ”När man är ensam för ofta kan det leda till sjukdomar som högt blodtryck och inflammationer i kroppen. Detta i sin tur ökar risken för hjärtinfarkt, stroke, demens och risken ökas för depression vid långvarig ofrivillig ensamhet.” (Hämtad 16 maj 2023). Detta gäller även barn. Med en social personlighet lär barn sig nya saker varje dag. Exempel på det kan vara hur de ska agera med olika människor. Barn lär sig att vara nyfikna, snälla, modiga och listan tar aldrig slut. Jag förstår mig inte på människor som tycker att barn borde bli lämnade ifred då det finns så många debattartiklar som inte håller med.  

Som sagt, det sociala samspelet är jätteviktigt för ett barn. När barn inte socialiserar sig resulteras det till att barnen blir lättirriterade, får dålig sömn eller rastlösa. Skolan är en utmärkt plats för barn att kunna socialisera sig då det är vuxnas ansvar att få barn att umgås om de har svårt med det.

Genom att barn socialiserar sig leder det till att barn lär sig att anpassa sig beroende på vem de är med och vilken situation det gäller. Att barn socialiserar sig är extremt viktigt, det påverkar barnens uppväxt.

Ban Al-Nashea  

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 januari 2024 11:49
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

SMHI varnar för ishalka och hårda vindar

FF0DD0D4-D890-4589-BF2F-A728DDBFCCBA

Foto: Paula Kass Elias

Ett intensivt lågtryck med ishalka och stormvindar har nått Stockholms län, inklusive Södertälje. SMHI varnar för svåra väderförhållanden i början av veckan och betydande störningar i trafiken.

Under natten till måndag drabbades stora delar av Sverige av ett kraftigt lågtryck som förde med sig starka vindar och betydande nederbörd – med regn i södra delarna och snöfall i norr. Dessa förhållanden har skapat en risk för ishalka, särskilt när regnet faller på redan kyliga vägytor.

För Stockholmsregionen innebär detta en ökad risk för trafikproblem. SMHI har utfärdat gula varningar för ishalka, vilket kan påverka framkomligheten på vägarna betydligt. Denna varning stöds av rapporter från Trafikverket, som noterar att de hårda vindarna tillsammans med ishalkan kan leda till störningar i trafiken under hela måndagen.

Varningen, som utfärdades redan på söndagskvällen, förväntas vara i kraft fram till midnatt på måndagen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 januari 2024 08:23
Senast uppdaterad: 22 januari 2024 08:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors