Företag i fokus:

Lokalkontoret i Södertälje kastade ut miljardbolag

Swedbank

Swedbank Södertälje. Arkivbild

En av Sveriges största snustillverkare har slängts ut från banken i Södertälje efter misstanke om penningtvätt.

Beslutet överklagades till tingsrätten som i början på november fastslog att ge banken rätt i ärendet.

I juni 2020 ville GN Tobacco, som omsätter över en miljard kronor, överföra ett mångmiljonbelopp till ett bankkonto utomlands, men transaktionen stoppades av Swedbanks lokalkontor i Södertälje. Kort därefter slängdes bolaget ut efter en bedömning att de inte kunde hantera penningtvättsriskerna.

Men ärendet tog sin fart redan 2019 då Swedbank i Södertälje meddelat bolaget om om sin ställning till det globala initiativet inom finanssektorn – ”Tobacco Free Finance Pledge”. Initiativets vision är en värld fri från tobak, och av den anledningen skulle samarbetet mellan banken och GN Tobacco upphöra hösten 2020.

Men när bolagets företrädare, i början på juni, ville skicka 6 miljoner kronor till ett privat bankkonto i Schweiz stoppades överföringen av Swedbank som beslutade att inleda en granskning av bolagets transaktioner. Bara veckorna senare, den 2 juli 2020, avslutades alla tilläggs- och betaltjänster samt att bankkontot spärrades.

Enligt GN Tobacco ska bolagskoncernens bankkonton avslutats utan något godtagbart skäl. Ärendet togs vidare till Stockholms tingsrätt där de anklagade Swedbank för avtalsbrott och krävde skadestånd.

”Bankens åtgärder utgör avtalsbrott, men de strider också mot bankens kontraheringsplikt enligt gällande regler om insättningsgaranti och bankens skyldighet att också ge kontohavaren möjlighet till tilläggstjänster i enlighet med Finansinspektionens föreskrifter”, skriver bolaget till domstolen.

(Annonslänk)

Banken däremot menar att de gjort en bedömning att de inte kunnat uppnå tillräcklig kundkännedom om bolagen för att uppfylla sin skyldighet.

”Utan sådan kundkännedom får banken inte etablera, upprätthålla en affärsförbindelse eller utföra en enstaka transaktion. Enligt villkoren har banken rätt att säga upp avtalen när banken har rätt och skyldighet att göra det enligt penningtvättslagen”, framför Swedbank och menar att de har angivit skäl för uppsägningen.

Ärendet prövades av tingsrätten som nu ger banken rätt mot bolaget. Domstolens slutgiltiga bedömning är att Swedbank varit aktsam vid uppsägningen av avtalen.

”Banken har inte agerat vårdslöst genom att grundlöst påstå att banken inte kunnat uppnå erforderlig kundkännedom eller genom att fatta beslut om avstängning och säga upp avtalen. Banken har inte kunnat vidta en mindre ingripande åtgärd.”, skriver Stockholms tingsrätt i beslutet.

Enligt uppgifter ska bolaget, GN Tobacco, överklaga tingsrättens dom till Svea hovrätt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2022 15:38
Senast uppdaterad: 24 november 2022 15:43

Josefin Anero samlar in pengar till mördade pojken

IMG_8104

Foto: Privat/Shamash Oyal

I kölvattnet av den tragiska händelsen i Rosenlund, där en nioårig pojke miste livet, har Josefin Anero från Södertälje tagit initiativ till att samla in pengar för att hedra pojken och stödja familjen.

– Många har hört av sig och frågat hur de kan hjälpa till, förutom att swisha och dela vidare min story på Instagram, säger Anero till Telgenytt

Det har nu passerar mer än en vecka som en pojke hittades svårt skadad i en lägenheten och senare avled. Pojkens pappa, som befann sig i bostaden vid tillfället för händelsen, greps av polisen och häktats, misstänkt på sannolika skäl för mord.

Josefin Aneros, vars dotter umgicks med pojken, beslutade att organisera en insamling, inte bara för att stödja familjen i denna svåra tid, utan också att skapa ett varaktigt minne av pojken.

– Efter en så tragisk händelse känner man sig maktlös inför de närmaste anhöriga. Men eftersom min dotter var en väldigt nära vän till pojken och de gick i samma klass, kände jag att en insamling i hans namn var det minsta jag praktiskt kunde göra, säger Anero till Telgenytt

Pojken fördes med ambulanshelikopter till sjukhus, men hans liv gick inte att rädda. Foto: Shamash Oyal

Ursprungligen syftade insamlingen till att samla in tillräckligt med pengar för att kunna skicka ett vackert blomsterarrangemang till begravningen. Men när insamlingen växte, insåg Anero att det skulle bli ett överskott. Initiativet väckte stor uppmärksamhet och har fått omfattande stöd från Södertäljes invånare, vilket återspeglar deras solidaritet och sorg över den unga pojkens tragiska bortgång.

Initiativet är ett bevis på den starka gemenskapskänslan i Södertälje och visar hur staden kan samla kraft i svåra tider. Josefin Anero och de som deltar i insamlingen representerar en ljuspunkt i en annars mörk och sorglig händelse.

Insamlingen kommer att pågå fram till begravningen, och eventuellt överskott kommer även att användas för att täcka andra kostnader som är relaterade till begravningsceremonin.

– Jag tror att det sista man som sörjande mamma vill tänka på när ens barn har gått bort är ekonomiska hinder i begravningsfrågan, om det nu finns sådana. Jag kommer att ha dialog med mamman angående placering av resterande medel. Alternativet är att skänka det till lämplig stiftelse, säger Josefin Anero.

Vill du bidra till insamlingen? Swisha till 070 953 15 08

Läs även: – Pappa häktad för misstänkt mord på nioårig son

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 januari 2024 12:54
Senast uppdaterad: 19 januari 2024 12:54

Brand i AstraZeneca – Personal stoppade eldens framfart

brandbild räddningstjänst .

Arkivbild

En brand utbröt i en byggnad tillhörande AstraZeneca tidigt på fredagsmorgonen. Räddningstjänsten befinner sig fortfarande på plats för att hantera branden.

SOS Alarm mottog ett larm om en brand på Astraallén i Gärtuna kring klockan 07:30 på fredagsmorgonen. Personalens, tillsammans med räddningstjänsten, snabba agerande lyckades förhindra brandens spridning.

Enligt uppgifter till Telgenytt var det kollegorna Miled Varli och Jari Syriele som först anlände till platsen och inledde släckningsinsatsen för att förhindra brandens vidare spridning. Deras snabba ingripande tillsammans med räddningstjänstens ansträngningar bidrog till att effektivt hantera situationen.

– Det hade kunnat sluta i katastrof om de två inte hade varit så snabba, säger en uppgiftslämnare till Telgenytt.

Enligt räddningstjänsten utbröt branden i ett truckrum.

– Personal på plats hade börjat släcka, och vi bistod dem. Efter tio minuter hade vi fått ganska bra grepp om situationen. Vi är fortfarande på platsen, eftersom det fortfarande pyr i ett batteri på 350 kilo. Detta kommer att transporteras utomhus, där det kommer att tas hand om, säger vakthavande befäl till Telgenytt

Räddningstjänsten meddelar att det inte föreligger någon fara för allmänheten eller för personalen på plats, samtidigt som man arbetar med att ventilera ut röken som uppstod i samband med branden.

Vad som orsakade branden är i nuläget oklart, men räddningstjänsten misstänker att det kan bero på ett elfel, då rummet används för att ladda batteritruckar.

Telgenytt sökte Astra-kollegorna för kommentar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 januari 2024 09:34
Senast uppdaterad: 19 januari 2024 09:34

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors