Företag i fokus:

Tredje gången gillt – S, MP och M tar makten i Södertälje

Stads

Montagebild: Alexander Isa

Under onsdagskvällen presenterades ett oväntat samarbete över blockgränserna.

För allra första gången bildar Socialdemokraterna, Miljöparitet och Moderaterna en ny politisk majoritet i Södertälje.

För knappt en månad sedan presenterades det nya styret i Södertälje, men sent under onsdagskvällen offentliggjordes ett nya politiskt samarbetat i ett pressmeddelanden, skrivet av Alexander Rosenberg (M), Boel Godner (S) och Lars Greger (MP).

”Hösten 2022 blev allvarlig för Södertälje, med en mörk våldsspiral kopplad till grov organiserad brottslighet. Samtidigt har det varit en turbulent politisk tid som givit osäkerhet och tvära svängningar. För våra invånares och kommunens bästa samt för att skapa stabilitet de kommande fyra åren har nu Socialdemokraterna, Moderaterna och Miljöpartiet bestämt sig för att bilda ett styre i Södertälje kommun.”, skriver den nya koalitionen i ett gemensamt pressmeddelande.

Den politiska situationen i Södertälje har minst sagt svängt ordentligt sedan valet avslutades i september.

Södertäljealliansen, RP, KD, M, L och SD.

Den nya koalitionen Södertäljealliansen såg ut att gå mot ett historiskt maktskifte i Södertälje. Ett maktskifte som Kristdemokraternas tidigare gruppledare, David Winerdal, satte stopp för genom en polisanmälan mot KDs ordförande, Robert Halef, och därefter beslutade att bli en politisk vilde och valde rösta emot det egna partiet.

Den nya majoriteten mellan S, MP, C, V med vildarna, Martin Ahlman och Winerdal, presenterades i slutet på oktober. Men något stabilt styre var det inte.

Den nya majoriteten hängde på vildarna Ahlman och Winerdals fullständiga närvaro för att ha tillräckligt med majoritet vid sammanträden. Men när Winerdal anmäldes av en kvinnliga kollegor för sexuellt ofredande ställdes den styrande majoriteten inför en pressad situation med ett instabilt politisk läge.

För stärka den politiska ställning i Södertälje har Godner (S), tillsammans med Miljöpartiet, hittat en stabil grund att stå på kommande mandatperiod. För första gången i historia inleds ett nytt samarbete över blockgränserna där Moderaterna, Socialdemokrater och Miljöpartiet kommer att styra Södertälje kommande fyra år.

I det nya samarbetet väljer Socialdemokraterna att lämna Centerparitet utanför tillsammans med Vänsterpartiet och de politiska vildarna, Martin Ahlman och David Winerdal.

”Det nya styret har för avsikt att förbättra möjligheterna att verka kommunpolitiskt även för de partier som står utanför styret.”, skriver Godner(S), Greger(MP) och Rosenberg(M).

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2022 04:00
Senast uppdaterad: 24 november 2022 01:58

16-årig pojke dog – LSS-boendet utreddes av polis

polis

Arkivbild: Shamash Oyal

En 16-årig pojke på ett boende enligt LSS i Solberga by, Järna, avled efter att ha fallit från en buss. Polisen har utrett händelsen och meddelar nu att ärendet har lagts ned.

Den tragiska olyckan inträffade under en utflykt den 1 augusti vid väg 57 mot Mölnbo. Under färden upptäckte en medarbetare att en elev hade knäppt upp sitt bälte och bytt plats i bussen. För att kontrollera situationen valde medarbetaren att svänga av vägen för att stanna och saktade ner. Plötsligt hördes ljudet av dörren i mittsektionen som öppnades. Vid en uppskattad körhastighet på cirka 15 km/t föll en 16-årig pojke ut ur bussen och skadades allvarligt.

112 tillkallades och pojken fördes med ambulanshelikopter till sjukhus, men trots livräddande insatser avled pojken senare på sjukhuset.

I samband med olyckan inledde polisen en utredning kring pojkens dödsfall, där misstanken enligt uppgifter till Telgenytt var vållande till annans död. Nu meddelar de att de har utrett händelsen och beslutat att lägga ner ärendet.

– Utredningen visade att det inte begåtts något brott, utan händelsen är en tragisk olycka, säger kommunpolisen, Ann-Kristin Gunnarsson, till Telgenytt.

Vidtagit omedelbara åtgärder.
Efter incidenten har LSS-boendet beslutat att inte tillåta buss- eller biltransporter med barn innan fordonen genomgår en säkerhetskontroll av dörrar och lås.

– Vi utreder och vidtar alla nödvändiga åtgärder för att detta inte ska kunna ske igen. Det är ju något tragisk, fruktansvärt som har inträffat, säger verksamhetschefen Johan Strömgren till Nyhetsbyrån Siren.

Läs även: – Dödsolycka på LSS-boende i Järna – Barn föll ur buss

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 14:56
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 14:56

Kvinna med brandsläckare ingrep mot koranbrännaren

54E1AA01-ADD0-4FAE-B2ED-A24109F2AEA3

Foto: Creative Commons / Foto: Streetphotobysd / Pexels

Salwan Momika från Järna har återigen bränt en koran under en tillståndsgiven sammankomst utanför Irans ambassad. Denna gång stormades sammankomsten av en kvinna med en brandsläckare.

Salwan Momika brände återigen en koran vid en tillståndsgiven sammankomst utanför Irans ambassad på Lidingö. Då stormade en kvinna och använde en brandsläckare för att släcka den brinnande koranen.

Kvinnan stoppades och omhändertogs snabbt av polis, och evenemanget fortsatte som planerat.

Koranbränningarna har lett till diplomatisk kris, hot från terrorgruppen al-Qaida och en försämrad säkerhetssituation för Sverige. Under torsdagen höjde Sverige terrorhotnivån från nivå 3 till 4. Sverige höjer terrorhotnivån från nivå 3 till 4, meddelar Säpochefen under en presskonferens. Orsaken uppges vara händelser som koranbränningar.

– Vi har gått från att betraktas från ett legitimt mål till ett prioriterat mål, sade Charlotte von Essen, chef för Säkerhetspolisen under gårdagens pressträff.

Läs även: – Britter avråds från att besöka Sverige – Varnar för terrordåd

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 11:54
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 11:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors