Företag i fokus:

Tredje gången gillt – S, MP och M tar makten i Södertälje

Stads

Montagebild: Alexander Isa

Under onsdagskvällen presenterades ett oväntat samarbete över blockgränserna.

För allra första gången bildar Socialdemokraterna, Miljöparitet och Moderaterna en ny politisk majoritet i Södertälje.

För knappt en månad sedan presenterades det nya styret i Södertälje, men sent under onsdagskvällen offentliggjordes ett nya politiskt samarbetat i ett pressmeddelanden, skrivet av Alexander Rosenberg (M), Boel Godner (S) och Lars Greger (MP).

”Hösten 2022 blev allvarlig för Södertälje, med en mörk våldsspiral kopplad till grov organiserad brottslighet. Samtidigt har det varit en turbulent politisk tid som givit osäkerhet och tvära svängningar. För våra invånares och kommunens bästa samt för att skapa stabilitet de kommande fyra åren har nu Socialdemokraterna, Moderaterna och Miljöpartiet bestämt sig för att bilda ett styre i Södertälje kommun.”, skriver den nya koalitionen i ett gemensamt pressmeddelande.

Den politiska situationen i Södertälje har minst sagt svängt ordentligt sedan valet avslutades i september.

Södertäljealliansen, RP, KD, M, L och SD.

Den nya koalitionen Södertäljealliansen såg ut att gå mot ett historiskt maktskifte i Södertälje. Ett maktskifte som Kristdemokraternas tidigare gruppledare, David Winerdal, satte stopp för genom en polisanmälan mot KDs ordförande, Robert Halef, och därefter beslutade att bli en politisk vilde och valde rösta emot det egna partiet.

Den nya majoriteten mellan S, MP, C, V med vildarna, Martin Ahlman och Winerdal, presenterades i slutet på oktober. Men något stabilt styre var det inte.

Den nya majoriteten hängde på vildarna Ahlman och Winerdals fullständiga närvaro för att ha tillräckligt med majoritet vid sammanträden. Men när Winerdal anmäldes av en kvinnliga kollegor för sexuellt ofredande ställdes den styrande majoriteten inför en pressad situation med ett instabilt politisk läge.

För stärka den politiska ställning i Södertälje har Godner (S), tillsammans med Miljöpartiet, hittat en stabil grund att stå på kommande mandatperiod. För första gången i historia inleds ett nytt samarbete över blockgränserna där Moderaterna, Socialdemokrater och Miljöpartiet kommer att styra Södertälje kommande fyra år.

I det nya samarbetet väljer Socialdemokraterna att lämna Centerparitet utanför tillsammans med Vänsterpartiet och de politiska vildarna, Martin Ahlman och David Winerdal.

”Det nya styret har för avsikt att förbättra möjligheterna att verka kommunpolitiskt även för de partier som står utanför styret.”, skriver Godner(S), Greger(MP) och Rosenberg(M).

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2022 04:00
Senast uppdaterad: 24 november 2022 01:58

Dödsolycka på LSS-boende i Järna – Barn föll ur buss

Skor, hem, boende

Foto: Pexels

Ett barn på ett LSS-boendet Solberga by i Järna har avlidit efter att ha fallit från en buss under en utflykt. Nu har IVO, Inspektionen för vård och omsorg, mottagit en anmälan efter olyckan.

Det var i början av augusti som olyckan inträffade. Barnet, som var på utflykt med boendet ska, enligt anmälan, på något sätt ha klivit ur bussen genom en öppnad dörr och föll ut. Föraren av bussen, som var den enda personalen närvarande under utflykten, märkte inte när dörren öppnades. Barnet fick akut medicinsk hjälp och togs om hand av ambulanshelikopter.

Barnet, som enligt uppgifter var en 16-årig pojke, fick livräddande insatser men avled till följd av olyckan.

 – Vi utreder och vidtar alla nödvändiga åtgärder för att detta inte ska kunna ske igen. Det är ju något tragisk, fruktansvärt som har inträffat, säger verksamhetschefen Johan Strömgren till Nyhetsbyrån Siren.

En omedelbar åtgärd som LSS-boendet har vidtagit enligt anmälan är att inte låta några bussar eller bilar köras med barn förrän fordonen har genomgått en säkerhetskontroll av dörrar och lås. Enligt Johan Strömgren har verksamheten dock inte konstaterat att det var något fel med dörrlåset på bussen.

Enligt anmälan har personalen som körde bilen angett att han var på väg att stanna bilen på en säker plats efter att ha sett att barnet hade knäppt upp sitt bilbälte, men hann inte stanna innan olyckan inträffade.

– Vi har inte klarlagt hur dörren till bussen kunde öppnas, vi är inte färdiga med utredningen, säger han till Siren.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 augusti 2023 13:43
Senast uppdaterad: 4 december 2023 11:59

Terrorhotnivån höjs – Hot från al-Qaida

30E67D93-BC81-4A5F-841B-C654A0F48E6E

Charlotte von Essen vid en tidigare pressträff. Foto: Skärmdump Regeringen.

Sverige höjer terrorhotnivån från nivå 3 till 4, meddelar Säpochefen under en presskonferens. Orsaken uppges vara händelser som koranbränningar.

– Vi har gått från att betraktas från ett legitimt mål till ett prioriterat mål, säger Charlotte von Essen, chef för Säkerhetspolisen under en pressträffs som inleddes klockan 13 på torsdagen.

Den ökande terrorhotbilden har lett till en revidering av den svenska terrorhotnivån. Beslutet innebär att det nu bedöms finnas ett påtagligt konkret terrorhot mot landet. Detta på grund av ökade hot från olika källor, inklusive hot från al-Qaida.

IMG_3471

Svenska flaggan brändes i Turkiet i samband med koranbränningarna i Sverige. Skrämdump : X/Twitter

Säpo, säkerhetspolisen, har varnat för att Sverige blivit ett fokus för allvarliga hot på grund av händelser som koranbränningar. Hoten har rapporterats från flera olika håll. Under veckan uppmanade terroristnätverket al-Qaida sina anhängare att hämnas på både Sverige och Danmark.

Nationellt centrum för terrorhotbedömning har konstaterat att högerextremistisk och islamistiskt motiverad terrorism utgör de främsta hoten mot Sverige. Den höjda hotnivån till nivå 4 indikerar att det finns en betydande sannolikhet för avsikt och förmåga att genomföra attentat.

– Säpo kan konstatera att vi är i ett försämrat läge och att detta hot kommer bestå under en längre tid, säger Charlotte von Essen

Samtidigt uppmanas människor att leva sina liv som vanligt, men forskaren Magnus Norell är kritisk till beslutet.

– Det är konstigt att man ska leva som vanligt och sen höjer man till fyra. Det är en motstridighet här som inte går att få ihop. Det man säger åt folk är att det blir farligare men samtidigt säger man att lev som vanligt men var försiktiga, hur då? Det får man inga svar på, säger han till TV4.

Läs även: – Britter avråds från att besöka Sverige – Varnar för terrordåd

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 augusti 2023 11:31
Senast uppdaterad: 17 augusti 2023 18:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors