Företag i fokus:

Då öppnar Elite i Södertälje – ”Kan knappt bärga oss”

Elite

Foto: Alexander Isa.

Lyxigt spa, utomhuspooler, Turkiskt Hamam, napolitanska pizzor, och mycket mer. Nu är det bara dagar kvar till att en av de största hotellsatsningarna i Södertälje slår upp sina portar.

Det efterlängtade hotellet är bara dagar från att erbjuda Södertäljeborna, och resenärer från hela landet, flera faciliteter från tidig morgon till sena kvällar. Allt från frukostbuffé, lunch, à-la-carterätter i hotellets egna italienska restaurang, Impasto, samt en stor SPA-anläggning, gym och boulebana.

I restaurangen Impasto, med ingång via Storgatan, serveras napolitanska pizzor av högsta kvalité. I hotellets andra restaurang, Vivace, serveras bland annat lunch från måndag till fredag och öppnar tisdagen den 29 november.

Hotelldirektören, Steffen Sander, visar vägen till restaurangen Impasto på Storgatan 38B.

När Telgenytt tas emot av hotelldirektören, Steffen Sander, arbetas det för fullt med att justera smådetaljerna inför premiäröppningen. I lobbyn och i restaurangerna har medarbetarna precis paketerat upp möblerna som ger en fräsch känsla i lokalerna.

När vi kliver in i SPA-avdelningen slås vi av den friska doften och harmonin från ljudet av rinnande vatten från inomhuspoolen. Här har Elite lyckats skapa en oerhörd avkopplande miljö.

Rundturen vi får av Sander är slående och vi kan konstatera att hotellkedjan gjort en påkostad storsatsning som kommer att bidra positivt till Södertäljes näringsliv och därmed ge staden ett välbehövligt ansiktslyft.

Hotellets egna koncept, Vana SPA. Foto: Alexander Isa

Det nya destinationshotellet, som kostat uppemot en halv miljard kronor, omfattas av två fastigheter som slagits ihop. I den ena delen har hotellkedjan placerat det egna konceptet, Vana Spa, som har en vacker utsikt mot kanalen och omfattas av en 1000 kvadratmeter stor anläggning. Här kan gästerna njuta av Turkisk Hamam eller koppla av i någon av de stora poolerna, och med bara dagar kvar till premiären har efterfrågan varit över förväntningarna enligt hotelldirektören.

– Intresset bland Södertäljeborna och sörmlänningarna för vårt nya destinationshotell är oerhört stort, och bokningsläget är betydligt bättre än vi någonsin hade kunnat drömma om, säger Steffen Sander, Hotelldirektören för Elite, till Telgenytt.

Nu på måndag, den 28 november, slår hotellet upp sina portar och inleder med att erbjuda Södertäljeborna exklusiva deals. Erbjudanden som Elite kallar för ”Neighbour Hood Offer” och finns att ta del av på hotellets egna hemsida.

– Vi är så glada och tacksamma över det överväldigande mottagandet från både privatpersoner, näringslivet och våra grannar, och vi kan knappt bärga oss att äntligen slå upp portarna den 28e november och att bli Södertäljes nya vardagsrum, avslutar Sander.

De flesta rummen är dekorerade och möblerade samt redo för hotellets första gäster. Foto: Alexander Isa.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2022 13:25
Senast uppdaterad: 25 november 2022 14:54

Man bar på kniv – Greps av förbipasserande

Polis

Arkivbild

Sent på fredagskvällen kunde en ung knivman identifieras av polisen. Detta skedde efter att en förbipasserande uppmärksammat mannen som bar på kniven.

Vid 22-tiden på fredagskvällen tillkallades polisen till en adress i Södertälje efter att en ung man hade blivit uppmärksammad för att bära en kniv. När polisen anlände till platsen hade en förbipasserande person lyckats gripa knivmannen och höll fast honom tills polisen tog över.

Personen hade även avväpnat den misstänkte mannen, som enligt polisen uppges vara i 20-årsåldern. Polispatrullen identifierade mannen och upprättade en anmälan om brott mot knivlagen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 07:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 07:00

Ansöker om ”Sverigeturné” – Vill bränna koran i Södertälje

Momika Skärmdump TikTok

Salwan Momika. Skärmdump TikTok.

Den kände koranbrännaren Salwan Momika vill bränna flera koraner på offentliga platser i Sverige. Vid ett tillfälle vill han genomföra en aktion i Södertälje enligt en ansökan som har mottagits av polisen.

Södertäljebon Salwan Momika har lämnat in flera ansökningar till polisen med önskan om tillstånd att bränna koranen vid olika tillfällen. Ansökningarna har omfattat platser som Stockholm, Malmö, Södertälje, Botkyrka, Solna, Sundbyberg och Trollhättan.

Första gången Momika brände en koran var utanför en moské den 28 juni på Södermalm i Stockholm. Därefter har han fått godkännande för liknande aktioner vid flera tillfällen. Senast skedde detta den 18 augusti då Salwan Momika befann sig utanför Irans ambassad på Lidingö för att bränna en koran. Den gången avbröts sammankomsten när en kvinna attackerade med en brandsläckare.

Nyligen stängde Tiktok av gåvofunktionen som möjliggjorde för Momika att tjäna pengar på plattformen, efter kritiken mot flera av de videor han hade laddat upp. På sociala medier påstår Momika bland annat att polisen pressar honom för att inte synas i sociala medier, TV-kanaler eller i pressen.

– Polisen säger till mig att om du uttrycker din åsikt skriftligen eller genom mun till mun lämnar vi dig utan skydd, säger Salwan Momika i ett klipp på TikTok som visats över fyra miljoner gånger.

Nu har han alltså lämnat in flera nya ansökningar om att bränna koranen på olika platser i Sverige. I Södertälje har Momika ansökt om tillstånd att bränna en koran framför tingshuset den 7 september mellan kl. 13:00 och 14:00.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 06:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors