Företag i fokus:

Då öppnar Elite i Södertälje – ”Kan knappt bärga oss”

Elite

Foto: Alexander Isa.

Lyxigt spa, utomhuspooler, Turkiskt Hamam, napolitanska pizzor, och mycket mer. Nu är det bara dagar kvar till att en av de största hotellsatsningarna i Södertälje slår upp sina portar.

Det efterlängtade hotellet är bara dagar från att erbjuda Södertäljeborna, och resenärer från hela landet, flera faciliteter från tidig morgon till sena kvällar. Allt från frukostbuffé, lunch, à-la-carterätter i hotellets egna italienska restaurang, Impasto, samt en stor SPA-anläggning, gym och boulebana.

I restaurangen Impasto, med ingång via Storgatan, serveras napolitanska pizzor av högsta kvalité. I hotellets andra restaurang, Vivace, serveras bland annat lunch från måndag till fredag och öppnar tisdagen den 29 november.

Hotelldirektören, Steffen Sander, visar vägen till restaurangen Impasto på Storgatan 38B.

När Telgenytt tas emot av hotelldirektören, Steffen Sander, arbetas det för fullt med att justera smådetaljerna inför premiäröppningen. I lobbyn och i restaurangerna har medarbetarna precis paketerat upp möblerna som ger en fräsch känsla i lokalerna.

När vi kliver in i SPA-avdelningen slås vi av den friska doften och harmonin från ljudet av rinnande vatten från inomhuspoolen. Här har Elite lyckats skapa en oerhörd avkopplande miljö.

Rundturen vi får av Sander är slående och vi kan konstatera att hotellkedjan gjort en påkostad storsatsning som kommer att bidra positivt till Södertäljes näringsliv och därmed ge staden ett välbehövligt ansiktslyft.

Hotellets egna koncept, Vana SPA. Foto: Alexander Isa

Det nya destinationshotellet, som kostat uppemot en halv miljard kronor, omfattas av två fastigheter som slagits ihop. I den ena delen har hotellkedjan placerat det egna konceptet, Vana Spa, som har en vacker utsikt mot kanalen och omfattas av en 1000 kvadratmeter stor anläggning. Här kan gästerna njuta av Turkisk Hamam eller koppla av i någon av de stora poolerna, och med bara dagar kvar till premiären har efterfrågan varit över förväntningarna enligt hotelldirektören.

– Intresset bland Södertäljeborna och sörmlänningarna för vårt nya destinationshotell är oerhört stort, och bokningsläget är betydligt bättre än vi någonsin hade kunnat drömma om, säger Steffen Sander, Hotelldirektören för Elite, till Telgenytt.

Nu på måndag, den 28 november, slår hotellet upp sina portar och inleder med att erbjuda Södertäljeborna exklusiva deals. Erbjudanden som Elite kallar för ”Neighbour Hood Offer” och finns att ta del av på hotellets egna hemsida.

– Vi är så glada och tacksamma över det överväldigande mottagandet från både privatpersoner, näringslivet och våra grannar, och vi kan knappt bärga oss att äntligen slå upp portarna den 28e november och att bli Södertäljes nya vardagsrum, avslutar Sander.

De flesta rummen är dekorerade och möblerade samt redo för hotellets första gäster. Foto: Alexander Isa.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2022 13:25
Senast uppdaterad: 25 november 2022 14:54

Kvinna anmälde planerat terrordåd under festivalen

Polis .Fotograf. Alex Ataseven

Arkivbild

Under helgen blev polisen kontaktad av en anonym person som informerade om att ett terrordåd var planerat under Södertäljefestivalen. Det visade sig dock vara ett falsklarm med koppling till en kvinna.

Den senaste tiden har flera anonyma anmälningar om brott skickats in till polisen. Ett av dessa var ett hot om ett terrordåd under Södertäljefestivalen som ägde rum under helgen.

Efter en grundlig utredning lyckades myndigheterna upptäcka samband mellan flera händelser och tidigare falska anmälningar. En kvinna identifierades och medgav under förhör att hon hade skickat in en anmälan i samband med den pågående festivalen. Hon hävdar dock att hon var övertygad om att ett terrordåd faktiskt var planerat under festivalen.

Polisen har nu inlett en utredning där kvinnan misstänks för att ha utfärdat falsklarm.

Läs även: – Larmade om att tända eld på sin lägenhet – Satt på lokal pub

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 09:38
Senast uppdaterad: 30 augusti 2023 09:38

Litteraturfest på Wasaskolan – ”Viktigt att öka läslusten”

370373837_962262881703858_388018229328323443_n-1

Foto: Shamash Oyal

Tidigt på tisdagsmorgonen bjöd Wasaskolan in sina låg- och mellanstadiestudenter till en magisk litteraturfest. Lärarna förvandlades till levande sagokaraktärer med fantasifulla kostymer, medan eleverna förtrollades av en 4D-teater framförd av Läslandet.

Genom att integrera läsning med kreativitet och lekfullhet vill Wasaskolan tända gnistan för lärande och läsning hos eleverna. Genom att skapa en engagerande och interaktiv upplevelse vill skolan väcka deras nyfikenhet och öka intresset för böcker.

Att lärarna går in i sina roller som sagohjältar, i detta fall Ronja rövardotter, ger barnen en möjlighet att se sina lärare på ett nytt, lekfullt sätt.

Lärarna på Wasaskolan bjöd sina elever på en magisk litteraturfest. Foto: Shamash Oyal

Läslandets 4D-teater lärde ut historier på ett nyskapande och gripande sätt. Genom att kombinera visuell, auditiv och taktisk stimulans, fick eleverna en fördjupande och minnesvärd upplevelse. Denna innovativa metod stimulerar fantasin och gör läsning till en äventyrlig resa.

Evenemang som detta visar på skolans dedikation till att skapa en inspirerande inlärningsmiljö för sina elever.

– Det viktiga med littraturfesten är att öka lusten till att lära och läsa. Läsning ska vara vilja och inte måste, och läsningen ska vara kul och coolt för de coola eleverna, säger Joli Kasarji, lärare på lågstadiet och samordnare på Wasaskolan, till Telgenytt.

Joli Kasarji som Ronja Rövardotter Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 21:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors