Företag i fokus:

Då öppnar Elite i Södertälje – ”Kan knappt bärga oss”

Elite

Foto: Alexander Isa.

Lyxigt spa, utomhuspooler, Turkiskt Hamam, napolitanska pizzor, och mycket mer. Nu är det bara dagar kvar till att en av de största hotellsatsningarna i Södertälje slår upp sina portar.

Det efterlängtade hotellet är bara dagar från att erbjuda Södertäljeborna, och resenärer från hela landet, flera faciliteter från tidig morgon till sena kvällar. Allt från frukostbuffé, lunch, à-la-carterätter i hotellets egna italienska restaurang, Impasto, samt en stor SPA-anläggning, gym och boulebana.

I restaurangen Impasto, med ingång via Storgatan, serveras napolitanska pizzor av högsta kvalité. I hotellets andra restaurang, Vivace, serveras bland annat lunch från måndag till fredag och öppnar tisdagen den 29 november.

Hotelldirektören, Steffen Sander, visar vägen till restaurangen Impasto på Storgatan 38B.

När Telgenytt tas emot av hotelldirektören, Steffen Sander, arbetas det för fullt med att justera smådetaljerna inför premiäröppningen. I lobbyn och i restaurangerna har medarbetarna precis paketerat upp möblerna som ger en fräsch känsla i lokalerna.

När vi kliver in i SPA-avdelningen slås vi av den friska doften och harmonin från ljudet av rinnande vatten från inomhuspoolen. Här har Elite lyckats skapa en oerhörd avkopplande miljö.

Rundturen vi får av Sander är slående och vi kan konstatera att hotellkedjan gjort en påkostad storsatsning som kommer att bidra positivt till Södertäljes näringsliv och därmed ge staden ett välbehövligt ansiktslyft.

Hotellets egna koncept, Vana SPA. Foto: Alexander Isa

Det nya destinationshotellet, som kostat uppemot en halv miljard kronor, omfattas av två fastigheter som slagits ihop. I den ena delen har hotellkedjan placerat det egna konceptet, Vana Spa, som har en vacker utsikt mot kanalen och omfattas av en 1000 kvadratmeter stor anläggning. Här kan gästerna njuta av Turkisk Hamam eller koppla av i någon av de stora poolerna, och med bara dagar kvar till premiären har efterfrågan varit över förväntningarna enligt hotelldirektören.

– Intresset bland Södertäljeborna och sörmlänningarna för vårt nya destinationshotell är oerhört stort, och bokningsläget är betydligt bättre än vi någonsin hade kunnat drömma om, säger Steffen Sander, Hotelldirektören för Elite, till Telgenytt.

Nu på måndag, den 28 november, slår hotellet upp sina portar och inleder med att erbjuda Södertäljeborna exklusiva deals. Erbjudanden som Elite kallar för ”Neighbour Hood Offer” och finns att ta del av på hotellets egna hemsida.

– Vi är så glada och tacksamma över det överväldigande mottagandet från både privatpersoner, näringslivet och våra grannar, och vi kan knappt bärga oss att äntligen slå upp portarna den 28e november och att bli Södertäljes nya vardagsrum, avslutar Sander.

De flesta rummen är dekorerade och möblerade samt redo för hotellets första gäster. Foto: Alexander Isa.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2022 13:25
Senast uppdaterad: 25 november 2022 14:54

SENASTE NYTT: Ännu en högt uppsatt kommunchef avgår

8a2cb38b0fe5a836_org

Foto: Södertälje kommun

En högt uppsatt kommunchef sätter fokus på förändringar inom stadshuset. HR-direktören Johan Lefverström, 63, har meddelat sin avgång genom det interna nätverket för kommunanställda, enligt uppgifter till Telgenytt. Han blir den andra högt uppsatta kommunchefen som plötsligt avgår.

– Jag stortrivs med mitt jobb i Södertälje, det är här varit en jätterolig period i mitt yrkesliv, skriver HR-direktören, Johan Lefverström, genom kommunens privata nätverk.

Johan Lefverström har varit anställd inom kommunen i flera år, och de senaste åren har han varit en framträdande gestalt bakom det kritiserade initiativet att införa regelbundna bakgrundskontroller för samtliga anställda inom Södertälje kommun.

Ett initiativ som lett till flera JO-anmälningar och stark kritik från facket.

Under tisdagsmorgonen publicerades information om att har valt att säga upp sig samtiigt som processen för att rekrytera en ersättare inleds när en ny Stadsdirektör finns på plats.

I juni lämnade Stadsdirektören Stefan Holmark sin chefsposition efter knappt två år för ett nytt uppdrag. Men om 63-åriga Lefverström tar anställning någon annanstans efter tjänsten i Södertälje framgår dock inte.

– Nu vill jag få tid till annat i livet, avsluter HR-direktören.

Lefverström jobbar fram till slutet av oktober och avslutar därefter sin anställning med semester i november.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 13:02
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 13:08

Färre besökte årets festival – Så här många kom

372347109_999430211258686_4758124821735311127_n

Foto: Shamash Oyal

Tre dagars fullspäckat schema med många aktiviteter, uppträdanden, matupplevelser och tivoli. Dock hindrade vädret många från att besöka Södertäljefestivalen.

Efter en tvåårig paus gjorde Södertäljefestivalen sin efterlängtade comeback 2022 och imponerade genom att locka över 100 000 besökare. Årets festival mötte emellertid vissa utmaningar när det gällde besöksantalet, vilket delvis kan tillskrivas det ogynnsamma vädret.

Men trots att vädret satte käppar i hjulet för många potentiella besökare, lyckades tusentals ändå ta sig till stadskärnan för att delta i helgens festlighet. Centrumchefen Aljoša Lagumdžija, som Lt talat med, konstaterar dock att målet på 100 000 besökare inte nåddes.

– Det kom ungefär 96 000. Vi kom inte riktigt upp till vår målbild. Orsakerna är förstås det sämre vädret. Jag tror också att säkerhetsnivån som höjts i Sverige gjort att folk varit oroliga. Vi har fått många frågor om säkerheten. Kanske man valt att inte besöka festivalen, säger han till tidningen.

BILDEXTRA: Södertäljefestivalen

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 09:13
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 09:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors