Företag i fokus:

HELEN SHABO: Godner, Rosenberg, Greger – Nytt styre i Södertälje

Godner Rosen Greger

Boel Godner(S), Alexander Rosenberg(M), Lars Greger(MP)

Under onsdagskvällen presenterades det nya styret och politiska samarbetet i Södertälje. Det har historiskt sett aldrig funnits ett sådant samarbete över blocken likt nu.

Boel Godner(S) har gått i god för att arbeta med Miljöpartiet och Moderaterna. Vad är det som sker?

Det röda blocket, Vänsterpartiet, i Södertälje uppger för P4 att de är chockade, de såg inte detta komma och är rent av förbluffade över hur de letts i blindo. Inga glada miner där inte. Funderingen i allt detta är vad denna vändning beror på? Vill Godner(S) skriva historia och sätta locket på för det som uppdagats kring David Winerdal (KD)? Är detta ett smart drag för att skapa en förändring? Kan det vara så att detta varit planen, men att den presenterats nu efter en soppa med många kockar som rört om rejält i grytan?

Allt som började med att det blåa blocket skulle ta över, till att Realistpartiet fick hoppet och sedan så skedde allt med Winerdal som förbluffade, inte bara sitt egna parti, med att rösta emot dem. Det stora ”Men:et” kvarstår i att Winerdal skapade rabalder med sitt beteende och nedvärderande kvinnosyn, vilket Godner blundat för. Vad gör vi med detta? Jo, vi skapar något som överträffar spektaklet för att vi ska kunna fokusera på ett maktstyre i sitt esse och inte de frågor som florerar i nuläget. Lite så känns denna nyhet. Att man försöker blunda för det hon inte gjort i detta fall. Inte agerat där hon har behövt reagera.

Om vi lägger det åt sidan, vilket är vad Socialdemokratierna vill, att lägga de grova anklagelserna som är riktade mot henne och Winerdal åt sidan. Min största fundering just nu, som medborgare och arbetare i Södertälje kommun, är vad detta styre faktiskt kommer innebära. Det pratas om att detta är vad som behövs i nuläget för tryggheten i Södertälje på grund i skjutningarna och den oro som uppstått. Alla kan prata gott och fint att vi måste göra något, men vad är det som ska göras? Hur ska detta historiska samarbetet göra förändring och skillnad, och framförallt, för vem?

I pressmeddelandet, lyfts den oroliga hösten 2022. Men Södertälje har tidigare haft andra stora orosmoment. Jag menar så som Södertäljenätverket och andra ”härvor”. Inget sådant har någonsin skakat om det politiska styret och definitivt inte öppnat upp för ett samarbete mellan blocken och över ”förbjudna” gränser. Vad är skillnaden nu? Frågan kan upprepas. För vem är detta nya tänket riktat mot?

Motivet behöver förtydligas och syftet klargöras. Oavsett otydligheten, inväntas fyra år av spänning eller ansträngning. Vi hoppas på det första.

Helen Shabo

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 november 2022 16:30
Senast uppdaterad: 26 november 2022 20:13

Fordon i brand vid Nykvarn – Stor påverkan på trafiken

Olycka räddningstjänsten 1

Arkivbild

Ett fordon har fattat eld på E20 vid Nykvarn i riktning mot Strängnäs. Räddningstjänsten kallades till platsen och arbetar just nu på platsen.

Vid cirka 16:30 på fredagen inkom ett larm till räddningstjänsten om att ett fordon började brinna på E20 enligt Trafikverket. Olyckan inträffade på vid Nykvarn i riktning mot Strängnäs. 

På grund av branden har höger körfält tillfälligt stängts av, vilket har lett till en stor påverkan på trafiken. 

Orsaken till branden är ännu oklar, men räddningstjänsten är på plats och arbetar och enligt Trafikverket förväntas räddningsarbetet pågå fram till klockan 17:30. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juli 2023 14:55
Senast uppdaterad: 14 juli 2023 14:55

Ny öl- och whiskymässa sätter Södertälje på kartan

Foto: Alexander Isa

I augusti tar Södertälje emot den första upplagan av Telge Öl & Whisky Festival på Scaniarinken. Arrangerad av Södertäljebon Abud Elia från 137:ans bar och Brygghus, kommer festivalen att bjuda på två dagar av smaker och upplevelser från några av landets främsta leverantörer och producenter.

Under helgen den 25-26 augusti kommer Scaniarinken i Södertälje att förvandlas till en plats där öl- och whiskyentusiaster kan samlas för att njuta av det bästa som dryckesvärlden har att erbjuda. Telge Öl & Whisky Festival, som arrangeras av Abud Elia tillsammans med eventbolaget Expo Stories, är ett välkommet tillskott till den lokala evenemangsscenen.

Besökarna kommer att få chansen att träffa och interagera med några av landets mest framstående leverantörer och producenter. Festivalen kommer att erbjuda ett brett urval av spännande nyheter och intressanta delar från deras sortiment. Med doftande och smakrika erbjudanden kommer besökarna att kunna utforska olika öl- och whiskytyper och upptäcka nya favoriter.

Arrangörerna förväntar sig flera tusen besökare under festivalens gång, och det förväntas att uppemot fyrtio utställare kommer att delta. För att säkerställa en trivsam atmosfär och enbart tillåta vuxna besökare, kommer åldersgränsen att vara 20 år. Inträdesavgiften för festivalen kommer att variera mellan 100 och 300 kronor, vilket ger besökarna tillgång till en värld av smakupplevelser och kunskap inom öl och whisky.

Med Telge Öl & Whisky Festival tar Södertälje ännu ett steg framåt som en destination för dryckesentusiaster.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juli 2023 08:00
Senast uppdaterad: 13 juli 2023 23:01

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors