Företag i fokus:

HELEN SHABO: Godner, Rosenberg, Greger – Nytt styre i Södertälje

Godner Rosen Greger

Boel Godner(S), Alexander Rosenberg(M), Lars Greger(MP)

Under onsdagskvällen presenterades det nya styret och politiska samarbetet i Södertälje. Det har historiskt sett aldrig funnits ett sådant samarbete över blocken likt nu.

Boel Godner(S) har gått i god för att arbeta med Miljöpartiet och Moderaterna. Vad är det som sker?

Det röda blocket, Vänsterpartiet, i Södertälje uppger för P4 att de är chockade, de såg inte detta komma och är rent av förbluffade över hur de letts i blindo. Inga glada miner där inte. Funderingen i allt detta är vad denna vändning beror på? Vill Godner(S) skriva historia och sätta locket på för det som uppdagats kring David Winerdal (KD)? Är detta ett smart drag för att skapa en förändring? Kan det vara så att detta varit planen, men att den presenterats nu efter en soppa med många kockar som rört om rejält i grytan?

Allt som började med att det blåa blocket skulle ta över, till att Realistpartiet fick hoppet och sedan så skedde allt med Winerdal som förbluffade, inte bara sitt egna parti, med att rösta emot dem. Det stora ”Men:et” kvarstår i att Winerdal skapade rabalder med sitt beteende och nedvärderande kvinnosyn, vilket Godner blundat för. Vad gör vi med detta? Jo, vi skapar något som överträffar spektaklet för att vi ska kunna fokusera på ett maktstyre i sitt esse och inte de frågor som florerar i nuläget. Lite så känns denna nyhet. Att man försöker blunda för det hon inte gjort i detta fall. Inte agerat där hon har behövt reagera.

Om vi lägger det åt sidan, vilket är vad Socialdemokratierna vill, att lägga de grova anklagelserna som är riktade mot henne och Winerdal åt sidan. Min största fundering just nu, som medborgare och arbetare i Södertälje kommun, är vad detta styre faktiskt kommer innebära. Det pratas om att detta är vad som behövs i nuläget för tryggheten i Södertälje på grund i skjutningarna och den oro som uppstått. Alla kan prata gott och fint att vi måste göra något, men vad är det som ska göras? Hur ska detta historiska samarbetet göra förändring och skillnad, och framförallt, för vem?

I pressmeddelandet, lyfts den oroliga hösten 2022. Men Södertälje har tidigare haft andra stora orosmoment. Jag menar så som Södertäljenätverket och andra ”härvor”. Inget sådant har någonsin skakat om det politiska styret och definitivt inte öppnat upp för ett samarbete mellan blocken och över ”förbjudna” gränser. Vad är skillnaden nu? Frågan kan upprepas. För vem är detta nya tänket riktat mot?

Motivet behöver förtydligas och syftet klargöras. Oavsett otydligheten, inväntas fyra år av spänning eller ansträngning. Vi hoppas på det första.

Helen Shabo

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 november 2022 16:30
Senast uppdaterad: 26 november 2022 20:13

Sjukhuset skickade hem patient – Avled dagen efter

Sjukhus

Foto: Alexander Isa

En 56-årig man sökte akut vård för bröstsmärtor på Södertälje sjukhus, men skickades hem. Dagen efter fördes han med ambulans till sjukhus med förvärrade symtom, men avled. I en anmälan medger sjukhuset att mannens liv hade kunnat räddas.

Det var i juni förra året som mannen besvärades av bröstsmärtor. När han sökte vård på sjukhuset i Södertälje skickades han istället hem med en remiss till vårdcentralen.

Dagen efter försämrades hans symtom och han fördes akut med ambulans till sjukhuset. Enligt SVT, som var först med att rapportera om händelsen, hade patienten och hans anhöriga informerat sjukhuset om att flera släktingar hade drabbats av hjärtinfarkt, men inga tecken på hjärtinfarkt kunde observeras vid undersökningen.

Istället lades han in på kirurgavdelningen för observation av buksmärtor.

Vid en tillsyn klockan 22 samma dag var patienten i gott skick och opåverkad, men vid nästa tillsyn två timmar senare hade 56-åringen avlidit. En obduktion visade att mannen hade drabbats av en akut hjärtinfarkt och sannolikt avlidit till följd av hjärtstopp. I en Lex Maria-anmälan anser Södertälje sjukhus att mannens liv hade kunnat räddas om han hade blivit inlagd på en avdelning med hjärtövervakning.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 12:07
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 12:12

Bolaget köper cirka 68.000 kvm mark i Södertälje

Veridon

Pressbild: Veridon

Verdion tillkännagav idag att de stärker sin svenska logistikportfölj ytterligare. Bolaget har nu köpt ett stort industriområde i Södertälje.

Verdion, utvecklare av logistikfastigheter över hela Europa, har köpt en industritomten av AstraZeneca som är cirka 68 850 kvadratmeter och är belägen i Gärtuna.

– Detta är en fastighet med stor potential i ett område där utbudet av moderna anläggningar varit eftersatt under många år, säger Johan Nihlmark, Verdions affärsutvecklingschef.

Här planerar bolaget att utveckla en state-of-the-art logistikanläggning på cirka 31 000 kvadratmeter, som kommer att inkludera kontors- och sociala utrymmen med fokus på hållbarhet och flexibilitet. Lokalen kommer att hyras ut som en helhet eller i mindre enheter och förväntas vara inflyttningsklar vid slutet av fjärde kvartalet 2024.

– Den ligger inom bekvämt räckhåll för Södertäljeborna och endast 35 minuter från centrala Stockholm, samt har utmärkta transportförbindelser och är lättåtkomlig för hela regionen. Vi planerar att snabbt tillgängliggöra anläggningen på marknaden, för att tillmötesgå hyresgästers stora efterfrågan av moderna logistikfastigheter söder om Stockholm, säger Nihlmark.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 09:47
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 16:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors