Företag i fokus:

HELEN SHABO: Godner, Rosenberg, Greger – Nytt styre i Södertälje

Godner Rosen Greger

Boel Godner(S), Alexander Rosenberg(M), Lars Greger(MP)

Under onsdagskvällen presenterades det nya styret och politiska samarbetet i Södertälje. Det har historiskt sett aldrig funnits ett sådant samarbete över blocken likt nu.

Boel Godner(S) har gått i god för att arbeta med Miljöpartiet och Moderaterna. Vad är det som sker?

Det röda blocket, Vänsterpartiet, i Södertälje uppger för P4 att de är chockade, de såg inte detta komma och är rent av förbluffade över hur de letts i blindo. Inga glada miner där inte. Funderingen i allt detta är vad denna vändning beror på? Vill Godner(S) skriva historia och sätta locket på för det som uppdagats kring David Winerdal (KD)? Är detta ett smart drag för att skapa en förändring? Kan det vara så att detta varit planen, men att den presenterats nu efter en soppa med många kockar som rört om rejält i grytan?

Allt som började med att det blåa blocket skulle ta över, till att Realistpartiet fick hoppet och sedan så skedde allt med Winerdal som förbluffade, inte bara sitt egna parti, med att rösta emot dem. Det stora ”Men:et” kvarstår i att Winerdal skapade rabalder med sitt beteende och nedvärderande kvinnosyn, vilket Godner blundat för. Vad gör vi med detta? Jo, vi skapar något som överträffar spektaklet för att vi ska kunna fokusera på ett maktstyre i sitt esse och inte de frågor som florerar i nuläget. Lite så känns denna nyhet. Att man försöker blunda för det hon inte gjort i detta fall. Inte agerat där hon har behövt reagera.

Om vi lägger det åt sidan, vilket är vad Socialdemokratierna vill, att lägga de grova anklagelserna som är riktade mot henne och Winerdal åt sidan. Min största fundering just nu, som medborgare och arbetare i Södertälje kommun, är vad detta styre faktiskt kommer innebära. Det pratas om att detta är vad som behövs i nuläget för tryggheten i Södertälje på grund i skjutningarna och den oro som uppstått. Alla kan prata gott och fint att vi måste göra något, men vad är det som ska göras? Hur ska detta historiska samarbetet göra förändring och skillnad, och framförallt, för vem?

I pressmeddelandet, lyfts den oroliga hösten 2022. Men Södertälje har tidigare haft andra stora orosmoment. Jag menar så som Södertäljenätverket och andra ”härvor”. Inget sådant har någonsin skakat om det politiska styret och definitivt inte öppnat upp för ett samarbete mellan blocken och över ”förbjudna” gränser. Vad är skillnaden nu? Frågan kan upprepas. För vem är detta nya tänket riktat mot?

Motivet behöver förtydligas och syftet klargöras. Oavsett otydligheten, inväntas fyra år av spänning eller ansträngning. Vi hoppas på det första.

Helen Shabo

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 november 2022 16:30
Senast uppdaterad: 26 november 2022 20:13

Våldsam bilolycka – En person förd till sjukhuset

815E45B0-7115-41F8-A7A4-64328D818B0C

Läsarbild / Shamash Oyal

En våldsam trafikolycka inträffade på Enhörnaleden där fordonet kolliderade med ett träd. En person fördes till sjukhuset med ambulanshelikopter.

Olyckan inträffade på måndagseftermiddagen vid 15-tiden på Enhörnaleden, väg 522 vid Malmsjön. Enligt SOS Alarm handlade det om en singelolycka, vilket resulterade i att flera räddningsenheter skickades till platsen.

– En bil ska ha kört in i ett träd vid Enhörnaleden. En person fördes till sjukhus med ambulanshelikopter, säger Daniel Lundin, vakthavande befäl hos räddningstjänsten till Telgenytt.

Skadeläget och hur polisen har rubricerat händelsen är för närvarande oklart.

Olyckan på väg 522 vid Malmsjön. Läsarbild.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 juli 2023 20:16
Senast uppdaterad: 12 juli 2023 20:16

Två begärs häktade – Dömts för olaga hot mot familjen

D72D6CED-C10E-4392-BE11-C87CBEE085F1

Foto: David Fjeldal

Två personer har varit anhållna misstänkta för mordbrand efter söndagens stora villabrand. Enligt uppgifter till Lt har en av de anhållna tidigare dömts för olaga hot mot familjen som bor på adressen. Nu har båda personerna begärts häktade.

Det var på söndagseftermiddagen som räddningstjänsten larmades till Stenevägen i Ritorp efter en stor villabrand. Ingen person skadades i samband med branden, men två personer greps av polis misstänkta för att ha anlagt branden.

– Två personer sitter anhållna för mordbrand, grovt brott. I nuläget bedöms det som grov mordbrand med hänsyn till bland annat värdet/storleken på skadorna. Utredningsläget bedöms som mycket gott, säger polisen till Telgenytt.

Enligt häktningsframställan är de anhållna en tjej och en kille, båda 17 år gamla. Flickan är född år 2006 och är skriven i Falköping, medan pojken är född 2005 och är skriven i Rydaholm.

Båda greps vid 21-tiden på söndagskvällen och har nu begärts häktade, misstänkta för grov mordbrand. I nuläget vill polisen inte kommentera ärendet närmare.

– I övrigt så kommenterar vi inte ärendet mer, säger polisen.

Läs även: – BILDEXTRA / TV: Stor villabrand i Ritorp

Foto: David Fjeldal

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 juli 2023 09:54
Senast uppdaterad: 12 juli 2023 13:38

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors