Företag i fokus:

LO-chefen: – ”Räntehöjningen hotar svenska jobb”

LO Hartman

Laura Hartman, LO:s chefsekonom. Foto: Fredrik Sandin Carlson

I torsdags chockhöjde Riksbanken styrräntan med 75 punkter till 2,50 procent. Nu kritiseras den kraftiga höjningen av LOs chefsekonom som anser att räntehöjningen hotar svenskar jobb.

– I ett läge där allting blir dyrare för alla är det här alltså en helt onödig börda att lägga på Sveriges hushåll. Höjningen skadar svensk ekonomi och hotar jobben, säger Laura Hartman, chefsekonom på Landsorganisationen i Sverige.

Den är andra gången på ett par månader som Riksbanken väljer att kraftig höja styrräntan. Så sent som i september genomfördes den största höjningen sedan 1993 med 1 procent och i veckan höjdes den med ytterligare 75 punkter.

– I sina försök att verka kraftfull höjer Riksbanken räntan långt innan man fått en klar uppfattning om tidigare räntehöjningars effekter på ekonomin. Detta är inte en ansvarsfull politik, säger Hartman.

Hartman kritiserade även beslutet som genomfördes i september. Redan då höjde hon ett varningsfinger och menade att Riksbankens räntepolitik är ett ineffektivt vapen som har potential att ge skadliga effekter på den svenska ekonomi och arbetslösheten.

Efter veckans kraftiga höjningen av styrräntan, för att bromsa inflationen, kritiserar Hartman återigen Riksbankens beslut. Enligt LO-chefen drivs dagens inflation främst allt av energipriser och att räntehöjningen nästan inte har någon effekt på inflationen.

– Svenska hushåll är mycket känsliga eftersom bolånen är stora och räntan i de flesta fall obunden. Det skiljer oss från många andra länder. En höjning med 2,5 procent idag motsvarar en höjning på sex till åtta procent på 1990-talet, säger Laura Hartman.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 november 2022 04:00
Senast uppdaterad: 27 november 2022 01:00

Södertälje City deltar i seminarium i riksdagen

87869BE2-6EF7-4E6D-83DE-F0E47406C833

Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City. Foto: Pressbild, Melker Dahlstrand/Sveriges riksdag

I oktober hålls ett seminarium i riksdagen för att diskutera stadskärnornas framtida utveckling. På plats kommer Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City, att delta.

Riksdagsseminariet äger rum den 4 oktober med huvudtemat ”Stadskärnans framtid är av nationellt intresse.” Under förmiddagsseminariet kommer de att fördjupa sig i de utmaningar som stadskärnorna står inför idag och hur de kan möta dem.

Detta inkluderar att utforska samarbetet mellan den offentliga och privata sektorn samt att analysera vad som krävs för att skapa trygghet i våra stadskärnor.

– Vi ser det som en ärofylld insats att representera Södertälje och branschen i det här nationella sammanhanget. Nu får vi möjligheten att lyfta frågor som är väldigt viktiga för våra stadskärnor och en positiv utveckling framåt, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City

(Annonslänk)

Med på deltar bland annat Björn Bergman, VD för Svenska Stadskärnor, Oana Mihaescu, forskningschef vid Handelns Forskningsinstitut och Magnus Lindgren, VD för Tryggare Sverige.

Målet med detta seminarium är att adressera de allt mer utmanande situationer som påverkar kommuner, handel, besöksnäring och fastighetsägare. Det är av största vikt att de olika aktörerna i stadskärnan arbetar tillsammans mot en gemensam målsättning för att skapa en stadskärna som är både attraktiv och konkurrenskraftig. Dessutom är syftet att gemensamt formulera en tydlig vision för stadskärnornas framtid.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 19 september 2023 21:03

Nästintill fullsatt när Nykvarn möter regerande mästarna Storvreta

Nykvarn-Jojjo

Foto: RG Foto-Media

Det väntas att bli en publikfest när Nykvarn äntrar den stora scenen på hemmaplan mot Uppsalalaget Storvreta. Den senaste uppdateringen från NIF gällnade biljettförsäljningen är att det är på god väg att gå mot en fullsatt hall.

När NIF vann match 4 mot i SSL-kvalet mot Warberg föregående säsong lockades det 1450 personer till den sista hemmamatchen som ledde till avancemang. Kan det bli ett nytt publikrekord?

Nykvarn som gjorde sin första SSL-match mot IBF Falun förlorade matchen med 7–5 men visade prov på att det är ett lag att räkna med i SSL. De stod emot länge i matchen men fick se sig besegrade efter att Falun vänt matchen i sista perioden.

– Det är inte vackert. De stökar med oss men vi knyter väl ihop det på något sätt i tredje perioden och är mer rutinerade i saker o ting. Effektiviteten i powerplay som är viktigt, säger Emil Johansson i intervju efter matchen mot Nykvarns IBF.

(Annonslänk)

Storvreta som vann sin första omgång mot Team Thorengruppen med 6–5 hade en komfortabel ledning med 6–1. Umeålaget som hade en lång uppförsbacke efter halva matchen var nära att kvittera i slutminuten men fick se sig besegrade.

Det är inte första gången Storvreta kommer på besök. Redan föregående säsong i svenska cupen möttes lagen i kvartfinalen där Storvreta visade prov på rutin när de vann dubbelmötet med 7–8 och 11–4.

Kan Nykvarn ha gjort hemläxan mot Storvreta? 

Säkra din biljett för inför dagens match, Furuborghallen klockan 19:00

Foto: RG Foto-Media

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 20 september 2023 07:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors