Företag i fokus:

LO-chefen: – ”Räntehöjningen hotar svenska jobb”

LO Hartman

Laura Hartman, LO:s chefsekonom. Foto: Fredrik Sandin Carlson

I torsdags chockhöjde Riksbanken styrräntan med 75 punkter till 2,50 procent. Nu kritiseras den kraftiga höjningen av LOs chefsekonom som anser att räntehöjningen hotar svenskar jobb.

– I ett läge där allting blir dyrare för alla är det här alltså en helt onödig börda att lägga på Sveriges hushåll. Höjningen skadar svensk ekonomi och hotar jobben, säger Laura Hartman, chefsekonom på Landsorganisationen i Sverige.

Den är andra gången på ett par månader som Riksbanken väljer att kraftig höja styrräntan. Så sent som i september genomfördes den största höjningen sedan 1993 med 1 procent och i veckan höjdes den med ytterligare 75 punkter.

– I sina försök att verka kraftfull höjer Riksbanken räntan långt innan man fått en klar uppfattning om tidigare räntehöjningars effekter på ekonomin. Detta är inte en ansvarsfull politik, säger Hartman.

Hartman kritiserade även beslutet som genomfördes i september. Redan då höjde hon ett varningsfinger och menade att Riksbankens räntepolitik är ett ineffektivt vapen som har potential att ge skadliga effekter på den svenska ekonomi och arbetslösheten.

Efter veckans kraftiga höjningen av styrräntan, för att bromsa inflationen, kritiserar Hartman återigen Riksbankens beslut. Enligt LO-chefen drivs dagens inflation främst allt av energipriser och att räntehöjningen nästan inte har någon effekt på inflationen.

– Svenska hushåll är mycket känsliga eftersom bolånen är stora och räntan i de flesta fall obunden. Det skiljer oss från många andra länder. En höjning med 2,5 procent idag motsvarar en höjning på sex till åtta procent på 1990-talet, säger Laura Hartman.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 november 2022 04:00
Senast uppdaterad: 27 november 2022 01:00

Södertäljeföretaget köps upp av miljardbolag – ”Mycket glad”

E1E2FB8F-C631-4B07-8BD1-E906CCA81BD0

Joni Helminen, City Eltjänst, Anders Buskas, Sandbäckens och Mattias Schylander, City Eltjänst. Pressbild

Sandbäckens Group förvärvar Södertäljeföretaget City El Tjänst AB och intensifierar sin satsning på el-segmentet, enligt deras expansionsstrategi.

­- Jag är mycket glad över förvärvet av City Eltjänst vilket också innebär att vi förvärvat vårt första renodlade elbolag. Ser mycket fram emot att tillsammans med teamet på City arbeta för att skapa Nordens främsta installationskoncern, säger Christoffer Järkeborn, VD och Koncernchef Sandbäckens Group.

City El Tjänst AB, ett etablerat företag med över två decenniers erfarenhet inom elinstallationer i Södertälje och Storstockholm, har förvärvats av miljardbolaget Sandbäckens Group. City El Tjänst har specialiserat sig på elinstallationer inom stark- och svagström samt byggnation och ombyggnad av apparatskåp för styrning och reglering.

Deras omfattande tjänster sträcker sig från projektering till service och riktar sig mot medelstora byggföretag i Mälardalen och Stockholms län.

(Annonslänk)

Sandbäckens Group motiverar förvärvet som en strategisk anpassning enligt deras 5-50-500 strategi, vilket innebär att de siktar på 5 miljarder i omsättning, 50 nya bolag och 500 miljoner kronor i resultat.

Trots förvärvet kommer City El Tjänst fortsätta driva sin verksamhet som ett självständigt dotterbolag med Mattias Schylander som VD och Joni Helminen som vice VD. Deras specialiserade expertis och verksamhet kommer att bidra till Sandbäckens Groups mål om expansion inom elinstallationer.

– Sandbäckens affärsmodell passar oss perfekt där vi får möjlighet att fortsätta växa samtidigt som vi behåller vår framgångsrika bolagskultur, platta organisation och vårt entreprenörskap, säger Mattias Schylander, VD City Eltjänst.

I fjol hade City El Tjänst en omsättning på nära 60 miljoner kronor och ett resultat efter finansiella poster på cirka 6,3 miljoner kronor.

Övertagandet sker den 4 september 2023.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 21 september 2023 00:41

Misstänkt farligt föremål hittat – Område avspärrat

DSC_0014

Foto: Shamash Oyal

Under onsdagskvällen spärrades ett område vid Lövåsavägen i Södertälje efter att ett misstänkt föremål upptäcktes utomhus.

Det var på onsdagskvällen som polisen tillkallades till adressen vid Västergård. Väl på plats inleddes en stor insats med bland annat sökhundar.

Även Polisens nationella bombskydd skickades till platsen och kunde under kvällen konstatera att föremålet är ofarligt. Poliserna som är på plats kommer ta med sig det då det ingår som beslag i utredningen angående försök till allmänfarlig ödeläggelse, skriver polisen på deras hemsida.

Enligt en Telgenytts reporter har en villadörr blivit utsatt för en mindre detonation, men enligt rapporter verkar det som att dörren inte har tagit allvarligare skada.

Uppdatering 05:48:

Föremålet bedömdes som ofarligt togs från platsen.

”Polisen utreder detta som försök till allmänfarlig ödeläggelse i och med att det har visat sig i det fortsatta utredningsarbetet att något har detonerat innan det misstänkta farliga föremålet hittades. Om det är pyroteknik eller något annat som detonerat kommer utredas i förundersökningen.”, skriver polisen på sin hemsida.

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 september 2023 21:53
Senast uppdaterad: 21 september 2023 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors