Företag i fokus:

Årets kvinnofridspris går till kommunen – ”Väldigt stolta”

kommun

Foto: Linn Almerud/Södertälje kommun.

Varje år uppmärksammar Operation Kvinnofrids en organisation för särskilt goda utförda insatser. I år tilldelades priset, inte helt oväntat, till Relationsvåldcenter i Södertälje kommun.

Den gånga helgen tilldelades kommunens Relationsvåldcenter årets kvinnofridspris för fokus på rätt arbete, nytänk med nya tjänster för att täcka fler områden och ett arbete riktat till offer och förövare.

Priset delades ut på Operation kvinnofrids konferens under fredagseftermiddagen, den 25 november, för att belysa arbetet med att ge ett skydd till samhällets mest utsatta kvinnor. Gunilla Olofsson, socialsekreterare, reflekterar tillbaka till 2016 när Kvinnofridspriset delades ut för allra första gången.

– Då sa jag, ”Det där priset ska vi vinna någon gång!”, och nu sex år senare har vi faktiskt gjort det. Vi är väldigt stolta och glada, säger Gunilla Olofsson i ett pressmeddelande på Södertälje kommuns hemsida.

Under prisutdelning berättade andra medarbetare på Relationsvåldcenter hur de hållit ihop och behållit sitt fokus, trots en hög personalomsättning som förändrats genom åren.

– Jag tror det beror på att vi alla verkligen vill vara här. Vi brinner verkligen för det arbete vi gör. Sedan har verksamheten också kunnat utvecklas genom åren. Först tog vi enbart hand om våldsutsatta, nu har vi också ett bra behandlingsprogram för våldsutövare vilket är oerhört viktigt, säger socialsekreterare Maria Wallin.

En annan utveckling som utmärkts sig inom verksamheten är att Relationsvåldcenter skapat en ny tjänst som stödperson som tidigare inte fanns. En tjänst som Noha Masso besitter.

– Man kan säga att jag hjälper klienterna till självhjälp. Jag visar hur de kan söka egen bostad, var de kan ta ekonomiska hjälp och förklarar hur samhället fungerar, säger Noha Masso, familjebehandlare och stödperson.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 november 2022 15:18
Senast uppdaterad: 28 november 2022 15:34

En tredje person gripen för knivattacken i centrum

Polis

Foto: Alexander Isa

Efter en knivrelaterad händelse i en frisörsalong i centrala Södertälje greps två unga män, misstänkta för grov misshandel och försök till människorov. Nu har polisen gripit en tredje person, rapporterar LT.


Torsdagen den 1 februari blev en man i 20-årsåldern knivhuggen flera gånger i benet i en frisörsalong på Nygatan. Mannens skadorna beskrevs som lindriga.

Polisen agerade snabbt och kunde gripa en man två män, varav en av dem som tidigare varit under utredning för medhjälp i dödsskjutningen i Saltskog den 6 oktober 2022. Bägge misstänks för grov misshandel och försök till människorov i samband med knivattacken.

En tredje misstänkt person har gripits.

Enligt LT var den tredje gripne, som är i 20-årsåldern, anhållen i sin frånvaro redan dagen efter incidenten den 2 februari, men har lyckats hålla sig undan fram till nu. Enligt tidningens uppgifter sitter alla tre personer nu förvarade i häkte, samtliga misstänkta för grov misshandel och försök till människorov.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 02:12

Här sprider de kärlek – Delade ut 500 röda rosor

A89ABAA1-8A9E-4F00-AB1D-03D89F85F7BF

Foto: Privat.

I en unik gest för att sprida glädje och kärlek, tog ”We Are One Church Södertälje” initiativet att dela ut 500 rosor i staden under Alla hjärtans dag. – Det mottogs med stor tacksamhet, säger Christian Moche.

Alla hjärtans dag i Södertälje blev extra speciell i år tack vare ”We Are One Church Södertälje. Kyrkan genomförde en hjärtlig kampanj där 500 rosor delades ut till förbipasserande i olika delar av staden, inklusive Ronna, Fornhöjden, Centrum, Geneta, Blombacka, Moraberg och Veda. Aktionen syftade till att sprida kärlek och uppmuntran, samt att förmedla ett budskap om gemenskap och tacksamhet.

En handling av generositet och omtanke som mottagits varmt av mottagarna.

– Det var en glädje att få gå ut tillsammans och göra något gott för människor i vår stad. Det mottogs med stor tacksamhet, säger Christian Moche, från We Are One Church.

Christian Moche, från We Are One Church.
Foto: Privat

Genom att ge bort rosor ville kyrkan inte bara fira kärlekens dag, utan också skapa en plattform för samtal och positiv interaktion mellan stadens invånare.

Inte första gången den lokala kyrkan tar initiativ för samhället.

– Vi har tidigare genomfört flera andra initiativ; senast lämnade vi ut matkassar och presentkort till människor i nöd under jul och nyår, säger Christian Moche.

”We Are One Church Södertälje” är en aktiv del av lokalsamhället med regelbundna sammankomster på Oxbacksgatan 6, där de välkomnar alla till sina gudstjänster fredagar klockan 19:00 och söndagar från 12:00.

Representanter från We Are One Church besökte flera stadsdelar på alla hjärtans dag
Foto: Privat

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 februari 2024 21:56
Senast uppdaterad: 15 februari 2024 22:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors