Företag i fokus:

Årets kvinnofridspris går till kommunen – ”Väldigt stolta”

kommun

Foto: Linn Almerud/Södertälje kommun.

Varje år uppmärksammar Operation Kvinnofrids en organisation för särskilt goda utförda insatser. I år tilldelades priset, inte helt oväntat, till Relationsvåldcenter i Södertälje kommun.

Den gånga helgen tilldelades kommunens Relationsvåldcenter årets kvinnofridspris för fokus på rätt arbete, nytänk med nya tjänster för att täcka fler områden och ett arbete riktat till offer och förövare.

Priset delades ut på Operation kvinnofrids konferens under fredagseftermiddagen, den 25 november, för att belysa arbetet med att ge ett skydd till samhällets mest utsatta kvinnor. Gunilla Olofsson, socialsekreterare, reflekterar tillbaka till 2016 när Kvinnofridspriset delades ut för allra första gången.

– Då sa jag, ”Det där priset ska vi vinna någon gång!”, och nu sex år senare har vi faktiskt gjort det. Vi är väldigt stolta och glada, säger Gunilla Olofsson i ett pressmeddelande på Södertälje kommuns hemsida.

Under prisutdelning berättade andra medarbetare på Relationsvåldcenter hur de hållit ihop och behållit sitt fokus, trots en hög personalomsättning som förändrats genom åren.

– Jag tror det beror på att vi alla verkligen vill vara här. Vi brinner verkligen för det arbete vi gör. Sedan har verksamheten också kunnat utvecklas genom åren. Först tog vi enbart hand om våldsutsatta, nu har vi också ett bra behandlingsprogram för våldsutövare vilket är oerhört viktigt, säger socialsekreterare Maria Wallin.

En annan utveckling som utmärkts sig inom verksamheten är att Relationsvåldcenter skapat en ny tjänst som stödperson som tidigare inte fanns. En tjänst som Noha Masso besitter.

– Man kan säga att jag hjälper klienterna till självhjälp. Jag visar hur de kan söka egen bostad, var de kan ta ekonomiska hjälp och förklarar hur samhället fungerar, säger Noha Masso, familjebehandlare och stödperson.

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 november 2022 15:18
Senast uppdaterad: 28 november 2022 15:34

Södertälje sätter kurs mot framtidens vård och omsorg

Karin-Bjorkryd_IMG_4143_Foto-Liza-Simonsson

Karin Björkryd, omsorgsdirektör på Södertälje kommun. Foto: Liza Simonsson 

Södertälje kommun har antagit ett omfattande omställningsprogram för perioden 2027 till 2040, för att proaktivt möta framtida utmaningar inom vård- och omsorgssektorn.

Med utmaningar som en ökad välfärdsbelastning och en minskande arbetskraft, tar Södertälje kommun steg för att säkerställa en hållbar och effektiv vård och omsorgsframtid. Omställningsprogrammet 2027-2040, som antagits med bred politisk enighet, fokuserar på kompetensförsörjning, rekrytering och implementering av digitala och tekniska lösningar för att förbättra effektiviteten och tillgängligheten i vård- och omsorgstjänsterna.

– Vi behöver ställa om och använda våra resurser på ett klokt sätt. Fysiskt där det behövs, digitalt där det går säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör på Södertälje kommun.

Genom initiativ som onlineinköp, trygghetslås och rekryteringsmässor arbetar kommunen för att minska administrativa bördor och förbättra säkerheten för brukarna. Det stora engagemanget från olika intressentgrupper under utvecklingen av programmet visar på en stark vilja att skapa en förändring som är väl förankrad i verksamheten.

– För några år sedan införde vi digital tidsregistrering inom hemtjänsten. Nu inför vi digitala lås och har nyligen infört digitala inköp. Vi utbildar våra medarbetare efterhand och följer upp hur insatserna fungerar. Det som är utmaningar och kanske inte fungerar perfekt i början blir vardag och rutiner efter en tid. Vi är en lärande organisation och jobbar ständigt för att våra insatser ska blir bättre och tryggare, säger Björkryd.

Omställningsprogrammet är tänkt att fungera som en vägledning för Södertäljes omsorgsverksamheter, med målet att skapa en långsiktigt hållbar struktur som kan hantera framtidens behov och utmaningar.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 13 februari 2024 16:58

Återkrav på kvarts miljon för felutbetald föräldrapenning

Pressblild-forsakringskassan

Pressbild

Efter en detaljerad granskning har Försäkringskassan beslutat att en person måste återbetala felaktigt utbetald föräldrapenning. Granskningen omfattar ett belopp på närmare en kvarts miljon kronor.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

Försäkringskassan har genomfört en noggrann utredning gällande utbetalning av tillfällig föräldrapenning. Efter att ha samlat information från en persons arbetsgivare och barnets förskola, har det konstaterats att ersättning felaktigt utbetalats för dagar då föräldern arbetade, var sjuk, på semester, eller permitterad.

Dessutom avslöjade utredningen att personen uppgivit en för hög arbetstid i ansökningarna. På grund av dessa felaktigheter måste nu föräldern återbetala den otillbörligt mottagna ersättningen.

Totalt ska 245 961 kronor återbetalas från perioden december 2018 till april 2023.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 februari 2024 12:46
Senast uppdaterad: 13 februari 2024 12:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors