Företag i fokus:

DEBATT: Moderaternas livlina till Socialdemokraterna

Boel Rosen

Foto: Shamash Oyal.

När jag för några månader sedan läste om hur kristdemokrater kände sig lurade över ett samarbete med Socialdemokraterna så skrattade jag lite smått för mig själv.

I allra flesta kommuner kramas KD med L, M, och SD, men inte här i Södertälje. Här lever politiken sitt egna liv sedan många år tillbaka.

I vår stad är det häpnadsväckande hur det luktas i stjärten på Socialdemokraterna och finner märkligt nog guld och gröna skogar. Tog föregivet att Moderaternas nos är betydligt känsligare andras.

Jag har röstat blått sedan Carl Bildt var en gröngöling på 80-talet och jag minns när Marita Lärnestad tackades av och Rosenberg klev på. En yngling som vill mycket inför varje val. Som moderat i Södertälje har jag inte haft höga krav på gruppledaren, men att svika sina väljare genom att ingå samarbete med Socialdemokraterna är under all kritik och ett löftesbrott mot trofasta väljare. Vi moderater vill inte ha ett samarbete med sossar.

Socialdemokraterna i Södertälje har trampat i gyttjan allt för länge och ligger väldigt pyrt till.

Hade jag fått säga mitt så hade jag uppmanat Moderaternas gruppledare att stå rakryggad och ta nya tag inför valet 2026 och låta Socialdemokraterna konfrontera sin stormiga tid som väntar.

En KD-vilde som är anmäld för sexuellt ofredande och nu ryktet om att ännu en högt uppsatt politiker anklagats för olämpligt beteende mot kvinnor. Socialdemokraterna har en rörig och osäker tid framför sig.

Istället kastade Moderaternas gruppledare en glänsande livlina till sina politiska motståndare. Varför.

Ett väldigt smart drag av Socialdemokraterna

Med Moderaternas livlina kan Socialdemokraterna nu damma av sig allt det negativa som förknippas med dem och klippa alla kontaminerade band som hotar makten. Ett väldigt smart drag av Socialdemokraterna och uppenbarligen lika lätt som att stjäla godis från ett barn.

Detta gynnar enbart Socialdemokraterna i sista raden. För Moderaternas del betyder det tappat förtroende. Vad som sades, eller lovades, för att övertala Rosenberg är jag och många andra intresserade av att veta.

Moderaternas gruppledare har på ett väldigt oansvarig sätt lurat tusentals väljare i Södertälje och kan ha gjort sig skyldig till ett löftesbrott. Ingen moderat som jag känner vill se ett samarbete med Socialdemokraterna och förknippas med skandalerna som florerar runt dem.

Jag är väldigt besviken.

Hans

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 november 2022 16:00
Senast uppdaterad: 9 januari 2023 19:28

Södertäljesonens företag omsatte över 100 miljoner – på 15 månader

Malkolm

Malkolm Makdessi-Elias. Foto: Privat.

Den unge och ambitiöse företagaren Malkolm Makdessi-Elias är Södertälje-killen som gjorde en resa från Södertälje till Boston, Harvard, och skapade ett företag som på kort tid omsatt mer än 100 miljoner kronor.

Född och uppvuxen i Södertälje valde han först att flytta till Uppsala för att studera till apotekare och sedan till USA år 2014 för en utbytestermin på Harvard Medical School.

Samma år startade han även en rekryteringsbyrå för farmaceuter när han såg möjligheten att hjälpa sina vänner ut i arbetslivet, samtidigt som företagen kunde dra nytta av ambitiösa, hungriga och arbetsvilliga farmaceuter.

– Av egen erfarenhet vet jag hur viktigt det är med en bra första arbetsplats för karriären och utvecklingen, säger Malkolm Makdessi-Elias för Telgenytt.

Med en bakgrund inom forskning, sjukhus och apotek, samt ett affärssinne utöver det vanliga, byggde Malkolm vidare på sin verksamhet.

Vid årsskiftet 2019/2020 startade företaget han, Add Pharma, och fick en lysande start. På kort tid utvecklade han 50 efterfrågade produkter som på bara 15 månader lyckades omsätta över 100 miljoner kronor i försäljning.

– Målsättningen nu är att, tillsammans med våra återförsäljare, fortsätta skala organisationen och bygga vidare på våra starka varumärken Coldzinc, LaktasDuo, OtoDual, GascolDuo och Trinatural för en enklare vardag, säger Malkolm till Telgenytt.

2021-10-18

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 01:00
Senast uppdaterad: 3 september 2023 09:22

Person bötfälld för olaglig försäljning från fordon

Polis .Fotograf. Alex Ataseven

Arkivbild

En person kontaktade polisen angående ett misstänkt fordon där en olaglig försäljning pågick. Väl på plats bötfälldes en person för att ha olagligt sålt ägg vid en parkeringsplats.

Strax efter klockan 14:00 kontaktade en person polisen angående ett misstänkt fordon. Anmälaren noterade att det pågick en försäljningsaktivitet och blev medveten om att sidodörren snabbt stängdes när en polispatrull passerade vid Ronna centrum. Polisen ryckte ut till platsen för att genomföra en närmare kontroll av både fordonet och dess förare. Vid ankomsten blev det tydligt att en olaglig försäljning av ägg pågick.

Polisen identifierade försäljaren, en man i 20-årsåldern, och anmälde honom för att ha överträtt en kommunal föreskrift genom att bedriva ambulerande försäljning på allmän plats. Den fastställda bötesbeloppet för denna förseelse uppgick till 1 800 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 22:29
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:29

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors