Företag i fokus:

Kungliga Konsthögskolan och Grafikens hus i nytt samarbete

Grafikens Hus

Nina Beckmann, chef på Grafikens Hus. Foto: Alexander Isa/Pressbild.

Gjuteriet, Grafikens Hus, i Södertälje planeras att stå klart till slutet av 2024. Men redan nu presenters ett nytt samarbete med Kungliga Konsthögskolan för att utveckla grafiken som konstart.

Grafikens Hus, som är ett konstmuseum och grafikverkstad, grundades i Mariefred 1996, men 18 år senare, den 16 mars 2014, totalförstördes den i en stor brand. Verksamheten flyttades till Södertälje där bygganden just renoveras och en nyöppningen av ett nytt konstmuseum, med fullt utrustade grafikverkstäder i den gamla industribyggnaden, väntas slå upp sina portar år 2024.

– Samarbetet med Grafikens Hus innebär att vi kommer kunna erbjuda våra lärare, studenter och forskare fantastiska möjligheter att arbeta med ett brett utbud av grafiska tekniker. Förhoppningen är att stärka sambanden mellan olika verkstäder, ämnen och tekniker inom utbildning såväl som forskning, säger Sara Arrhenius, rektor vid Kungl. Konsthögskolan.

(Annonslänk)

Även Kungliga Konsthögskolan drabbades av en brand 2016 där verkstaden förstördes. Sedan dess har de sökt olika lösningar för att kunna fortsätta erbjuda studenterna en kvalificerad utbildning inom grafikområdet.

Nu presenteras ett nytt samarbete mellan Kungliga Konsthögskolan och Grafikens Hus i Södertälje, som även förvärva delar av Konsthögskolans grafiska utrustning.

– Det känns roligt att kunna ge grafiken en riktig nystart. Med två bränder bakom oss, en på Grafikens Hus och en på Kungl. Konsthögskolan, och sedan flera års arbete för att realisera det här nya samarbetet gläds vi åt att delar av Kungl. Konsthögskolans gamla grafikverkstad får ett nytt hem hos Grafikens Hus i Södertälje, där vi planerar att öppna ett nytt museum i slutet av 2024. Det är en milstolpe för Grafikens Hus i vårt arbete mot en nyöppning, säger Nina Beckmann, chef på Grafikens Hus.

Grafikens Hus, som flyttades efter branden i Mariefred 2014 till Södertälje, är belägen intill Tom Tits, KTH Södertälje och Södertälje Science Park.

Sara Arrhenius, rektor vid Kungl. Konsthögskolan.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 november 2022 08:00
Senast uppdaterad: 29 november 2022 23:23

Stort polispådrag i centrum

IMG_9020

Läsarbild

Polisinsats centralt med flera enheter på plats onsdagskvällen.

Vid 19-tiden under onsdagskvällen drog en omfattande polisinsats igång i stadens centrum. Enligt ögonvittnen mobiliserades flera polisbilar som riktade in sig på Gallerian Kringlan bland andra platser.

– Poliserna gick snabbt ut ur bilarna och in i gallerian och andra stannade kvar ute, väldigt många poliser på plats, säger ett ögonvittne till telgenytt.

-Vi fick in ett tips vid 18:49 om att en person ska ha blivit jagad av några personer som eventuellt ska ha burit på ett vapenliknande föremål, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Insatsen pågick i ca 2 timmar och polisen kunde senare lämna utan resultat.

-Vi larmades till platsen efter vittnesuppgifter och säkra att inget har skett på platsen kunde vi lämna då vi inte hittade något, avslutar polisens presstalesperson.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 19:58
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 20:25

Kvinna frisläppt efter misstanke om mord i Västergård

CBFDEE0A-15E7-49AA-B61B-E81E01E3FEA1

Foto: Shamash Oyal

Kvinna som tidigare anhölls misstänkt för mordet på en man i Södertälje har släppts fri efter att obduktionen visade att dödsfallet orsakades av fallskador.

Det var under söndagseftermiddagen som polisen kallades till Västergård. På plats påträffades en avliden 55-årig man med kraftiga skallskador i ett trapphus, och en kvinna greps senare misstänkt för mord. Obduktionen visade dock att mannen avlidit till följd av fallskador, vilket ledde till att åklagaren beslutade att släppa den anhållna kvinnan fri.

Bland annat framkommer uppgifter om att kvinnan kände offret och att inget mordvapen kunde hittas, vilket ytterligare stärker teorin att dödsfallet inte var resultatet av ett brott.

Polisens tekniker på plats efter dödsfallet i Västergård.
Foto: Shamash Oyal

En kvinna som anhölls misstänkt för att ha mördat en man i Västergård, Södertälje, har släppts fri efter obduktionen visade att mannen dog av fallskador. Kvinnan greps efter att polisen larmats om ett bråk söndag eftermiddag och hittat mannen död i ett trapphus.

Åklagaren beslutade att släppa kvinnan, som var bekant med offret, eftersom det inte fanns bevis för att någon knuff skett. Ingen misstänkt mordvapen hittades, vilket ytterligare förstärkte osäkerheten om brott begåtts.

Förundersökningen fortsätter medan polisen väntar på ytterligare kriminalteknisk analys för att avgöra om utredningen ska läggas ned helt och kvinnans misstankar avskrivas.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 18:00
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 20:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors