Företag i fokus:

Kungliga Konsthögskolan och Grafikens hus i nytt samarbete

Grafikens Hus

Nina Beckmann, chef på Grafikens Hus. Foto: Alexander Isa/Pressbild.

Gjuteriet, Grafikens Hus, i Södertälje planeras att stå klart till slutet av 2024. Men redan nu presenters ett nytt samarbete med Kungliga Konsthögskolan för att utveckla grafiken som konstart.

Grafikens Hus, som är ett konstmuseum och grafikverkstad, grundades i Mariefred 1996, men 18 år senare, den 16 mars 2014, totalförstördes den i en stor brand. Verksamheten flyttades till Södertälje där bygganden just renoveras och en nyöppningen av ett nytt konstmuseum, med fullt utrustade grafikverkstäder i den gamla industribyggnaden, väntas slå upp sina portar år 2024.

– Samarbetet med Grafikens Hus innebär att vi kommer kunna erbjuda våra lärare, studenter och forskare fantastiska möjligheter att arbeta med ett brett utbud av grafiska tekniker. Förhoppningen är att stärka sambanden mellan olika verkstäder, ämnen och tekniker inom utbildning såväl som forskning, säger Sara Arrhenius, rektor vid Kungl. Konsthögskolan.

(Annonslänk)

Även Kungliga Konsthögskolan drabbades av en brand 2016 där verkstaden förstördes. Sedan dess har de sökt olika lösningar för att kunna fortsätta erbjuda studenterna en kvalificerad utbildning inom grafikområdet.

Nu presenteras ett nytt samarbete mellan Kungliga Konsthögskolan och Grafikens Hus i Södertälje, som även förvärva delar av Konsthögskolans grafiska utrustning.

– Det känns roligt att kunna ge grafiken en riktig nystart. Med två bränder bakom oss, en på Grafikens Hus och en på Kungl. Konsthögskolan, och sedan flera års arbete för att realisera det här nya samarbetet gläds vi åt att delar av Kungl. Konsthögskolans gamla grafikverkstad får ett nytt hem hos Grafikens Hus i Södertälje, där vi planerar att öppna ett nytt museum i slutet av 2024. Det är en milstolpe för Grafikens Hus i vårt arbete mot en nyöppning, säger Nina Beckmann, chef på Grafikens Hus.

Grafikens Hus, som flyttades efter branden i Mariefred 2014 till Södertälje, är belägen intill Tom Tits, KTH Södertälje och Södertälje Science Park.

Sara Arrhenius, rektor vid Kungl. Konsthögskolan.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 november 2022 08:00
Senast uppdaterad: 29 november 2022 23:23

Jacqline från Järna briljerade i Mello – Fick flest röster

Jacqline.-FotografStina-Stjernkvist

Fotograf: Stina Stjernkvist, SVT

Jacqline Mossberg Mounkassa från Järna har säkrat sin plats i Melodifestivalens final efter en spännande tredje deltävling i Växjö med flest röster.

I den tredje deltävlingen av Melodifestivalen, som ägde rum i Växjö, stod det klart att Jacqline från Järna tillsammans med Cazzi Opeia går vidare till finalen. Jacqline, som mötte konkurrens från Cazzi Opeia, Klaudy, Clara Klingenström, Gunilla Persson och Kim Cesarion, lyckades imponera på publiken och juryn med sin låt ”Effortless”, skapad av den erfarna låtskrivaren Thomas G:son.

Jacqline Mossberg Mounkassa.
Fotograf: Stina Stjernkvist, SVT

Jacqline, som var den första att uppträda under lördagskvällen, mottog ett stort jubel från publiken, inte minst för hennes samspel med dansarna på scenen. Detta framträdande inte bara bekräftade hennes talang utan markerade även en betydande milstolpe för Thomas G:son, som nu kan stoltsera med att ha flest bidrag i Melodifestivalens final genom tiderna.

Med mest röster i denna deltävling, har Jacqline från Järna cementerat sin plats som en stark utmanare inför finalen.

– Tack, tack så mycket. Wow, det känns overkligt och jag är så tacksam, sade Jacqline i SVT:s sändning.

Fotograf: Stina Stjernkvist, SVT

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 februari 2024 01:09
Senast uppdaterad: 18 februari 2024 01:09

INSÄNDARE: ”Mitt förtroende för Godner har nått botten”

Boel Godner

Kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner (S)
Foto: Lucas T

Boel Godners förtroende är i botten. Utanför Södertäljes gränser försöker hon framställa sig som stadens frälsare i kampen mot kriminalitet, men på hemmaplan har hon tappat både stöd och förtroende, inte minst från assyrier/syrianer som hon upprepade gånger har smutskastat.

Bland denna folkgrupp kan hon nu endast drömma om fortsatt förtroende, trots ”försök” till försoning genom att besöka stadens kyrkor. Att Godner kritiseras för att anklaga, svartmåla och peka ut en hel folkgrupp finner hon dock märkligt och betraktar det som ryktesspridning.

Men i dagens artikel i LT avslöjas det att hon, under ett seminarium i november 2023 där hon var inbjuden för att diskutera en forskningsrapport om kriminalitet och brottslighet i Södertälje, gav falska uppgifter. Det bör tilläggas att rapporten främst baseras på information direkt från Södertälje kommun. 

”Att kommunstyrelsens ordförande blev ertappad med lögner bådar inte gott”

Godner uppgav i seminariet att ”Man utbildar sig till advokat, läkare, mäklare, bara för att hjälpa kriminella”. Till sitt försvar om uttalandet sade hon till reportern att ”Det stod så i forskningsrapporten, så jag formulerade mig exakt som det stod”. Men hon avslöjades med lögner när LT:s granskning visade att det inte fanns några direkta eller indirekta citat i rapporten som stödde hennes påståenden om att det finns personer som utbildar sig med det enda syftet att hjälpa kriminella.

Att kommunstyrelsens ordförande blev ertappad av LT:s reporter med lögner bådar inte gott. Mitt förtroende för Godner har nått botten.

Kvinnan längst bak i bussen

Läs även: – Sluta svartmåla Södertälje Godner – Börja se det unika

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2024 18:31
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors