Företag i fokus:

Resan till att hitta sig själv – Bra initiativ Ung fritid

316748369_376056511390565_1704978910541792310_n

Tina Qvinnström, Ung fritid. Pressbild.

I helgen anordnas Starka tjej-mässan i stadshuset för att uppmärksamma tjejers och icke-binäras rättigheter. Vilket bra initiativ av Tina Qvinnström och Ung fritid.

Ungdomar idag har det tufft nog som det är med sin pubertet. Identitetsskapande. Leva livet efter samhällets normer och samhällets krav. Svårigheterna med att kategorisera sig själv. Tillhöra en könsnorm och vara en stereotyp har lett till mycket förvirring och ensamhet.

Tjejer eller killar som förklarar sig själva som icke binära är inte alls särskilt uppskattade i samhället. Normen vill ha ett antingen eller. Antingen är du flicka eller pojke. Man eller kvinna. Vad ska icke binär ens betyda? Att man får rättigheten att se sig själv precis som man vill vara. Ingen annan än en själv ska avgöra eller få sätta sin prägel på det. Så är det sällan. Tyvärr.

Samhällsutveckling har gått framåt, men i många anseenden är den inte där vi önskar att den var med hur acceptansen till människors olikheter är. Vi vill gärna tro att man accepteras oavsett vem man är. Hur man är. Men hur modernt ett samhälle än blir, kommer huvuden vändas om på torget när en person sticker ut med sitt utseende eller inte ingår i mottagarens uppfattning av personen ifråga. Fördomar lever idag och är mycket synliga i vissa sammanhang.

(Annonslänk)

Utvecklingen kan gå framåt. Den må ha gjort det i många aspekter. Det gäller att också förstå hur vissa saker inte kommer lyftas upp om inte intresset lyfts upp av den som är engagerad i frågan. Oftast är det en som är berörd av frågan som engagerar sig i hjärtefrågorna.

Eldsjälen Tina Qvinnström som är projektledare för Starkare tjejer-mässan säger, i ett pressmeddelande följande, – ”Vi vill uppmärksamma tjejers och icke-binäras rättigheter samt visa att dessa grupper är minst lika bra som andra. På mässan kommer det finnas ett helt gäng utställare med varierade verksamheter och produkter.”

Starka budskap från Tina, som också lockar sångerskan Lisa Ajax och Jeanette Höglund från ”vid din sida” till en mässa som ska hållas i stadshuset nu på lördag, den 3 december.

Dagen i ära kommer att rikta sig till framförallt tjejer med åldern inne, för att hitta trygghet, tillhörighet, gemenskap i att det finns desto fler i Södertälje som går igenom svårigheter. En resa i att hitta sig själv. Den man är. Den man vill vara. Den man kommer bli.

Vilket bra initiativ Tina Qvinnström från Ung fritid, som lyfter en viktig fråga och fundering bland många av våra ungdomar.

Är du i en identitetsresa, besök mässan ”starka tjejer” för att hitta svar på dina frågor. Om inget annat får du en dag fylld med aktiviteter och möjligtvis nya kompisar. Kika in på Trombon salen den 3 december och säg ”Hej” till idolkändisen Lisa Ajax, Jeanette Höglund eller en massa andra starka tjejer – precis som du.  

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 november 2022 16:15
Senast uppdaterad: 30 november 2022 16:46

ICAs markfusk – Byggde olovligt på kommunal mark

IMG_4322

Ica i Moraberg. Foto: Alexander Isa

Ica i Moraberg har olovligt byggt på kommunal mark, vilket enligt uppgifter från Lt har varit känt i stadshuset i flera år. Trots detta har åtgärder från kommunens sida dröjt.

Byggandet av Ica Maxi i Moraberg påbörjades i december 2015 och slutfördes i november 2017. Vid färdigställandet av fastigheten visade det sig att Ica hade olovligt utnyttjat kommunal mark, och trots detta hade kommunen inte vidtagit några åtgärder.

(Annonslänk)

Lt rapporterade även om bristen på nödvändigt slutbesked för bygglovet gällande vissa delar av parkeringen och lastbilsrampen. Till en början hävdade kommunen att Ica inte hade ett slutgiltigt godkännande, men sedan meddelade de att det faktiskt fanns ett sådant. Ulrika Thalén, chef för bygglovsenheten, berättade för Lt att detta dokument senare hittades i en arkiverad handling.

År 2020 inleddes dock ett ärende mot Ica för otillåten markanvändning i Moraberg, men det skulle dröja ända fram till slutet av 2022 innan kommunen började ställa krav på företaget.

ICA byggde olovligt på kommunens mark. Foto: Alexander Isa

I kommunens svar på detta agerade man genom att skicka ett kravbrev till Ica, där man hotade med att involvera kronofogden och belägga företaget med en veckovis avgift på över 14.000 kronor för markanvändningen utan lov.

Tidningen rapporterar vidare att kommunala dokument som riktades till Ica antydde att kommunen prioriterade att upprätthålla en positiv relation med företaget framför att kräva strikta åtgärder. Det övergripande målet var att bibehålla en ”god dialog”, med hänsyn till Icas betydelse som en ”viktig aktör”.

I stället beslutade kommunen att prioritera en aktiv dialog med Ica för att förmå företaget att göra rätt för sig. Samtidigt genomförde kommunen en strängare handläggning av privata fastighetsägare som begick mindre överträdelser, vilket resulterade i flera kravbrev och åtgärder från kronofogden, det rapporter Lt.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 12 september 2023 22:44

DEBATT: Dags att bli medlemmar i EU fullt ut

BEED8039-D92F-4B12-8708-F51D37E1DAF3

Metin Hawsho, gruppledare L i Södertälje. Foto: Pxfuel /Pressbild

I år har det svidit extra mycket i plånboken för många svenskar att semestra utomlands. Till följd av den svaga kronan har det nämligen varit en rekorddyr utlandssemester. Vi har haft en svag krona i ungefär 10 år, men den når nu nya bottennivåer. Förutom att ställa till det när vi åker på semester blir också inflationen i Sverige värre på grund av den svaga kronan.

Sverige exporterar mest till eurolandet Tyskland – det är tillsammans med våra nordiska grannländer vår viktigaste handelspartner. Genom att gå med i euron skulle handeln underlättas eftersom vi handlar i samma valuta. Det vore bra för svenska företag och svensk ekonomi.

I den senaste SCB-undersökningen ökade stödet för euron med ungefär 30 procent i jämförelse med i november förra året. Allt fler svenskar förstår att kronan gör oss svagare och fattigare i en global ekonomi.

Ett argument som brukar lyftas mot euron är eurokrisen 2009. I grund och botten handlade det om länder som inte kunde sköta sina ekonomier. I Grekland var förtidspensioneringen utbredd och problemet med skattesmitning stort. Sedan dess har eurozonen satt upp fler skyddsvallar för att förhindra en ny kris. Sverige har dessutom goda statsfinanser och kan driva på samarbetet i en ansvarstagande riktning.

”Idag väljer Sverige att sitta utanför förhandlingsrummet och avstå viktigt politiskt inflytande i frågor”

Sverige är redan djupt integrerat i det ekonomiska samarbetet i EU. Idag väljer Sverige att sitta utanför förhandlingsrummet och avstå viktigt politiskt inflytande i frågor som faktiskt påverkar vår ekonomi. Men om man inte sitter med vid bordet hamnar man lätt på menyn

Mycket i svensk politik hade sett annorlunda ut om andra partier hade tagit efter Liberalerna tidigare. Vi hade redan varit med i NATO, vi hade haft billigare elräkningar på grund av ny kärnkraft och vi hade redan haft språkkrav för medborgarskap. Eurofrågan riskerar att bli ännu en fråga där andra partier vaknar för sent.

Liberalerna kräver därför att vi ska utreda ett införande av euron i Sverige. Det är dags att vi tittar på frågan förutsättningslöst, och med hänsyn till vad som tjänar svenska hushåll och företag bäst. För nästan 30 år sedan röstade svenska folket om EU-medlemskap. Svenskarna röstade ja, vilket innebar att Sverige blivit ett rikare, grönare och fredligare land. Det är dags att bli medlemmar i EU fullt ut. För något annat har vi faktiskt inte råd med.

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors