Företag i fokus:

Det här vill den nya majoriteten i Södertälje lägga pengarna på

DSC_0007-2

Foto: Shamash Oyal

Under onsdagen hölls en pressträff av den nya majoriteten, Socialdemokraterna, Moderaterna och Miljöpartiet, i stadshuset inför kommande mandatperiod.

Där presenterades budgeten med fokus på flera gemensamma punkter.

I september presenterades Södertäljealliansen efter ett historiskt maktskifte. Drygt en månad senare togs makten tillbaka av rödgröna med hjälp av Vänsterpartiet och KD-vildarna, Martin Ahlman och David Winerdal.

Nu ingår tre partier ett nytt i historisk samarbete över blockgränserna och ska leda Södertälje närmste fyra åren.

– Ordning och reda i ekonomin, en långsiktig ekonomisk hållbarhet ska råda i kommunen, säger kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner(S), under onsdagens pressträff i stadshuset.

Föregående vecka inleddes det historiska samarbetet mellan de tre partierna och under onsdagen presenterades budgeten. Under pressträffen vid lunchtid i Stadshuset riktades fokus på de stora utmaningarna som staden befinner sig i, men även en den tuffa ekonomiska situationen med en lågkonjunktur framför oss.

Inledningsvis talade partierna om skolans prioriteringar och presenterade en budet där grundskolan, precis som tidigare, behåller förstärkningen med 25 miljoner kronor, men meddelar att man tillsätter ytterligare 8 miljoner kronor.

Boel Godner (S), kommunstyrelsens ordförande. Foto: Shamash Oyal.

En ny satsning som presenterades i stadshuset som väntas ske 2023 är en investering i nya lokaler i olika stadsdelar för att aktivera barn och unga i områdena.

– Målet är att skapa mer liv och rörelse, säger kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S).

Satsningen är en del i det brottsförebyggande arbetet för att barn och unga inte ska lockas in i kriminella banor. Vidare vill kommunen även satsa 2 miljoner kronor för att möjliggöra att mötesplatser och idrottshallar hålls öppna i olika stadsdelar i Södertälje.

Även kommunens gemensamma samarbete med polisen, PAX, lyfts fram och permanentas och utgör 21,6 miljoner kronor av den presenterade budgeten.

– Polisen storsatsar i Södertälje och då behöver kommunen möta upp och motverka korruption och otillbörlig påverkan. Den organiserade brottsligheten försöker ta sig in i kommunen på olika sätt och tillskansa sig beslut, eller pengar som man inte har rätt till, säger Godner.

Alexander Rosenberg (M), Boel Gonder (S) och Lars Greger(MP). Foto: Shamash Oyal.

För Södertäljes arbetsmarknad och näringsliv väntas stora förändringar att ske. Den nya nämnden som Alexander Rosenberg (M) och Södertäljealliansen satte stort fokus på, kommer att implementeras under 2023. Men först ska det utredas om vilka verksamhetsområden den ska ansvara för och ska ha ett syfte att bland annat förbättra kommunens näringslivsklimat.

Ett av målen är, enligt den styrande majoriteten, att fler Södertäljebor ska ges möjligheten till att utbilda sig samt att fler människor sätts i arbete.

– Vi har en tuff ekonomisk situation där vi i dag har har hög arbetslöshet. Det har redan gjorts ett arbete, men vi tror att vi kan göra ytterligare, säger Alexander Rosenberg (M).

Totalt investerar kommunen över 300 miljoner kronor under budgetperioden för att utveckla stadskärnan kring bland annat Maren, Järna Centrum och Lunakvarteren. Marenplan genomgår just nu en ombyggnation där gamla McDonaldsbygganden rivits ner för att göra plats för det nya hotellbygget.

Även en storsatsning sker inom klimatarbetet där kommunen höjer fokus på kvalitet och hållbarhet i samhällebyggnadsfrågorna. 30 miljoner investeras i gång- och cykelvägar, 36 miljoner kronor för utökning av laddstolpar och cirka 40 miljoner kronor för att säkra vattenkvaliteten och värna om våra sjöar och vattendrag.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 december 2022 04:00
Senast uppdaterad: 1 december 2022 08:48

Jacqline från Järna gör debut i Melodifestivalen

Jacqline_2024

Jacqline Mossberg Mounkassa.
Foto: Janne Danielsson/SVT

Ikväll tar Melodifestivalen plats i Vida arena, Växjö. Bland debutanterna finner vi Jacqline Mossberg Mounkassa från Järna, som efter sin framgång i ”Idol” 2021 nu kliver in i Melodifestivalens värld.

Melodifestivalen fortsätter sin resa genom Sverige och landar ikväll i Växjö för sin tredje deltävling, där talanger från hela landet samlas för att tävla om en plats i finalen. Bland kvällens uppträdanden sticker 25-årigen från Järna, Jacqline Mossberg Mounkassa, ut som har gjort sig känd under artistnamnet Jacqline.

Efter att ha tagit andraplatsen i ”Idol” 2021, står Jacqline nu redo att ta sig an Melodifestivalen för första gången.

Jacqline, som är den första tävlande ut på scen, kommer att inleda kvällens tävling med sin låt ”Effortless”, en uppträdande som är starkt emotsedd av fans och publik. Hennes medverkan i Melodifestivalen markerar en viktig milstolpe i hennes karriär, och visar på den dynamiska resan från Idol-scenen till en av Sveriges mest älskade musiktävlingar.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 16:45

KRÖNIKA: Slutspelet närmar sig – SSK rustar för strid

IMG_8877

SSK mot AIK i oktober, laget från Solna kan bli ett potentiellt motstånd för Södertälje Sportklubb i det stundande slutspelet i hockeyallsvenskan. Foto: Daniel Hansson

Åtta matcher återstår för SSK och de flesta andra lagen i hockeyallsvenskans grundserie. De som har intresset och följer sitt favoritlag i landets näst högsta hockeyliga vet förutsättningarna vid det här laget.

Redan nu så kan man i vissa matcher se att slutspelet närmar sig. Det börjar bli mer grinigt på isen i matcherna, mindre skönspel och mer kampmoment. I alla fall i de matcher där lagen i toppen ställts mot varandra.

Brynäs är i förarsätet vad gäller seriesegern, just nu är man 7 poäng före tabelltvåan AIK. Med lika antalet matcher och poäng kvar att spela som övriga motståndarlag känns det ganska avlägset att laget från Gävle (Brynäs) ska missa att vinna grundserien. Att sluta etta innebär fördelen att först få välja motståndet i kvartsfinalerna.

Det har varit jämnt mellan lagen som legat på de sex första platserna. Och det kommer vara jämnt om topplaceringarna ända in i sista omgången, det är känslan. En seger eller en förlust kan för ett lag göra att de avancerar 2 till 3 placeringar antingen upp eller ner i den tajta tabellen.

SSK då – Laget från kringelstan har till stora delar av säsongen legat i toppen av tabellen. Det finns dock en viss oro, i alla fall om jag ur ett supporterperspektiv får låta tankarna skena iväg lite. Resultaten och i vissa matcher också med fokus på prestation och matchbild har Sportklubben i mötena med de övriga fem lagen som tillhör topp 6 haft väldigt skral utdelning poängmässigt.

Om man speciellt tänker matcherna mot Djurgården så har de fått diktera villkoren för mycket i matcherna enligt min mening. Från och med tredje perioden i första mötet lagen emellan så har Djurgården varit klart bättre spelmässigt än SSK. Det har också speglat sig resultatmässigt.

Sammantaget mot de här toppkonkurrenterna (Brynäs, AIK, Djurgården, Mora, Björklöven) har Södertälje blivit mer tydligt synade i var de är mest sårbara. Man har blivit brutalt straffade av de här lagen när man inte ”varit på tå” och exempelvis tappat puckar eller slarvat med passningar på olämpliga ställen. Där har spelet lite stundtals i matcherna varit lite för naivt. Något som huvudtränare Magnus Bogren också varit inne på i intervjuer efter de matcherna.

Som lag behöver SSK bli lite mer syniska, rakare i sitt spel med minimerad risktagning och kanske till och med mer tråkiga som lag att möta. I ett kommande slutspel är det inte det lag som vill spela mest underhållande och publikfriande hockey som slutligen kommer stå där som ett SHL-lag utan de som har tålamodet och förmågan att spela den syniska hockey som jag skriver om.

Att konsekvent göra rätt saker, att konsekvent orka ta rätt ta rätt beslut, om man så vill ”tråka ut” motståndarna, gå under skinnet på dem. De som bäst kontinuerligt utför de ”tråkiga” detaljerna i spelet såsom täcka skott, lägga stolthet i spelet utan puck, hålla sig på rätt sida regelboken men ändå ligga på gränsen. Få spelarna i motståndarlagen ur balans, att få de bärande spelarna att tröttna på att ständigt ha bevakning på sig och fysiskt spel mot sig.

Det är klassiska avgörande moment i slutspelstider och de kommer vara avgörande faktorer även den här gången när slutspelen i HA och SHL har avgjorts.

Målvaktsspelet har varit en het potatis under säsongen, i bild från vänster Tomas Sholl och från höger Claes Endre Foto: Shamash Oyal

Skulle kunna spinna vidare på allt tjat om SSK:s målvaktsduo, en diskussion som letts till absurdum. Väljer att försöka se helheten i matcherna istället. De två senaste matcherna mot Kalmar och Brynäs kan man ju till exempel tänka att en större effektivitet i förhållande till skapade målchanser faktiskt kunnat ge laget chans till poäng i bägge matcherna, oavsett om Claes Endre hade en ”grov” miss mot Brynäs.

Ja, visst ska målvakten ibland hjälpa laget med oväntade räddningar efter slarv eller att ha blivit överspelat. Men kan man då inte också vända på det och säga att målvakten kan få hjälp av de som ska producera offensivt då är tillräckligt hungriga och effektiva för att göra mål och skapa tillräckligt för att kunna göra det? Ge och ta.

Ponera att någon av målvakterna gör en supermatch och räddar det de ska göra och lite till, men att laget offensivt inte lyckas göra mål framåt, laget förlorar med 1-0 på grund av att målet blev till av en felpass i slottet framför målvakten som då är chanslös att rädda pucken.

Åter igen ur ett supporterperspektiv så gillar man aldrig när SSK förlorar, är aldrig nöjd vid en förlust men vad blir analysen av det? Min slutsats är att det borde finnas en viss rim och ranson än att gång på gång hänvisa till en individs handhavande efter en förlust. Se matchen i sin helhet och inte bara relatera till en enskild händelse.

Södertälje Sportklubb har i hockeyallsvenskans slutskede bland annat kvar att möta Djurgården(hemma), Björklöven(hemma), Mora(borta). Tre chanser att visa potentiella slutspelsmotståndare att det är för tidigt att räkna ut laget. Det är också viktig att få med sig ett par segrar från de matcherna. Det ska inte underskattas, det är viktigare än man tror. Sätta sig i respekt och att de lagen får något att tänka på. Att täppa till de svagheter man i tidigare matcher blivit straffade för, visa att det finns motmedel att såra motståndaren tillbaka, se deras svagheter. Det är det mentala spelet som kallas ishockey.

Den här upplagan av SSK:s A-lag har de flesta ingredienserna för att vara just det jobbiga och syniska slutspelslaget som kan lyckas hela vägen. Då behöver alla chippa in på sin roll i laget, acceptera att inte alltid få mest istid. Skitjobbet som inte alltid är glamoröst i den här sporten behöver göras i byte efter byte. Tålamod, tålamod, enkelhet, start – stopp, outröttligt slit i bägge riktnigar, ha det där lilla extra flytet och medstudsen. Hockeyklyschor allt ihop men enda vägen till framgång i ett slutspel. Och en frisk Linus Videll.

Var det någon som sa ”play dirty” ?

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 18:57
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 18:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors