Företag i fokus:

Det här vill den nya majoriteten i Södertälje lägga pengarna på

DSC_0007-2

Foto: Shamash Oyal

Under onsdagen hölls en pressträff av den nya majoriteten, Socialdemokraterna, Moderaterna och Miljöpartiet, i stadshuset inför kommande mandatperiod.

Där presenterades budgeten med fokus på flera gemensamma punkter.

I september presenterades Södertäljealliansen efter ett historiskt maktskifte. Drygt en månad senare togs makten tillbaka av rödgröna med hjälp av Vänsterpartiet och KD-vildarna, Martin Ahlman och David Winerdal.

Nu ingår tre partier ett nytt i historisk samarbete över blockgränserna och ska leda Södertälje närmste fyra åren.

– Ordning och reda i ekonomin, en långsiktig ekonomisk hållbarhet ska råda i kommunen, säger kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner(S), under onsdagens pressträff i stadshuset.

Föregående vecka inleddes det historiska samarbetet mellan de tre partierna och under onsdagen presenterades budgeten. Under pressträffen vid lunchtid i Stadshuset riktades fokus på de stora utmaningarna som staden befinner sig i, men även en den tuffa ekonomiska situationen med en lågkonjunktur framför oss.

Inledningsvis talade partierna om skolans prioriteringar och presenterade en budet där grundskolan, precis som tidigare, behåller förstärkningen med 25 miljoner kronor, men meddelar att man tillsätter ytterligare 8 miljoner kronor.

Boel Godner (S), kommunstyrelsens ordförande. Foto: Shamash Oyal.

En ny satsning som presenterades i stadshuset som väntas ske 2023 är en investering i nya lokaler i olika stadsdelar för att aktivera barn och unga i områdena.

– Målet är att skapa mer liv och rörelse, säger kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S).

Satsningen är en del i det brottsförebyggande arbetet för att barn och unga inte ska lockas in i kriminella banor. Vidare vill kommunen även satsa 2 miljoner kronor för att möjliggöra att mötesplatser och idrottshallar hålls öppna i olika stadsdelar i Södertälje.

Även kommunens gemensamma samarbete med polisen, PAX, lyfts fram och permanentas och utgör 21,6 miljoner kronor av den presenterade budgeten.

– Polisen storsatsar i Södertälje och då behöver kommunen möta upp och motverka korruption och otillbörlig påverkan. Den organiserade brottsligheten försöker ta sig in i kommunen på olika sätt och tillskansa sig beslut, eller pengar som man inte har rätt till, säger Godner.

Alexander Rosenberg (M), Boel Gonder (S) och Lars Greger(MP). Foto: Shamash Oyal.

För Södertäljes arbetsmarknad och näringsliv väntas stora förändringar att ske. Den nya nämnden som Alexander Rosenberg (M) och Södertäljealliansen satte stort fokus på, kommer att implementeras under 2023. Men först ska det utredas om vilka verksamhetsområden den ska ansvara för och ska ha ett syfte att bland annat förbättra kommunens näringslivsklimat.

Ett av målen är, enligt den styrande majoriteten, att fler Södertäljebor ska ges möjligheten till att utbilda sig samt att fler människor sätts i arbete.

– Vi har en tuff ekonomisk situation där vi i dag har har hög arbetslöshet. Det har redan gjorts ett arbete, men vi tror att vi kan göra ytterligare, säger Alexander Rosenberg (M).

Totalt investerar kommunen över 300 miljoner kronor under budgetperioden för att utveckla stadskärnan kring bland annat Maren, Järna Centrum och Lunakvarteren. Marenplan genomgår just nu en ombyggnation där gamla McDonaldsbygganden rivits ner för att göra plats för det nya hotellbygget.

Även en storsatsning sker inom klimatarbetet där kommunen höjer fokus på kvalitet och hållbarhet i samhällebyggnadsfrågorna. 30 miljoner investeras i gång- och cykelvägar, 36 miljoner kronor för utökning av laddstolpar och cirka 40 miljoner kronor för att säkra vattenkvaliteten och värna om våra sjöar och vattendrag.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 december 2022 04:00
Senast uppdaterad: 1 december 2022 08:48

SENASTE NYTT: Miljardären blir skolans nya storägare

Innovitaskolan i Södertälje. Bild: Google Maps

Innovitaskolan i Södertälje får ny storägare.
Bild: Google Maps

Den kända affärsmannen Roger Akelius har förvärvat en betydande andel i den ledande utbildningskoncern, Academedia, med målet att omfokusera från vinst till elevernas utveckling.

Miljardären Roger Akelius blir den största ägaren av Academedia, en aktör med omkring 800 utbildningsinstitutioner under sitt paraply, inklusive Innovitaskolan i Geneta.
Genom att förvärva 24,4 procent av aktierna för cirka 1,7 miljarder kronor, etablerar han sig som den nya storägaren av en koncern som omfattar 800 skolor och har 100 000 elever.

(Annonslänk)

– Min dröm är att kunna visa att tusentals fler elever är godkända efter nian, att tusentals fler klarar högskoleprovet, att barn till invandrare kan skriva och räkna på svenska och att mobbningen i skolor minskas radikalt, säger Roger Akelius till DI.

Affärsmannens förvärv markerar en potentiell förändring i hur utbildningskoncerner opererar, med ett uttalat mål att minska vinstuttag och istället investera mer resurser direkt i elevernas lärande och välmående.

Den nya ägaren, med en bakgrund inom fastighetssektorn, uttrycker en stark vision om att prioritera kvalitativ utbildning över ekonomisk avkastning. Detta inkluderar planer på att minska betydelsen av betyg och öka fokus på pedagogisk forskning och utveckling. Hans tillkännagivande om att avstå från traditionella vinster och utdelningar till aktieägare ledde till en omedelbar reaktion på börsen, med en nedgång i bolagets aktiekurs på onsdagsförmiddagen.

– Om jag får bestämma så blir det ingen utdelning. Generellt är utdelning en brist i matematik-kunskaper. För friskolor är det viktigare att hjälpa lärare och elever än att ge utdelning, säger miljardären Roger Akelius till DI.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 februari 2024 17:24
Senast uppdaterad: 15 februari 2024 17:24

Fängelse och utvisning för försök till våldtäkt i centrum

tingsratt

Foto/Montage: Alexander Isa

En man från Ukraina dömdes nyligen till fängelse och kommer att utvisas ur Sverige efter ett försök till våldtäkt i centrala Södertälje.

I ett nyligen avgjort fall vid Södertälje tingsrätt har en man dömts till ett år och sex månaders fängelse för försök till våldtäkt, efter att ha använt våld och hot om våld i ett försök att utföra sexuella handlingar mot en kvinna. Brottet ägde rum på på Storgatan i centrala Södertälje i april 2022, då mannen lurade offret till en källarlokal med löften om arbete, innan han försökte genomföra övergreppet.

Efter våldtäktsförsöket laddade kvinnan, som också är från Ukraina, upp ett inlägg på Facebook. Många hörde av sig till henne och berättade att de kände igen mannen på bilden i inlägget. Flera personer, huvudsakligen män, skrev att de hade arbetat för honom utan att få betalning. En av dessa personer skickade bilder på mannens pass till henne, vilket underlättade polisanmälan.

(Annonslänk)

Mannen, som enligt domen bor med sin flickvän i Alby och förnekat brottet, hävdade att han inte var i Sverige vid tidpunkten för händelsen. Åklagaren styrkte dock sin sak med omfattande bevisning, inklusive polisrapporter, sociala mediers konversationer och fotografier som visar mannens närvaro och inblandning.

Till följd av brottets allvar har åklagaren även yrkat på att mannen ska utvisas från Sverige efter avtjänat straff. Utvisningsbeslutet grundas på brottets natur och den fara och kränkning det inneburit. Mannen, som är medborgare i Ukraina, anses inte ha tillräckliga band till Sverige för att motivera ett undantag från utvisning.

Tingsrätten har vidare fastställt att mannen ska betala skadestånd till offret för det lidande och de kränkningar hon utsatts för. Kränkningsersättningen uppgår till 60 000 kronor. Utöver fängelsedomen på ett år och sex månader förbjuds mannen att återvända till Sverige under en period av fem år.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 februari 2024 11:30
Senast uppdaterad: 15 februari 2024 10:56

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors