Företag i fokus:

Det här vill den nya majoriteten i Södertälje lägga pengarna på

DSC_0007-2

Foto: Shamash Oyal

Under onsdagen hölls en pressträff av den nya majoriteten, Socialdemokraterna, Moderaterna och Miljöpartiet, i stadshuset inför kommande mandatperiod.

Där presenterades budgeten med fokus på flera gemensamma punkter.

I september presenterades Södertäljealliansen efter ett historiskt maktskifte. Drygt en månad senare togs makten tillbaka av rödgröna med hjälp av Vänsterpartiet och KD-vildarna, Martin Ahlman och David Winerdal.

Nu ingår tre partier ett nytt i historisk samarbete över blockgränserna och ska leda Södertälje närmste fyra åren.

– Ordning och reda i ekonomin, en långsiktig ekonomisk hållbarhet ska råda i kommunen, säger kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner(S), under onsdagens pressträff i stadshuset.

Föregående vecka inleddes det historiska samarbetet mellan de tre partierna och under onsdagen presenterades budgeten. Under pressträffen vid lunchtid i Stadshuset riktades fokus på de stora utmaningarna som staden befinner sig i, men även en den tuffa ekonomiska situationen med en lågkonjunktur framför oss.

Inledningsvis talade partierna om skolans prioriteringar och presenterade en budet där grundskolan, precis som tidigare, behåller förstärkningen med 25 miljoner kronor, men meddelar att man tillsätter ytterligare 8 miljoner kronor.

Boel Godner (S), kommunstyrelsens ordförande. Foto: Shamash Oyal.

En ny satsning som presenterades i stadshuset som väntas ske 2023 är en investering i nya lokaler i olika stadsdelar för att aktivera barn och unga i områdena.

– Målet är att skapa mer liv och rörelse, säger kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S).

Satsningen är en del i det brottsförebyggande arbetet för att barn och unga inte ska lockas in i kriminella banor. Vidare vill kommunen även satsa 2 miljoner kronor för att möjliggöra att mötesplatser och idrottshallar hålls öppna i olika stadsdelar i Södertälje.

Även kommunens gemensamma samarbete med polisen, PAX, lyfts fram och permanentas och utgör 21,6 miljoner kronor av den presenterade budgeten.

– Polisen storsatsar i Södertälje och då behöver kommunen möta upp och motverka korruption och otillbörlig påverkan. Den organiserade brottsligheten försöker ta sig in i kommunen på olika sätt och tillskansa sig beslut, eller pengar som man inte har rätt till, säger Godner.

Alexander Rosenberg (M), Boel Gonder (S) och Lars Greger(MP). Foto: Shamash Oyal.

För Södertäljes arbetsmarknad och näringsliv väntas stora förändringar att ske. Den nya nämnden som Alexander Rosenberg (M) och Södertäljealliansen satte stort fokus på, kommer att implementeras under 2023. Men först ska det utredas om vilka verksamhetsområden den ska ansvara för och ska ha ett syfte att bland annat förbättra kommunens näringslivsklimat.

Ett av målen är, enligt den styrande majoriteten, att fler Södertäljebor ska ges möjligheten till att utbilda sig samt att fler människor sätts i arbete.

– Vi har en tuff ekonomisk situation där vi i dag har har hög arbetslöshet. Det har redan gjorts ett arbete, men vi tror att vi kan göra ytterligare, säger Alexander Rosenberg (M).

Totalt investerar kommunen över 300 miljoner kronor under budgetperioden för att utveckla stadskärnan kring bland annat Maren, Järna Centrum och Lunakvarteren. Marenplan genomgår just nu en ombyggnation där gamla McDonaldsbygganden rivits ner för att göra plats för det nya hotellbygget.

Även en storsatsning sker inom klimatarbetet där kommunen höjer fokus på kvalitet och hållbarhet i samhällebyggnadsfrågorna. 30 miljoner investeras i gång- och cykelvägar, 36 miljoner kronor för utökning av laddstolpar och cirka 40 miljoner kronor för att säkra vattenkvaliteten och värna om våra sjöar och vattendrag.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 december 2022 04:00
Senast uppdaterad: 1 december 2022 08:48

Södertälje sätter kurs mot framtidens vård och omsorg

Karin-Bjorkryd_IMG_4143_Foto-Liza-Simonsson

Karin Björkryd, omsorgsdirektör på Södertälje kommun. Foto: Liza Simonsson 

Södertälje kommun har antagit ett omfattande omställningsprogram för perioden 2027 till 2040, för att proaktivt möta framtida utmaningar inom vård- och omsorgssektorn.

Med utmaningar som en ökad välfärdsbelastning och en minskande arbetskraft, tar Södertälje kommun steg för att säkerställa en hållbar och effektiv vård och omsorgsframtid. Omställningsprogrammet 2027-2040, som antagits med bred politisk enighet, fokuserar på kompetensförsörjning, rekrytering och implementering av digitala och tekniska lösningar för att förbättra effektiviteten och tillgängligheten i vård- och omsorgstjänsterna.

– Vi behöver ställa om och använda våra resurser på ett klokt sätt. Fysiskt där det behövs, digitalt där det går säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör på Södertälje kommun.

Genom initiativ som onlineinköp, trygghetslås och rekryteringsmässor arbetar kommunen för att minska administrativa bördor och förbättra säkerheten för brukarna. Det stora engagemanget från olika intressentgrupper under utvecklingen av programmet visar på en stark vilja att skapa en förändring som är väl förankrad i verksamheten.

– För några år sedan införde vi digital tidsregistrering inom hemtjänsten. Nu inför vi digitala lås och har nyligen infört digitala inköp. Vi utbildar våra medarbetare efterhand och följer upp hur insatserna fungerar. Det som är utmaningar och kanske inte fungerar perfekt i början blir vardag och rutiner efter en tid. Vi är en lärande organisation och jobbar ständigt för att våra insatser ska blir bättre och tryggare, säger Björkryd.

Omställningsprogrammet är tänkt att fungera som en vägledning för Södertäljes omsorgsverksamheter, med målet att skapa en långsiktigt hållbar struktur som kan hantera framtidens behov och utmaningar.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 13 februari 2024 16:58

Återkrav på kvarts miljon för felutbetald föräldrapenning

Pressblild-forsakringskassan

Pressbild

Efter en detaljerad granskning har Försäkringskassan beslutat att en person måste återbetala felaktigt utbetald föräldrapenning. Granskningen omfattar ett belopp på närmare en kvarts miljon kronor.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

Försäkringskassan har genomfört en noggrann utredning gällande utbetalning av tillfällig föräldrapenning. Efter att ha samlat information från en persons arbetsgivare och barnets förskola, har det konstaterats att ersättning felaktigt utbetalats för dagar då föräldern arbetade, var sjuk, på semester, eller permitterad.

Dessutom avslöjade utredningen att personen uppgivit en för hög arbetstid i ansökningarna. På grund av dessa felaktigheter måste nu föräldern återbetala den otillbörligt mottagna ersättningen.

Totalt ska 245 961 kronor återbetalas från perioden december 2018 till april 2023.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 februari 2024 12:46
Senast uppdaterad: 13 februari 2024 12:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors