Företag i fokus:

Tigleth blir platschef på nya Nordic Wellness i Södertälje

T.Ma_

Foto: Alexander Isa

I helgen öppnar ett av landets största gymkedja sin andra anläggning i Södertälje.

Det blir Södertäljeprofilen, Tigleth Malkey, som kommer att basa över den uppemot 2000 kvadratmeter stora gymanläggningen Nordic Wellness.

När Wellness annonserade ut tjänsten som platschef lyckades de fånga Malkeys intresse. Med en arbetsplats nära hem samt att vara en del Nordic Wellness, som har över 300 enheter i runt om i landet, valde han skicka in sin ansökan.

– Jag gillar träning, hälsa och i allmänhet att hjälpa andra människor att må bättre. Så jag tänkte att det här skulle passa mig, säger en glad och trevlig Tigleth Malkey när Telgenytt besöker anläggningen under torsdagen.

Nordic Wellness startade 1997 i en liten källarlokal i Göteborg. Foto: Alexander Isa

Tigleth Malkey, tidigare riksevangelist och pastor i Södertäljekyrkan och Hillsong, fick bolagets förtroende. Nu sadlar han om efter att ha blivit utsedd till platschef för Nordic Wellness andra gymanläggning i Moraberg i Södertälje.

– Det är är absolut en omställning, men det är också väldigt skönt att ha ett arbete där jag kan fortsätta att hjälpa andra människor, säger Malkey.

Wellness är ett välkänt märke med sina 300 gym i Sverige och är även känd för att ha en modern och fräsch inredning – som även uppskattas av den tillsatta platschefen.

Den signifikanta inredning med sina gula detaljer omgivs av en mörk inredning och kännetecknar gymkedjan Nordic Wellness. Här använder sig anläggningen av utrustning från det världsledande företaget Technogym, som har varit officiell leverantör till åtta olympiska spel.

Med andra ord, gymutrustning av allra högsta kvalité som företagets medlemmar uppskattar.

Den 1900 kvadratmeter stora anläggningen i Moraberg. Foto: Alexander Isa

I Södertälje finns det cirka 10 andra stora gymanläggningar. Hur ser ni på konkurrensen?

– Just det här området (Moraberg) har inte så många gym och Södertälje växer. På den här sidan av Södertälje har vi Stark som är bra på sitt sätt, men min känsla här, i och med att det är så öppet och stort, så passar det ungdomar, vuxna och barnfamiljer. Bussen stannar här utanför och på sikt vill vi även erbjuda barnpassning. Det som också är väldigt positivt här är att det är fri parkering precis utanför, säger Tigleth Malkey och fortsätter.

– Vi går all in och har anställt en hel del personal. Vi tror att det kommer vara väldigt stor rörelse här med tanke på lättillgängligheten och närheten till bland annat Glasberga, Viksberg och hela Brunnsängområdet. Bron undviker folk ta, därför kommer ett gym på den här sidan av Södertälje att uppskattas.

Hur många medlemmar beräknar ni att anläggningen ska ha på sikt?

– I city har vi ungefär 1500 medlemmar. Här hoppas vi, och tror, att det kommer att vara över 2500 medlemmar.

Nordic Wellness nya anläggningen i Moraberg är cirka 1900 kvadratmeter på ett plan och kommer bland annat att erbjuda spinningspass, handledda gruppass och kommer med en helt ny träningsupplevelse som är unikt för Södertälje – virtuella pass.

I ett virtuellt pass tränar du till instruktörsledda förinspelade klasser på en stor skärm och erbjuds i gruppträningsrummet och cykelrummet.

Kommer era befintliga medlemmarna i City kunna nyttja er anläggning här i Moraberg?

– Det beror på vilket kort de har. Vi har silverkortet som är ämnad för en anläggning, sedan har vi guldkortet. Den är till för hela regionen och då behöver de uppgradera sig för att kunna träna på båda anläggningarna i Södertälje, säger platschefen.

Gruppträningsrum med stora monitorer som kommer att erbjuda virtuella pass. Foto: Alexander Isa.

På lördag klockan 12:00 öppnar Wellness portarna för den nya anläggningen och intresset från allmänheten har minst sagt varit enormt. Som öppningserbjudande erbjuds ett medlemskap för endast 199 kronor per månad för de 12 första månaderna, därefter gäller ordinarie priser.

Men för att kunna ta del av erbjudandet gäller det att vara ute i god tid då enbart de 300 första kunderna erbjuds medlemskapet till det kraftigt rabatterade priset.

Avslutningsvis, hur känns det inför premiären på lördag?

– Det kan se väldigt rörigt ut just nu då vi har väldigt mycket kvar att göra, men det känns väldigt bra. Intresset har varit väldigt stort och oerhört många mailar oss, så det ska verkligen bli superspännande, säger Tigleth Malkey till Telgenytt.

Tigleth Malkey, platschef på Nordic Wellness Moraberg. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 december 2022 20:33
Senast uppdaterad: 1 december 2022 23:36

Skolan erbjuder gratis frukost till sina elever

826fe2db-be2c-40e2-b7ca-77de08775196

Foto: Arla

Under flera veckor kommer flera skolor runt om i landet att erbjuda sina elever gratis skolfrukost, som en del av ett initiativ från Arla. En av dessa skolor är Innovitaskolan i Södertälje – Greta Thunbergs gamla skola.

För andra året i rad arrangerar Arla en skolfrukosttävling där vinnarna får gratis frukost under tre veckor. Innovitaskolan i Södertälje är en av de vinnande skolorna som nu, i samarbete med Arla, erbjuder gratis frukost till eleverna. Kampanjen pågår från vecka 34 till 36 och har redan startat denna vecka.

Under de kommande veckorna startar skolfrukostservering på tio högstadieskolor runt om i landet, där nästan 3 000 elever kommer få gratis frukost före första lektionen. Initiativet från Arla syftar till att förbättra klassrumsresultat både för lärare och elever genom att främja frukostvanor. Många elever som hoppar över frukosten har svårt att koncentrera sig i skolan, men genom samarbete med högstadieskolor strävar Arla efter att främja jämlika skolgång och goda frukostvanor.

Innovitaskolan i Södertälje – Greta Thunbergs gamla skola. Bild: Google Maps

– Utifrån tidigare försök vet vi att både lärare och elever ser flera positiva effekter av att skolan serverar frukost innan, under eller efter första lektionen, säger Fanny Lindh, ansvarig för frukostprojektet på Arla.

Bland de skolor som har frukost på schemat återfinns Ale, Falkenberg, Jönköping, Mark, Ragunda, Sandviken, Sundsvall, Säffle, Trollhättan och Södertälje.

Innovitaskolan i Södertälje inledde gratis frukostservering som startade på måndagen denna vecka och pågår fram till vecka 36.

Läs även – Färre Södertäljeelever behöriga till gymnasiet – Här är betygen

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 26 augusti 2023 23:33

LARMET: Ungdomar på Sis-Tysslinge benägna att utöva dödligt våld

IMG_4260-1024x768-1

I juli ryckte polis och ambulans till Sis Tysslinge efter larm om ett stort bråk. Foto: Shamash Oyal

Den 2 augusti inträffade en kraftig explosion i Ronna, som misstänks vara riktad mot en anställd vid Sis. Efter incidenten genomförde Arbetsmiljöverket en inspektion på Tysslinge och kräver nu att åtgärder vidtas efter att flera brister noterats.

Incidenten där en lägenhetsdörr sprängdes och en person fördes till sjukhus för vård av skador misstänks vara riktad mot en ung man som arbetar på Sis-Tysslinge. Enligt uppgifter hade mannen blivit utpressad av intagna för att smuggla in en mobiltelefon, men när han vägrade ledde detta till att han själv blev utsatt för utpressning och en påhittad skuld uppstod.

Två personer har gripits och häktats, misstänkta för sprängningen mot mannens bostad. En av de två är en 17-åring som tidigare har blivit dömd för mordet på en man på ett gym i Stockholm och placertas på Sis-Tysslinge

Efter händelsen i Ronna har arbetsgivaren även försökt att kontakta den anställde, men tyvärr utan framgång. Detta resulterade i att Sis-Tysslinge gjorde en anmälan till Arbetsmiljöverket, som även genomförde en inspektion på platsen den 9 augusti.

Under inspektionen uppdagades flera brister som har lett till att myndigheten nu kräver att arbetsmiljöarbetet förbättras.

Myndighten påpekar att undersökningar och riskbedömningar för att förebygga våld och hot inte har genomförts tillräckligt, trots att arbetstagare exponeras för risker. Uppgifter om intagna ungdomar med högt våldskapital har konstaterats.

(Annonslänk)

Arbetsplatsen har två huvudsakliga brister som behöver åtgärdas enligt Arbetsmiljöverket. För det första har de inte noggrant undersökt och bedömt riskerna för våld och hot inom verksamheten, särskilt när det gäller arbetstagare som utsätts för risker på grund av intagna ungdomar med hög våldskapacitet.

”Ni har intagna ungdomar på er institution som har dokumenterat högt våldskapital, till och med dödligt våld.”, skriver Arbetsmiljöverket.

För det andra har de inte tillhandahållit tillräckligt med stöd och handledning för att hantera de starkt psykiskt påfrestande arbetsuppgifterna och arbetssituationerna som kan leda till ohälsa hos arbetstagarna. Det krävs akuta åtgärder för att förhindra ohälsa eller olyckor som kan uppstå på grund av våld eller hot om våld. Dessutom måste de se till att alla arbetstagare som riskerar att utsättas för återkommande våld eller hot om våld får särskilt stöd och handledning. Detta omfattar också arbeten som medför starkt psykiskt påfrestande arbetsuppgifter eller -situationer.

Nu kräver Aarbetsmiljoverket åtgärder som måste redovisas senast den 15 september.

Läs även: – Dömd mördare misstänkt för bomben i Ronna

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 augusti 2023 12:20
Senast uppdaterad: 26 augusti 2023 12:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors