Företag i fokus:

Tigleth blir platschef på nya Nordic Wellness i Södertälje

T.Ma_

Foto: Alexander Isa

I helgen öppnar ett av landets största gymkedja sin andra anläggning i Södertälje.

Det blir Södertäljeprofilen, Tigleth Malkey, som kommer att basa över den uppemot 2000 kvadratmeter stora gymanläggningen Nordic Wellness.

När Wellness annonserade ut tjänsten som platschef lyckades de fånga Malkeys intresse. Med en arbetsplats nära hem samt att vara en del Nordic Wellness, som har över 300 enheter i runt om i landet, valde han skicka in sin ansökan.

– Jag gillar träning, hälsa och i allmänhet att hjälpa andra människor att må bättre. Så jag tänkte att det här skulle passa mig, säger en glad och trevlig Tigleth Malkey när Telgenytt besöker anläggningen under torsdagen.

Nordic Wellness startade 1997 i en liten källarlokal i Göteborg. Foto: Alexander Isa

Tigleth Malkey, tidigare riksevangelist och pastor i Södertäljekyrkan och Hillsong, fick bolagets förtroende. Nu sadlar han om efter att ha blivit utsedd till platschef för Nordic Wellness andra gymanläggning i Moraberg i Södertälje.

– Det är är absolut en omställning, men det är också väldigt skönt att ha ett arbete där jag kan fortsätta att hjälpa andra människor, säger Malkey.

Wellness är ett välkänt märke med sina 300 gym i Sverige och är även känd för att ha en modern och fräsch inredning – som även uppskattas av den tillsatta platschefen.

Den signifikanta inredning med sina gula detaljer omgivs av en mörk inredning och kännetecknar gymkedjan Nordic Wellness. Här använder sig anläggningen av utrustning från det världsledande företaget Technogym, som har varit officiell leverantör till åtta olympiska spel.

Med andra ord, gymutrustning av allra högsta kvalité som företagets medlemmar uppskattar.

Den 1900 kvadratmeter stora anläggningen i Moraberg. Foto: Alexander Isa

I Södertälje finns det cirka 10 andra stora gymanläggningar. Hur ser ni på konkurrensen?

– Just det här området (Moraberg) har inte så många gym och Södertälje växer. På den här sidan av Södertälje har vi Stark som är bra på sitt sätt, men min känsla här, i och med att det är så öppet och stort, så passar det ungdomar, vuxna och barnfamiljer. Bussen stannar här utanför och på sikt vill vi även erbjuda barnpassning. Det som också är väldigt positivt här är att det är fri parkering precis utanför, säger Tigleth Malkey och fortsätter.

– Vi går all in och har anställt en hel del personal. Vi tror att det kommer vara väldigt stor rörelse här med tanke på lättillgängligheten och närheten till bland annat Glasberga, Viksberg och hela Brunnsängområdet. Bron undviker folk ta, därför kommer ett gym på den här sidan av Södertälje att uppskattas.

Hur många medlemmar beräknar ni att anläggningen ska ha på sikt?

– I city har vi ungefär 1500 medlemmar. Här hoppas vi, och tror, att det kommer att vara över 2500 medlemmar.

Nordic Wellness nya anläggningen i Moraberg är cirka 1900 kvadratmeter på ett plan och kommer bland annat att erbjuda spinningspass, handledda gruppass och kommer med en helt ny träningsupplevelse som är unikt för Södertälje – virtuella pass.

I ett virtuellt pass tränar du till instruktörsledda förinspelade klasser på en stor skärm och erbjuds i gruppträningsrummet och cykelrummet.

Kommer era befintliga medlemmarna i City kunna nyttja er anläggning här i Moraberg?

– Det beror på vilket kort de har. Vi har silverkortet som är ämnad för en anläggning, sedan har vi guldkortet. Den är till för hela regionen och då behöver de uppgradera sig för att kunna träna på båda anläggningarna i Södertälje, säger platschefen.

Gruppträningsrum med stora monitorer som kommer att erbjuda virtuella pass. Foto: Alexander Isa.

På lördag klockan 12:00 öppnar Wellness portarna för den nya anläggningen och intresset från allmänheten har minst sagt varit enormt. Som öppningserbjudande erbjuds ett medlemskap för endast 199 kronor per månad för de 12 första månaderna, därefter gäller ordinarie priser.

Men för att kunna ta del av erbjudandet gäller det att vara ute i god tid då enbart de 300 första kunderna erbjuds medlemskapet till det kraftigt rabatterade priset.

Avslutningsvis, hur känns det inför premiären på lördag?

– Det kan se väldigt rörigt ut just nu då vi har väldigt mycket kvar att göra, men det känns väldigt bra. Intresset har varit väldigt stort och oerhört många mailar oss, så det ska verkligen bli superspännande, säger Tigleth Malkey till Telgenytt.

Tigleth Malkey, platschef på Nordic Wellness Moraberg. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 december 2022 20:33
Senast uppdaterad: 1 december 2022 23:36

Boxaren viral på TikTok efter attacken mot koranbrännaren

IMG_3868

Boxaren

Attacken mot Salwan Momika i centrala Södertälje påstås vara uppgjord hävdar mannen med boxningshandskar, enligt Aftonbladet. Nu har boxaren bivit viral på TikTok efter attacken mot koranbrännaren i centrala Södertälje.

Det var under måndagseftermiddagen som flera personer blev ögonvittnen när koranbrännaren Salwan Momika attackerades på Stora Torget i centrala Södertälje av en man med boxningshandskar. En video av attacken spreds snabbt på sociala medier och väckte stor uppmärksamhet.

Mannen som genomförde attacken hävdar på sociala medier, enligt uppgifter till Aftonbladet, att hela händelsen var uppgjord. Momika själv har dock förnekat mannens påståenden som rena lögner.

”Det är lögn och förtal. Jag vet inte vem han är och jag har inte pratat med honom tidigare”, skriver Momika i ett mail till Expressen.

Mannen som attackerade Momika är medborgare i Irak och enligt uppgifter är han sedan tidigare dömd för misshandel och ringa narkotikabrott. Händelsen i Södertälje har rubricerats som misshandel av polisen, som har inlett en utredning. Däremot har mannen med boxningshandskarna blivit viral på sociala medier och följs nu av tiotusentals människor efter händelsen.

Hans följarskara på Tiktok har växt snabbt och uppgår nu till 125 tusen följare i skrivande stund. Hans video på TikTok har setts miljontals gånger, där ett av klippen visats över 5,6 miljoner gånger.

Video: – Här attackeras koranbrännaren Momika i centrala Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 augusti 2023 08:00
Senast uppdaterad: 23 augusti 2023 22:41

Miljoner i bidrag stoppas till Grafikens Hus

2022_03_5FE2D7BC-881C-4F2D-B1F4-F64C832F4DA2-2048x1363-1

Foto: Alexander Isa

Allt stöd till Grafikens Hus i Södertälje stoppas efter nästan 8 års etablering. Det meddelar kommunen under onsdagen.

– Efter snart åtta års väntan på ett eget hus dras nu kommunens löfte tillbaka, säger Nina Beckmann, museichef på Grafikens Hus i ett pressmeddelande.

Konstmuseet och grafikverkstaden Grafikens Hus grundades i Mariefred 1996, men totalförstördes i en brand 2014. Därefter flyttades verksamheten till gjuteriet i Södertälje vid Tom Tits, där byggnaden genomgick omfattande renoveringar och väntades öppna sina portar år 2024.

Nu drabbas verksamheten av ett stort bakslag efter ett nytt beslut från Södertälje kommun. Från och med 2024 dras allt stöd till Grafikens Hus tillbaka efter ett möte mellan museiledningen, politiker och tjänstemän förra veckan.

Flera tjänstemän har tidigare kritiserat bidragen till Grafikens Hus efter att kostnaderna skenat. I en debattartikel framförde Joakim Granberg, gruppledare för Realistpartiet, bland annat att renoveringsbudgeten som ursprungligen var beräknad till 30 miljoner istället landade på långt över 100 miljoner för Södertäljes skattebetalare.

Nu har Södertälje kommun fattat beslut om att stoppa allt stöd till Grafikens Hus. Museichefen Nina Beckmann uttrycker besvikelse och påpekar behovet av en kulturvänlig kommun.

– Det är med stor förvåning vi tagit emot det här beskedet. Vi vet vad konstinstitutioner som Grafikens Hus kan bidra med för att sätta en stad på kartan, det har vi redan sett från alla år i Mariefred. Vi hade dessutom ett samarbete med Kungl. Konsthögskolan klart, en av Sveriges främsta lärosäten för konstnärer, som skulle lägga en del av sin utbildning på Grafikens Hus i Södertälje. Även det går Södertäljes invånare nu miste om, säger Beckmann.

Läs även – DEBATT: Stoppa skattebetalarnas miljoner till Grafikens hus

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 23 augusti 2023 21:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors