Företag i fokus:

Tigleth blir platschef på nya Nordic Wellness i Södertälje

T.Ma_

Foto: Alexander Isa

I helgen öppnar ett av landets största gymkedja sin andra anläggning i Södertälje.

Det blir Södertäljeprofilen, Tigleth Malkey, som kommer att basa över den uppemot 2000 kvadratmeter stora gymanläggningen Nordic Wellness.

När Wellness annonserade ut tjänsten som platschef lyckades de fånga Malkeys intresse. Med en arbetsplats nära hem samt att vara en del Nordic Wellness, som har över 300 enheter i runt om i landet, valde han skicka in sin ansökan.

– Jag gillar träning, hälsa och i allmänhet att hjälpa andra människor att må bättre. Så jag tänkte att det här skulle passa mig, säger en glad och trevlig Tigleth Malkey när Telgenytt besöker anläggningen under torsdagen.

Nordic Wellness startade 1997 i en liten källarlokal i Göteborg. Foto: Alexander Isa

Tigleth Malkey, tidigare riksevangelist och pastor i Södertäljekyrkan och Hillsong, fick bolagets förtroende. Nu sadlar han om efter att ha blivit utsedd till platschef för Nordic Wellness andra gymanläggning i Moraberg i Södertälje.

– Det är är absolut en omställning, men det är också väldigt skönt att ha ett arbete där jag kan fortsätta att hjälpa andra människor, säger Malkey.

Wellness är ett välkänt märke med sina 300 gym i Sverige och är även känd för att ha en modern och fräsch inredning – som även uppskattas av den tillsatta platschefen.

Den signifikanta inredning med sina gula detaljer omgivs av en mörk inredning och kännetecknar gymkedjan Nordic Wellness. Här använder sig anläggningen av utrustning från det världsledande företaget Technogym, som har varit officiell leverantör till åtta olympiska spel.

Med andra ord, gymutrustning av allra högsta kvalité som företagets medlemmar uppskattar.

Den 1900 kvadratmeter stora anläggningen i Moraberg. Foto: Alexander Isa

I Södertälje finns det cirka 10 andra stora gymanläggningar. Hur ser ni på konkurrensen?

– Just det här området (Moraberg) har inte så många gym och Södertälje växer. På den här sidan av Södertälje har vi Stark som är bra på sitt sätt, men min känsla här, i och med att det är så öppet och stort, så passar det ungdomar, vuxna och barnfamiljer. Bussen stannar här utanför och på sikt vill vi även erbjuda barnpassning. Det som också är väldigt positivt här är att det är fri parkering precis utanför, säger Tigleth Malkey och fortsätter.

– Vi går all in och har anställt en hel del personal. Vi tror att det kommer vara väldigt stor rörelse här med tanke på lättillgängligheten och närheten till bland annat Glasberga, Viksberg och hela Brunnsängområdet. Bron undviker folk ta, därför kommer ett gym på den här sidan av Södertälje att uppskattas.

Hur många medlemmar beräknar ni att anläggningen ska ha på sikt?

– I city har vi ungefär 1500 medlemmar. Här hoppas vi, och tror, att det kommer att vara över 2500 medlemmar.

Nordic Wellness nya anläggningen i Moraberg är cirka 1900 kvadratmeter på ett plan och kommer bland annat att erbjuda spinningspass, handledda gruppass och kommer med en helt ny träningsupplevelse som är unikt för Södertälje – virtuella pass.

I ett virtuellt pass tränar du till instruktörsledda förinspelade klasser på en stor skärm och erbjuds i gruppträningsrummet och cykelrummet.

Kommer era befintliga medlemmarna i City kunna nyttja er anläggning här i Moraberg?

– Det beror på vilket kort de har. Vi har silverkortet som är ämnad för en anläggning, sedan har vi guldkortet. Den är till för hela regionen och då behöver de uppgradera sig för att kunna träna på båda anläggningarna i Södertälje, säger platschefen.

Gruppträningsrum med stora monitorer som kommer att erbjuda virtuella pass. Foto: Alexander Isa.

På lördag klockan 12:00 öppnar Wellness portarna för den nya anläggningen och intresset från allmänheten har minst sagt varit enormt. Som öppningserbjudande erbjuds ett medlemskap för endast 199 kronor per månad för de 12 första månaderna, därefter gäller ordinarie priser.

Men för att kunna ta del av erbjudandet gäller det att vara ute i god tid då enbart de 300 första kunderna erbjuds medlemskapet till det kraftigt rabatterade priset.

Avslutningsvis, hur känns det inför premiären på lördag?

– Det kan se väldigt rörigt ut just nu då vi har väldigt mycket kvar att göra, men det känns väldigt bra. Intresset har varit väldigt stort och oerhört många mailar oss, så det ska verkligen bli superspännande, säger Tigleth Malkey till Telgenytt.

Tigleth Malkey, platschef på Nordic Wellness Moraberg. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 december 2022 20:33
Senast uppdaterad: 1 december 2022 23:36

Befolkningen minskar för första gången sedan 2009

Södertälje

Foto: Alexander Isa

Efter 14 år av ökande befolkning minskade antalet invånare i Södertälje under andra kvartalet 2023. Det visar SCB:s senaste statistik.

Södertälje tillhör de 140 kommuner i riket vars befolkning minskade under andra kvartalet. Bland de 26 kommunerna i Stockholms län minskade befolkningen i sex. Fler föddes än dog i Södertälje kommun under andra kvartalet 2023 – men fler flyttade från än till kommunen. Befolkningen minskade med 18 personer jämfört med kvartalet innan. Därmed har Södertälje 102.606 invånare.

Jämfört med för ett år sedan har befolkningen ökat med 544 personer. Södertälje har haft en positiv befolkningsutveckling under de flesta kvartal sedan millennieskiftet, men det är första gången befolkningen minskar sedan fjärde kvartalet 2009.

Under det andra kvartalet flyttade 1669 personer till Södertälje, medan 1838 personer flyttade ut. Kommunen hade med andra ord ett negativt flyttnetto. Det har oftast inte varit fallet historiskt sett. Det är det största negativa flyttnettot under ett kvartal på hela 2000-talet i Södertälje.

Av de 1669 som flyttade in kom de flesta från Stockholms län – 838 personer – medan 485 flyttade in från andra län i Sverige och 346 invandrade från andra länder. Av de 1838 som lämnade kommunen flyttade 1150 till övriga Stockholms län, 498 till andra län och 190 till utlandet.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 22:05

Nätverksledaren och tre andra ledare varnas i fängelset

Kriminalvården

Foto: Kriminalvården

Den utpekade ledarfiguren inom Södertäljenätverket varnas tillsammans med tre andra nätverksledare av Kriminalvården. Detta efter att de har vägrat att delta i sysselsättning på Saltviksanstalten.

Fyra ledande figurer från Västeråsnätverket, Flemingsberg, Göteborg och Södertälje varnas efter att ha vägrat brodera tavlor i fängelset. Enligt fängelselagen är en intagen skyldig att utföra eller delta i den sysselsättning som anvisas. En intagen som bryter mot föreskrifterna och villkoren som gäller tilldelas en varning.

Enligt Kriminalvårdens dokumentation har dessa män inte visat intresse för att brodera motiv till tavlor och har istället hänvisat till olika medicinska åkommor som skäl till sitt motstånd.

En framstående ledarfigur från Göteborg hävdar synfel som hindrar honom från att utföra uppgiften, medan en annan person med en ledande position inom ett nätverk begär en högre lön för att medverka.

Även en 31 årig man, som av polisen pekas ut som ledare för det splittrade Södertäljenätverket, tilldelas en varning på grund av upprepning av vägran. Enligt Kriminalvården har han inte deltagit i sysselsättningen utan giltigt skäl, och anstalten anser därför att han har brutit mot föreskrifterna och villkoren.

31-åringen har suttit frihetsberövad sedan 2020 och har dömts att avtjäna 9 år och två månader i fängelse.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 16:15
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 16:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors