Företag i fokus:

SBBKs Edessa Noyan lämnar för spel i USA – ”Jag är beredd”

317024968_832145191173569_5302030907646826312_n

Foto: Privat.

Södertäljetalangen och SBBKs-stjärnan, Edessa Noyan, följer sin dröm om en internationell karriär i basket.

Inom kort lämnar hon klubben i Södertälje för att flytta till USA för spel i College.

– Känns som en dröm som nu blir sann, säger SBBK-stjärnan, Edessa Noyan, till Telgenytt.

18-årigen Noyan har sedan tidigare uppmärksammats för kvalitén och den stark spelstilen som ung basketspelare. På kort tid har hon hunnit representera flera klubbar så som Botkyrka, Huddinge samt gjort landslagsdebut och anslöt sig till anrika klubben SBBK år 2020 som 16-åring.

SBBK-stjärnan, Edessa Noyan. Foto: Privat.

Nu blir det utlandsflytt och spel på College i San Francisco med sikte på en internationell karriär.

Stort grattis Edessa, hur känns det?

– Tack så mycket. Jag har alltid tänkt på att spela college, så att kunna få göra det nu och uppleva allt som kommer med det känns jättespännande, säger 18-årignen.

Det är ett stort steg i karriären, hur ser du på flytten till USA?

– Att få flytta till USA är ett stort steg, men jag tror att jag är beredd och ser det här som ännu ett sätt för mig att utvecklas. Jag och tränaren har pratat om saker jag kommer att behöva utvecklas i för att kunna ta mig långt, som till exempel att spela lite mer ute på plan. Förhoppningsvis utvecklas jag så att jag sedan kan spela professionellt i andra länder och leva på basketen, avslutar Edessa Noyan till Telgenytt.

SBBK-stjärnan, Noyan, var även en av de främsta spelarna när svenska landslaget, U18, blev nordiska mästare tidigare i år. Nu följer hon nästa stora kliv i karriären och flyttar till USA för att spela basket på College med University of San Francisco.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 december 2022 14:55
Senast uppdaterad: 2 december 2022 14:55

Kommuner i samarbete för att rädda sjöar från övergödning

E4FCA1C9-A913-4F72-B18C-3A4231F73AA2

Foto: Södertälje kommun

Uttran och Utterkalven, två pittoreska sjöar som delas av kommunerna Botkyrka, Salem och Södertälje, kämpar mot övergödning. Nu går kommunerna samman för att återställa och bevara dessa sjöar.

Många av våra sjöar runt om i landet lider av föroreningar och övergödning. Uttran och Utterkalven är inget undantag, och deras ekosystem har länge stått under hot på grund av detta allvarliga problem.

I en gemensam insats för att återställa och skydda dessa sjöar har kommunerna beslutat att ta till en innovativ lösning: aluminiumbehandling av vattnet. Denna teknik har använts framgångsrikt på andra håll för att bekämpa övergödning och förbättra vattenkvaliteten. Genom att tillsätta aluminiummineraler till sjövattnet, kan näringsämnen som kväve och fosfor bindas upp och minskar därmed risken för övergödning.

Aluminiumbehandlingen är planerad att pågå under september och oktober, och för den intresserade ges möjligheten att lära sig mer om arbete. Båtturer kommer att anordnas där deltagarna får möjlighet att se behandlingen i aktion och samtidigt lära sig mer om vattenvård. Det första tillfället är den 19 september med avgång klockan 16 och 17.

För de som är intresserade av att delta finns sex möjliga tillfällen att anmäla sig till. Varje båttur beräknas ta cirka en timme och kommer att utgå från Rönninge och tar ungefär 20 minuter att köra dit från Södertälje.

Just nu är följande sex tillfällen möjliga för allmänheten att anmäla sig till:

  • Tisdag 19/9 – klockan 16.00 och klockan 17.00
  • Måndag 25/9 – klockan 15.00 och klockan 16.00
  • Onsdag 4/10 – klockan 15.00 och klockan 16.00

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 10:46
Senast uppdaterad: 16 september 2023 10:46

Grönt ljus för nattåg från Södertälje till Europas hjärta

Södertälje_Syd. Foto. Creative Commons

Foto: Creative Commons

Nattåget, som gör ett stopp i Södertälje innan tåget rullar vidare ner mot Europas hjärta, får grönt ljus av SJ. – Det är jätteroligt att kunna ge det här beskedet, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.

Fram till förra veckan var planen att tågen skulle avsluta sin resa i Hamburg efter den sista dagen i september i år. Nu har SJ beslutat att ändra ruttplanen och låta tågen fortsätta till Berlin även efter den 1 oktober.

– Det är verkligen goda nyheter, resenärerna har visat stort intresse från start för att resa till Berlin med Euronight. Tack vare en ny överenskommelse med vår tyska samarbetspartner kan vi även fortsatt köra daglig trafik hela sträckan till Berlin, säger Christer Litzell.

Detta beslut har föranletts av det överraskande höga intresset från både privatresenärer och företagsresenärer som väljer tåget för sina affärsresor till olika evenemang och konferenser på kontinenten.

– Vi har också sett ett större resande än vi väntat oss från tyska resenärer som tar tåget till Sverige. I Tyskland har linjen blivit väldigt uppmärksammad, säger affärschefen Litzell.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 15 september 2023 21:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors