Företag i fokus:

Flink lämnar – Tjänsten som ny säkerhetschef annonseras ut

35BA46D2-5945-48ED-BCAC-0FFCA519026A

Foto: Södertälje kommun

I början på september beslutade kommunens säkerhetschef Anna Flink att lämna sitt uppdrag för att ta sig ann ett nytt i en annan stad. Nu annonserar Södertälje kommun ut tjänsten för ett fortsatt tryggt och säkert Södertälje.

”Vi behöver en chef med ett genomtänkt och grundat ledarskap som genomsyras av en hög grad av tillit och förtroende för sina medarbetare.”, skriver kommunen i annonseringen.

Anna Flink anställdes av kommunen för cirka 14 år sedan och haft olika chefsroller. 2019 fick hon tjänsten som säkerhetschef i Södertälje, men lämnar nu för en ny tjänst i hemstaden Kalmar.

– Jag är glad och tacksam över att jag har kunnat utveckla arbetet inom exempelvis PAX under min tid i Södertälje kommun. Samtidigt känns det spännande att få ta med mig mina erfarenheter till Kalmar kommun där jag dessutom har mina rötter, sade Flink när hon beslutade att lämna Södertälje.

Nu söker kommunen en ersättare och kräver flerårig erfarenhet av bland annat chefsuppdrag, arbete inom säkerhetsområdet, arbete i eller med politiskt styrd verksamhet och något eller några av sakområdena inom säkerhetsskydd.

– Samverkan med lokalpoliskontoret är något du kan se fram emot och tillsammans kommer ni gör allt ni kan för södertäljebornas bästa. Att arbeta i Södertälje är att möjliggora samverkan med ett helt avgörande stöd politiskt i stora och utmanande frågor. Du kommer att få otroligt många utvecklande och fantastiska möjligheter, säger Anna Flink i ett pressmeddelande.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 december 2022 16:56
Senast uppdaterad: 9 augusti 2023 12:01

En död på anstalten Hall i Södertälje

Polis-4-1

Arkivbild: Shamash Oyal

En intagen vid Anstalten Hall i Södertälje har hittats död i sin cell under dagen. Trots omedelbara livräddningsförsök av personalen kunde den intagnes liv inte räddas.

(Annonslänk)

Under onsdagen upptäcktes en intagen avliden i sin cell på Anstalten Hall i Södertälje. Räddningstjänsten, polisen samt ambulanspersonal larmades till platsen där en intensiv räddningsinsats påbörjades. Anstaltspersonalen inledde omedelbart hjärt-lungräddning (HLR), men trots deras ansträngningar kunde den intagnes liv inte räddas.

– Han hittades död i sin cell under dagen. Polisen och Kriminalvården har inlett en utredning, men mer information har jag för närvarande inte möjlighet att lämna ut, säger Olaf Zobel på Kriminalvården till Telgenytt.

Detaljerna kring dödsfallet är fortfarande begränsade, och det är i nuläget oklart exakt när under dagen dödsfallet inträffade. Även den avlidnes ålder är för tillfället okänd, och anhöriga har enligt Kriminalvården ännu inte hunnit bli kontaktade.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 mars 2024 15:13
Senast uppdaterad: 6 mars 2024 17:52

Från grus till gemenskap – lanserar nya mötesplatser

FD99F51F-8372-4D6C-A400-FB127DB5B78F

Foto: Södertälje kommun/ Unisport

I ett nyskapande initiativ tar Södertälje kommun steg för att förvandla två stora grusplaner till dynamiska mötesplatser, rika på aktiviteter för invånarna.

I centrum av Södertäljes samhällsutveckling står nu två tidigare grusplaner, belägna vid Innovitaskolan längs Prästgårdsvägen i Geneta och i Brunnsäng vid Nydalavägen. Dessa platser, som en gång var enkla, inhägnade ytor, är på väg att omformas till fleraktivitetsytor, designade för att främja både fysisk aktivitet och social interaktion.

Den första planen, placerad mitt emot Innovitaskolan i Geneta, kommer att utrustas för en rad olika sporter inklusive fotboll, basket och fotbollstennis. För att göra området ännu mer inbjudande, planeras även installation av nya sittmöbler, vilket underlättar för både vila och socialt umgänge.

Exempel på hur platserna kan se ut när de står klara.
Foto: Södertälje kommun/Unisport

Den andra omvandlingen sker vid Nydalavägen i Brunnsäng, där liknande uppdateringar förutspås. Här kommer invånare att kunna ta del av faciliteter för fotboll och basket, kompletterat med sittmöbler som möjliggör avkoppling och samvaro.

Dessa nya fleraktivitetsytor representerar Södertälje kommuns engagemang för att skapa levande och inkluderande gemenskapsytor. Med projektets fullbordan i augusti 2024, ser Södertälje fram emot att välkomna invånare av alla åldrar till dessa nyutvecklade platser för motion, lek och gemenskap.

Grusplanen vid Nydala i Brunnsäng. 
Foto: Södertälje kommun

Grusplanen vid Prästgårdsvägen i Geneta. 
Foto: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 mars 2024 11:59
Senast uppdaterad: 6 mars 2024 14:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors