Företag i fokus:

Här är julklappen som stärker Södertälje – ”Enkelt sätt att göra skillnad”

Kortet

Erik Hanzon. Foto: Södertälje City.

En fin gåva, en julklapp, en personalgåva eller sista minuten-present med tusentals möjligheter. Gå bort Södertäljekortet till någon du tycker om samtidigt som du stöttar den lokal handeln i Södertälje.

– Det är en genväg till att upptäcka allt spännande som stan har att erbjuda. Presentkortet gäller på alltifrån de stora kedjorna som H&M och Akademibokhandeln till härliga spa-upplevelser och restauranger från alla möjliga länder, säger Erik Hanzon på Södertälje City.

– Södertälje har en väldigt bred matkultur med mycket att utforska, så kortet är ett kul sätt att testa något nytt, säger Hanzon.

Södertäljes presentkort gäller hos fler än 70 butiker, restauranger och upplevelser i stan och går att köpa på i butik och i särskilda presentkortsautomater. Och nu även online.

Betala din restaurangnota med Södertäljekortet. Foto: Södertälje City

– Att man nu kan få Södertäljekortet levererat, antingen hem till sig själv eller sitt företag, innebär att det är lättare än någonsin att köpa. Föredrar man att gå till någon av våra två presentkortsautomater går de att hitta i Kringlan respektive Lunagallerian, och vill man ha lite mer personlig service säljs kortet även på Björcks Resor och på Nöjesbiten, säger Hanzon.

Enligt centrumföreningen igen Södertälje Citys är syftet med Södertäljekortet att stärka den lokala handeln i staden. På flera platser i Södertälje erbjuder kommunen tvåtimmar gratisparkering med samma avsikt.

– Presentkortet är ett enkelt sätt att göra skillnad för den lokala handeln, och vi behöver alla hjälpas åt för att behålla en levande stadskärna som kan blomstra och utvecklas. Genom att pengarna stannar i Södertälje leder det också till ökade skatteintäkter som på sikt bidrar till att förbättra skolor, sjukvård och andra verksamheter i kommunen. Med andra ord vinner hela samhället på att man väljer att handla här i city istället för att spendera pengarna på nätet, berättar Erik.

Beställ Södertäljekortet här

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 december 2022 11:55
Senast uppdaterad: 3 december 2022 11:55

Upprustning av Järna torg – Nu kan du tycka till

Jarna-Park-Kartor

Foto: Kartor

Södertälje kommun bjuder in till medborgardialog för att diskutera framtiden för Järna torg. Delta genom att fylla i en enkät eller möta kommunens representanter den 20 maj.

Södertälje kommun planerar att rusta upp Järna torg och vill nu veta vad invånarna i Järna tycker att platsen ska innehålla. Alla Järnabor uppmanas att delta i medborgardialogen genom att fylla i en enkät eller träffa kommunens representanter på plats den 20 maj.

(Annonslänk)

Järna torg är en central del av Järna centrum, känd för sina stora gräsmattor, perennplanteringar, högresta träd, lekplats, sommarservering och scen. Historiskt har torget varit en naturlig samlingsplats, ofta använt vid midsommarfiranden, uppvisningar, torghandel och julmarknader.

Nu är det dags att förnya torget med ny utrustning och funktioner som kan locka fler målgrupper och säkerställa torgets fortsatta roll som en viktig mötesplats i Järna. Södertälje kommun vill därför ha invånarnas åsikter och idéer för att skapa en attraktiv och användarvänlig plats för alla.

Måndagen den 20 maj mellan klockan 16-18 hålls en öppen workshop vid scenen på Järna torg. Här får invånarna möjlighet att träffa kommunens representanter, delta i diskussioner och dela med sig av sina tankar om torgets framtid. Det är en chans för alla att påverka och bidra till utvecklingen av Järna torg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:59

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Pressbyran

Foto: Alexander Isa

Snart kan det vara slut på cigarettförsäljningen hos Pressbyrån och 7-Eleven. I framtiden vill de helt sluta sälja cigaretter, rapporterar TT.

Bolaget bakom kedjorna, Reitan, ett norsk familjeägd företag vill successivt fasa ut sin försäljning av cigaretter, med målet att helt upphöra med försäljningen. Enligt bolagets VD Anna Wallenberg, som TT talat med, vill bolaget verka för att produkterna helt försvinner från marknaden.

(Annonslänk)

Utfasningen, som börjar 2026, innebär att franchisekedjorna Pressbyrån och 7-Eleven inte längre kommer att ta in nya cigarettprodukter eller varumärken. Detta ses som ett steg mot en rökfri framtid och har inspirerats av liknande lagförslag i Storbritannien och Nya Zeeland, där unga förbjuds att köpa tobaksprodukter.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen, säger Wallenberg till TT.

För närvarande kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning från cigaretter, medan resten består av snus, nikotinprodukter och andra rökfria alternativ.

Läs även: – Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors