Företag i fokus:

620.000 kr till behövande – What A Demand For Action

4633A3BB-2240-42EE-B721-17634155749A

Foto: Helen Shabo

Fredagen den 2 december i St Afrems festlokal, i Geneta, anordnade A Demand For Action folkrörelsen en gala utan dess like. Gala a la Hollywood, med en presstavla, värdar och värdinnor som välkomnade en med glädje och leenden från öra till öra.

Så fort man klev in i lokalen slogs man av en mäktig känsla. Under kvällen slog vi rekord. Jag kände mig som en viktig person som skulle få vara med om något stort. Stort blev det allt. Mäktigt och häftigt. Mycket kärlek och empati i ett och samma rum. Det fick hjärtat att slå volter. Gåshuden gästade ett flertal gånger under kvällen.

Konferenciererna fitnessgurun och Biggest loser Pischas med Hampus höll programmet för kvällen. Detta gjorde dem med bravur och fick gästerna att känna sig som ett i programmet. Vilken grej. Gästerna möttes av juldekorerade bord fyllda med tilltugg, glögg, varm huvudrätt och en julig efterrätt bestående av saffransbullar, pepparkakor och clementiner.

Uppträdande av dansskolan Kuba Dance Company från Södertälje. Foto: Helen Shabo

Kvällen bjöd på allt från underhållning av Robert Ace, skickliga ficktjuvsunderhållaren, fantastisk sång av Petra Marklund och Peter Klint, stand up av Zinat, och låt oss inte glömma dansuppvisningen av Kubadance.

Tre lyckliga vinnare fick även dela på följande vinster: ”modell för en dag”, kostschema och träning av Pischas och en kurs i att bli en youtuber. Generösa givare såg till att kvällens mål på 400,000kr slogs med hästlängder. När klockan var 22:30, presenterades insamlat belopp på 250,000kr. Under 30 minuter inkom flertalet donationer som fick summan att landa på 620,000 kronor. Jag blev minst allt tårögd. Unik upplevelse. Tanken om att människor skänker trots att de säkerligen själva kämpar med ekonomin. Det är sanna eldsjälar. Trots alla donationer gick gästerna inte bara fyllda med ännu mer energi och hopp, utan även en goodiebag med gott och blandat.  

Kan ni förstå att 620,000kr samlades av en sluten tillställning på cirka 270 gäster, ingen live sändning, ingen telefoninsamling. Endast oerhört givande gäster som vet i sitt hjärta att dessa pengar går oavkortat, oavlönat till människor i nöd. Inga mellanhänder, inga kontor, inga löner. Raka vägen till människor i misär.

Foto: Helen Shabo

Zinat blev intervjuad på scen och berättade om hur kvinnor, barn och hbtq personer är utsatta i Iran och att länder som Sverige ser på. När hon sa ”Vi är alla medskyldiga om vi är tysta”. Detta bet på mig. Hårda bud, men sanningens lära. Hon berättade bland annat om hur den iranska föreningen i Sverige gick emot Nobelfestens inbjudan till iranska ambassadören i Sverige, genom ett hot om att storma festen med vita balklänningar. Ambassadören fick sin inbjudan indragen. Bra kämpat Zinat! Tragiskt dock att sådana hot ska behöva göras för att minoriteter ska få uppbackning av svensk politik och organisationer.

För den som inte vet, har ADFA, funnits i ca 9 år och har under alla dessa år kämpat med att hjälpa människor i nöd. Bakom folkrörelsen hittar vi ingen mindre än södertäljebon Nuri Kino. Det som började som en kampanj, med en liten skara människor har idag utvecklats till en rörelse, organisation. Stort!

Värdarna Hampus Wenklo och Pischa Strindstedt samt Nuri Kino. Foto: Helen Shabo

Nuri påbörjade denna rörelse då ISIS invaderade Syrien och Irak och slaktade kristna människor. ADFA började med fokus på att ge syrianer, assyrier och armenier en röst, där de inte haft en. Rörelsen har vistats i Polen och hjälpt krigsdrabbade Ukraina, varit i Washington för upprättelse, ordet sprids och arbetet likaså.

ADFA har nått ännu en milstolpe.

Första december kom FN:s utredare ut med en ny rapport som säger att ISIS begick ett krigsbrott mot kristna människor och brott mot mänskligheten. ISIS har bland annat kidnappat, tvångskonverterat, halshuggit, våldtagit, halshuggit och på andra sätt slaktat kristna människor.

Det som en gång var 1,2 miljoner kristna under Saddam Husseins tid, har ISIS fått ner till dagens 200,000 kristna människor i Mosul, Irak. Detta är vad Nuri skriver på sina sociala medier och påpekar att svenska medier har kristofobi. Visst kan det vara så att det mycket väl är det, när en så pass stor nyhet från FN kommer ut och ingen svensk artikel lyfter upp denna fantastiska nyhet? Mycket märkligt.

Nästa helg, den 10 december, åker ADFA ner till Libanon med 40 ton mat för att dela ut till människor i behov. Vi önskar er en lyckad resa.

Foto: Helen Shabo

Foto: Helen Shabo

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 december 2022 05:00
Senast uppdaterad: 4 december 2022 15:27

En person från Nykvarn häktad barnpornografibrott

Kriminalvården

Foto: Kriminalvården

En man från Nykvarn har häktats, misstänkt för grovt barnpornografibrott, enligt en begäran från åklagaren till Södertälje tingsrätt.

En 37-årig man från Nykvarn står nu inför anklagelser om grovt barnpornografibrott, vilket lett till en häktningsframställan från åklagare. Denna begäran, som inlämnades till Södertälje tingsrätt den 8 februari 2024, antyder allvarliga misstankar om brott begångna i Järna under slutet av 2023.

Brottet, som uppges ha inträffat mellan november och december 2023, har resulterat i att mannen nu sitter häktad. Åklagarens framställan grundar sig på sannolika skäl för misstankar om brottet.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 februari 2024 12:06
Senast uppdaterad: 11 februari 2024 12:07

Mobil obrukbar efter polisbeslag – kvinna får ersättning

Mobil-phone

Foto: Pexels

En kvinna fick sin telefon beslagtagen av polisen, men när den skulle lämnas tillbaka var den helt oanvändbar. Nu har hon beviljats ersättning.

En kvinna, vars mobiltelefon togs i beslag av polisen under en utredning i fjol, har blivit tillerkänd ersättning på 6 000 kr. Telefonen, en iPhone 8, fungerade inte längre vid återlämning.

Kvinnan framförde ett ersättningsanspråk mot Polisen, som grundade sig på skadeståndslagen som innebär att myndigheten ska ersätta skador orsakade genom fel eller försummelse i myndighetsutövningen. I detta fall fanns inga bevis för att telefonen var skadad vid beslaget, men att den blev oanvändbar efter en teknisk undersökning.

Polismyndigheten har inte kunnat bevisa att skadan inte berodde på deras fel eller försummelse och därför bedöms de skadeståndsskyldiga. Polisen bekräftade dock att enheten hade blivit obrukbar under deras förvar.

Det belopp som kvinnan blev beviljad, 6 000 kr, ansågs vara skäligt för den skada hon lidit.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 februari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 11 februari 2024 02:39

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors