Företag i fokus:

620.000 kr till behövande – What A Demand For Action

4633A3BB-2240-42EE-B721-17634155749A

Foto: Helen Shabo

Fredagen den 2 december i St Afrems festlokal, i Geneta, anordnade A Demand For Action folkrörelsen en gala utan dess like. Gala a la Hollywood, med en presstavla, värdar och värdinnor som välkomnade en med glädje och leenden från öra till öra.

Så fort man klev in i lokalen slogs man av en mäktig känsla. Under kvällen slog vi rekord. Jag kände mig som en viktig person som skulle få vara med om något stort. Stort blev det allt. Mäktigt och häftigt. Mycket kärlek och empati i ett och samma rum. Det fick hjärtat att slå volter. Gåshuden gästade ett flertal gånger under kvällen.

Konferenciererna fitnessgurun och Biggest loser Pischas med Hampus höll programmet för kvällen. Detta gjorde dem med bravur och fick gästerna att känna sig som ett i programmet. Vilken grej. Gästerna möttes av juldekorerade bord fyllda med tilltugg, glögg, varm huvudrätt och en julig efterrätt bestående av saffransbullar, pepparkakor och clementiner.

Uppträdande av dansskolan Kuba Dance Company från Södertälje. Foto: Helen Shabo

Kvällen bjöd på allt från underhållning av Robert Ace, skickliga ficktjuvsunderhållaren, fantastisk sång av Petra Marklund och Peter Klint, stand up av Zinat, och låt oss inte glömma dansuppvisningen av Kubadance.

Tre lyckliga vinnare fick även dela på följande vinster: ”modell för en dag”, kostschema och träning av Pischas och en kurs i att bli en youtuber. Generösa givare såg till att kvällens mål på 400,000kr slogs med hästlängder. När klockan var 22:30, presenterades insamlat belopp på 250,000kr. Under 30 minuter inkom flertalet donationer som fick summan att landa på 620,000 kronor. Jag blev minst allt tårögd. Unik upplevelse. Tanken om att människor skänker trots att de säkerligen själva kämpar med ekonomin. Det är sanna eldsjälar. Trots alla donationer gick gästerna inte bara fyllda med ännu mer energi och hopp, utan även en goodiebag med gott och blandat.  

Kan ni förstå att 620,000kr samlades av en sluten tillställning på cirka 270 gäster, ingen live sändning, ingen telefoninsamling. Endast oerhört givande gäster som vet i sitt hjärta att dessa pengar går oavkortat, oavlönat till människor i nöd. Inga mellanhänder, inga kontor, inga löner. Raka vägen till människor i misär.

Foto: Helen Shabo

Zinat blev intervjuad på scen och berättade om hur kvinnor, barn och hbtq personer är utsatta i Iran och att länder som Sverige ser på. När hon sa ”Vi är alla medskyldiga om vi är tysta”. Detta bet på mig. Hårda bud, men sanningens lära. Hon berättade bland annat om hur den iranska föreningen i Sverige gick emot Nobelfestens inbjudan till iranska ambassadören i Sverige, genom ett hot om att storma festen med vita balklänningar. Ambassadören fick sin inbjudan indragen. Bra kämpat Zinat! Tragiskt dock att sådana hot ska behöva göras för att minoriteter ska få uppbackning av svensk politik och organisationer.

För den som inte vet, har ADFA, funnits i ca 9 år och har under alla dessa år kämpat med att hjälpa människor i nöd. Bakom folkrörelsen hittar vi ingen mindre än södertäljebon Nuri Kino. Det som började som en kampanj, med en liten skara människor har idag utvecklats till en rörelse, organisation. Stort!

Värdarna Hampus Wenklo och Pischa Strindstedt samt Nuri Kino. Foto: Helen Shabo

Nuri påbörjade denna rörelse då ISIS invaderade Syrien och Irak och slaktade kristna människor. ADFA började med fokus på att ge syrianer, assyrier och armenier en röst, där de inte haft en. Rörelsen har vistats i Polen och hjälpt krigsdrabbade Ukraina, varit i Washington för upprättelse, ordet sprids och arbetet likaså.

ADFA har nått ännu en milstolpe.

Första december kom FN:s utredare ut med en ny rapport som säger att ISIS begick ett krigsbrott mot kristna människor och brott mot mänskligheten. ISIS har bland annat kidnappat, tvångskonverterat, halshuggit, våldtagit, halshuggit och på andra sätt slaktat kristna människor.

Det som en gång var 1,2 miljoner kristna under Saddam Husseins tid, har ISIS fått ner till dagens 200,000 kristna människor i Mosul, Irak. Detta är vad Nuri skriver på sina sociala medier och påpekar att svenska medier har kristofobi. Visst kan det vara så att det mycket väl är det, när en så pass stor nyhet från FN kommer ut och ingen svensk artikel lyfter upp denna fantastiska nyhet? Mycket märkligt.

Nästa helg, den 10 december, åker ADFA ner till Libanon med 40 ton mat för att dela ut till människor i behov. Vi önskar er en lyckad resa.

Foto: Helen Shabo

Foto: Helen Shabo

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 december 2022 05:00
Senast uppdaterad: 4 december 2022 15:27

Starkt år för Scania – ”Har varit ett händelserikt år”

Kallsater

David Källsäter, vd, Scania Sverige. Foto: Elmia Lastbil.

2023 blev ett framgångsrikt år för Scania. Trots komponentbrist och en svagare konjunktur, lyckades bolaget öka sina marknadsandelar och registreringar av tunga fordon, särskilt förbränningsmotorer.

– 2023 har varit ett händelserikt år där vi bland annat stoppade chassimonteringen i Södertälje under några månader för att anpassa ordinarie chassiline för ellastbilar. Vi invigde även batterisammansättningsfabriken där vi monterar batterimoduler och batteripack baserat på Northvolts celler, säger Scanias VD, David Källsäter.

Med 2856 registrerade fordon under året, vilket representerar en ökning från 40,6 procent 2022 till 43,1 procent 2023, dominerade Scania marknaden för lastbilar med förbränningsmotorer i Sverige.

Källsäter betonade vikten av deras V8-motorer och den nya Super-drivlinan, som utmärker sig med den lägsta bränsleförbrukningen på marknaden enligt jämförelsetester. Han underströk även betydelsen av att minska bränsleförbrukningen i förbränningsmotorer för att nå klimatmål, och lyfte fram möjligheten att använda förnybara drivmedel som HVO, biogas och RME.

– Det är glädjande att elektrifieringen ökar i Sverige. Tyvärr har vi inte kunnat leverera så många fordon under 2023 som vi önskat. Samtidigt är kunderna väldigt nöjda med de ellastbilar som levererats, säger Källsäter.

(Annonslänk)

Förutom framgångar med förbränningsmotorer, gjorde Scania betydande framsteg inom hållbara transportlösningar. Andelen hållbara fordon (RME, gas, elektriska och hybridlösningar) bland Scanias registrerade fordon ökade till 24,2 procent, en ökning med 9,5 procentenheter jämfört med föregående år. Elektriska fordon i branschen ökade med 73,5 procent jämfört med 2022.

Scania har också engagerat sig i att bygga världens mest hållbara ellastbil och införde nyligen gröna inköpskrav på sina leverantörer. I december mottog de den tyska utmärkelsen European Transport Award för sina ellastbilar, baserat på hållbarhetskriterier.

Företaget har ambitiösa klimatmål för sin leverantörskedja, produktion och kundernas koldioxidutsläpp, och var den första lastbilstillverkaren som antog vetenskapliga mål enligt Science Based Target initiative.

– Jag kan konstatera att vår plan för klimatmålen håller. Andelen lastbilar som är anpassade för ett förnybart drivmedel står idag för drygt en fjärdedel av vår totala volym. Inom fem år ska denna volym mer än fördubblas, säger David Källsäter.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 februari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 9 februari 2024 18:13

Är Socialdemokraternas nya målgrupp de svagsinta?

Granberg foto- Liza

Foto: Liza Simosson

Forskning visar på att medelintelligensen har ökat för varje generation under hela 1900 talet fram till 2000 talet, då den i stället sjunker år för år, något som Socialdemokraterna verkar ha tagit fasta på och dragit slutsatsen att sanning och fakta inte är lika viktigt längre, utan det är vad man säger för stunden och hur många som kan tänkas tro på det som räknas!

Jag drar denna slutsats då jag aldrig tidigare sett något riksdagsparti så systematiskt kabla ut uppenbara lögner helt utan att skämmas, även när en lögn synas i riksmedia står man fast vid lögnen då man kallt räknar med att de svagsinta inte ska faktagranska utan i stället blint tro på den falska propaganda som öses ut.

Jag tänker främst på Magdalena Anderssons (S) utspel om att man alltid haft en stram invandringspolitik, det trots att man styrde Sverige mellan 2014–2022 då invandringen var extremt hög och okontrollerad.

Nu påstår Socialdemokraterna att det är alla andras fel att Sverige haft en okontrollerad invandring under Socialdemokraternas period vid makten.
Ett bisarrt utspel, tror ens de svagsinta på den lögnen?

När man ställs mot väggen av journalister som faktiskt ställer de rätta frågorna om Socialdemokraternas politik under perioden 2014–2022 och om den verkligen var för en stram invandring? – Ja då skyller man på Miljöpartiet, det var nog mer en MP regering än en S regering under den perioden. Noterbart är att Daniel Helldén (MP) har varit tydlig med raka motsatsen till en stram invandring om de ska ingå i en regering efter valet 2026 = Repris?

”Att uppenbart ljuga för folket ökar på politikerföraktet”

Att uppenbart ljuga för folket ökar på politikerföraktet enormt och även misstron mot myndighetspersoner, det skadar samhället som helhet.

Som Realist så bygger hela min politiska idé på att politiken ska vara transparent och tydlig i vad man står för och vad man vill göra eller inte göra, man ska också erkänna misstag som gjorts och inte skylla ifrån sig på andra, ta ansvar helt enkelt!

Ni som har följt mig vet att jag inte bara skäller på Sossar, utan även på moderater när det behövs då de sedan 2022 ingår i styret av Södertälje tillsammans med S och MP.

(Annonslänk)

Jag diskriminerar inget parti, alla som slösar bort skattepengar eller ljuger om fakta förtjänar att granskas, oppositionens uppdrag är att granska makthavarna!

Jag har varit tydlig med att jag vill återinföra tjänstemannaansvaret, och att det ska bli konsekvenser även när politiker slarvar bort skattepengar oavsett partitillhörighet!
Jag blir illamående när politiker kan göra bort sig nästan hur mycket som helst utan konsekvens, man löser sina skandaler genom att i efterhand bevilja sig själva ansvarsfrihet,
som i exemplet Fornhöjdsskandalen som sannolikt lett till åtal i det privata näringslivet.

Jag kommer inte helt osökt in på Ingela Nylund Watz (S) som är riksdagsledamot sedan 2010 och varit med under åren 2014–2022 då MP regeringen med S styrde Sverige.

I LT 6/2 drar Ingela i sin insändare helt skamlöst ett streck över S ansvar för samhällsutvecklingen under sina år vid makten, och att bankerna tog ut miljardvinster även under deras tid ”glömmer” hon och menar på att det är nya regeringens fel att bankerna tjänar mycket pengar.

”Drygt 1 år efter maktskiftet antyder Ingela, allt är nya regeringens fel”

Hon glömmer orsaker som kriget i Ukraina, hög inflation och höga räntor, det är inte problemet, utan alla samhällsproblem och familjers försämrade ekonomi har plötsligt uppstått på drygt 1 år efter maktskiftet antyder Ingela, allt är nya regeringens fel.

Att region Stockholm går back för första gången på 20 år sedan S tog över 2022 är också nya regeringens fel enligt Ingela Nylund Watz logik. Sist regionen gick back var också under en period av S styre, men det nämner inte Ingela såklart. Det skapar ett stort politikerförakt att ljuga så uppenbart för folket och förtroendet för politiker sjunker som en sten just tack vara utspel som Ingelas. En Fokus/Novus undersökning under valet 2022 visar på att så många som varannan väljare har tappat respekten för politiker och den politiska processen, inte så konstigt faktiskt.

Det är för Googlekunniga läsare tydligt att Ingelas insändare riktar sig mot svagsinta personer utan verklighetsförankring!

Joakim Granberg
Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors