Företag i fokus:

Tretton skjutningar i år – Sju med dödlig utgång

Alex Ataseven

Foto: Alex Ataseven / Shamash Oyal.

Året 2022 är det blodigaste i svensk historia med rekordmånga skjutningar. Södertälje är en av städerna i landet som drabbats hårdast med totalt tretton skjutningar varav sju med dödligt utgång.

Blombacka den 4 december 2022: Dödsskjutning. Flera skott avlossas mot en 25-åring inne i en port i ett flerfamiljshus. Livräddande insatser inleds men mannens liv går inte att rädda.

Saltskog den 6 oktober 2022: Dödsskjutning. Två personer skjuts mitt i ett bostadsområde. En 19-åring avlider på plats och en 16-åring förs till sjukhus med allvarliga skottskador.

Ronna den 1 oktober 2022: Dödsskjutning. En 41-årig man skjuts till döds på öppen gata i Ronna med flera skott. Han ska enligt uppgifter till Telgenytt ha träffats i ansiktet och avled på plats. Enligt uppgifter tros 40-åringen ha skjutits till döds av misstag och att målet var en en annan person.

Dödskjutningen i Saltskog. Läsarbild.

Ronna den 30 september 2022: Dödsskjutning. En 19-åring skjuts till döds vid Rösberga fritidscenter strack efter klockan 19 på fredagskvällen. Kort därefter greps fyra personer varav tre sitter just nu häktade misstänka för mordet.

Ronna den 28 september 2022: Vid 19-tiden på onsdagskvällen sköts en person i stadsdelen Ronna. Mannen fördes till sjukhus med lindriga skador. Enligt uppgifter till Telgenytt såg en maskerad person röra sig i området strax innan skjutningen. Sedan ska två personen iakttagit lämna platsen på moped.

Saltskog den 23 september 2022: Strax innan klockan 20:00 avlossade en okänd gärningsperson flera skott mot en ung man vid Barrtorpsvägen i Saltskog. Mannen skadades allvarligt, men skadorna var inte livshotande. I samband med skottlossningen träffades även en parkerad bil och Allaktivitetshuset där flera personen befann sig. I samband med skjutningen sågs flera personer lämna platsen springandes.

En man i medelåldern utsattes för mordförsök den 9 september. Foto: Shamash Oyal.

Geneta den 9 september 2022: En man i medelåldern sköts mitt i ett villaområde när han satt i bilen. Han träffades med flera skott och fördes med ilfart till sjukhus för vård. Mannen överlevde mordförsöket som inträffade under fredagseftermiddagen den 9 september. Enligt vittnesuppgifter sågs en maskerad person lämna platsen på elsparkcykel.

Hovsjö den 16 juli 2022: Strax efter midnatt, natten mot lördag den 16 juli, skjuts en 18-åring på en parkering i Hovsjö. Han träffades med flera skott varav ett träffade i bröstet. 18-åringen överlevde och ärendet rubricerades som mordförsök.

Västra Blombacka den 10 juni 2022: Dödsskjutning. En ung man sköts till döds på en lekplats mitt i ett bostadsområde, bara ett stenkast från en förskola. Den skjutne var en man i 20-årsåldern och sköts till döds påväg till jobbet natten mot fredag den 10 juli.

Västra Blombacka den 10 juli. En man i 20-årsåldern skjuts med flera skott och avlider på plats. Foto: Alex Ataseven.

Brunnsäng den 16 maj 2022: Vid 03-tiden, natten mot måndag, träffades en bil med flera skott. Enligt uppgifter besköts en ung man när han satt i sin bil, men klarade sig oskadd.

Västra Blombacka den 6 maj 2022: Vid midnatt inträffade en skottlossning i ett bostadsområde i Blombacka. Väl på plats kunde polisen konstatera att skottlossning skett mot en husfasad. Ingen person rapporterades skadad i samband med händelsen.

Rosenlund den 10 april 2022: Dödsskjutning. En ung man hittades död i ett villaområde i Rosenlund tidigt på söndagsmorgonen den 10 april, bara några hundra meter från sin brors grav. Han skjutne mannen var vid Södertälje Kyrkogård för att besöka sin brors gravplats när han jagades och sköts till döds med fler skott.

Ronna den 22 februari 2022: Dödsskjutning. En 23 årig man sköts till döds vid Gillestigen i stadsdelen Ronna. Han sköts på nära håll genom bilrutan när han satt i bilen på parkering. Han träffades med flera skott och fördes till sjukhus, men hans liv gick inte att rädda.

Ronna den 23 februari. En 23-årign skjuts till döds på en parkering vid Gillestigen. Foto: Shamash Oyal.

Mordförsöket i Saltskog 23 september. Foto: Shamash Oyal.

Mordförsöket i Ronna 28 september. Foto: Shamash Oyal.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 december 2022 09:08
Senast uppdaterad: 8 november 2023 09:48

KLART: Sista bygglovet har beviljats för Marenhotellet

Foj

Bild/Illustration: FOJAB/Visulent

Bygglovet för Södertäljes nya hotell vid Maren har nu godkänts av kommunen. Det framgår av ett pressmeddelande på måndagsförmiddagen.

Den sexton våningar höga fastigheten förväntas bli en viktig del av centrumutvecklingen och kommer att fungera som en samlingsplats för invånarna i Södertälje.

– Hotellet blir ett nytt landmärke på en av Södertäljes mest populära platser. Vi har arbetat mycket med byggnadens utformning och gestaltning i förhållande till närliggande fastigheter och samspelet med den offentliga miljön, säger Per Aage Nilsson, ansvarig arkitekt på FOJAB.

(Annonslänk)

Arkitektbolaget FOJAB har sedan ett tidigt skede varit involverade i att ta fram en ny detaljplan för Marenplan, som har utsetts som ett prioriterat utvecklingsområde av staden. De har även arbetat med gestaltningen av det nya hotellet på uppdrag av Stadsrum Fastigheter.

Arbetet med fastigheten redan påbörjats, inklusive pålning och gjutning av hotellets bottenplatta och nu har det sista bygglovet beviljats.

Hotellets design har särskilt fokuserat på att skapa öppna och säkra utrymmen. De tre nedre våningarna kommer att vara tillgängliga för allmänheten, med en terrass som omger byggnaden och med flera restauranger på bottenvåningen med uteserveringar som vetter mot vattnet.

– Hotellet ska både representera sin tid och ta hänsyn till den befintliga stadsmiljön, säger Nilsson.

Fastigheten förväntas vara klar under 2025.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2023 14:48
Senast uppdaterad: 9 oktober 2023 14:48

”Vi ser fram emot att ta nästa steg i rätt riktning”

645CF6BD-FA50-44A3-99C1-1421EF93EDE3

Foto: Södertälje City

Stadskärnan är hjärtat och representerar ekonomisk tillväxt. Det var ett av huvudämnena som diskuterades föregående vecka på seminariet i Riksdagshuset, där centrumföreningen i Södertälje deltog.

Den 4 oktober, ägde ett riksdagsseminarium rum där deltagarna fick en fördjupad förståelse för den ekonomiska situationen och utformningen av trygghetsarbete. Dessutom betonades vikten av samarbete mellan olika platser för att forma inkluderande, blomstrande och konkurrenskraftiga stadskärnor som främjar hållbarhet och innovation.

På seminariet i Riksdagshuset deltog Aljosa som representant för Södertälje, tillsammans med sin kollega Hanna från Helsingborg, där de diskuterade utmaningarna för stadskärnorna tillsammans med andra experter. Bland åhörarna var det riksdagsledamöter, politiker, och tjänstemän.

– Det var givande att delta i bra och konstruktiva samtal med våra beslutsfattare. Nu ser vi fram emot att ta nästa steg i rätt riktning tillsammans med dem och fortsätta att driva stadens utveckling framåt, Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City.

Centrumföreningen på plats i Riksdagen. Foto: Södertälje City.

Målet med besöket var att etablera en dialog med Riksdagen och regeringen och ta ett mer strategiskt grepp på stadsutvecklingsfrågor. De framförde konkreta förslag, såsom att införa en mellaninstansfunktion, utarbeta en stadskärnepolicy och inrätta en framtidskommission för att främja levande städer.

– Vi representerar ungefär 130 medlemsstäder och 10 000 företag. Omsättningen ligger på ungefär 220 miljarder så det här är en viktig fråga att ta tag i, säger Björn Bergman vd, Svenska stadskärnor till Fastighetsnytt.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2023 11:21
Senast uppdaterad: 9 oktober 2023 12:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors