Företag i fokus:

Tre finalster till 5i12-priset – Här är vinnaren

44DB8531-0D2B-4759-B3FB-985A8E0DA056

Foto: Alexander Isa.

Vid lunchtid under måndagen samlades en skara människor för att närvara när kommunen delade ut 5i12-priset på Stora Torget. De nominerade var, som tidigare nämnt, Södertälje Basketbollklubb, Emelin Oduncu och Petra Jacob.

Med en verksamhet som skapar ett innanför i en stad där allt för många hamnar utanför och där rasism och främlingsfientlighet aldrig har en plats. Man kan säga att klubben har gett dom korgen. Årets 5i12 pris går till Södertälje Baskettbollklub.”, löd nomineringen.

Varje år delar Södertälje kommun ut en utmärkelse till en person, eller organisation, som står upp för människors lika värde. Årets vinnare blev alltså anrika klubben SBBK.

– Vi brukar skryta med att vi är väldigt duktig med de här frågorna och det kommer vi fortsätta att vara. Vi jobbar hårt för att alla ska få vara med oavsett bakgrund, hur man ser ut eller var man bor. Vi är en värdig pristagare, men det är även de andra som står på scen, säger SBBK.

Emelin Oduncu med make. Foto: Alexander Isa

Petra Jacob från Lebi skol IF. Foto: Alexander Isa

Södertälje basketbollklubb. Foto: Alexander Isa

Elof Hansjons(S). Foto: Alexander Isa

Anki Johansson och Alexander Rosenberg(M). Foto: Alexander Isa

Juryn. Foto: Alexander Isa

Årets vinnare, SBBK.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 december 2022 13:25
Senast uppdaterad: 6 december 2022 00:34

BILDEXTRA: Succépremiär för ”Mitt Verona”

780D9B04-983C-489C-9AA7-5BC544DC8EA3

Foto: Shamash Oyal

Under veckan var det äntligen dags för premiären av ”Mitt Verona” i stadshuset – en förnyad tolkning av Shakespeares ”Romeo och Julia”, skapad av El Sistema och Livet Bitch!.

På torsdagskvällen hade kortfilmen ”Mitt Verona” premiär på Estrad inför en fullsatt publik bestående av vänner, familj, politiker och invånare från Södertälje. Efter visningen fick Telgenytt möjlighet att intervjua skådespelaren Gabriel Khajo och regissören Linda Mallik.

Regissören Linda Mallik och skådespelaren Gabriel Khajo
Foto: Sahmash Oyal

– Jag skrev ett manus och sedan fick jag en förfrågan om jag ville regissera en film baserad på manuset. När jag tackade ja till att regissera filmen, ville jag ha med El Sistema som spelade i bakgrunden. Jobbet vi har gjort här ligger till grund för filmen, säger regissören Linda Mallik.

Hur känns det att filma i Södertälje?

– Jätteroligt, jag älskar Hovsjö, säger hon.

Hur upplever du samarbetet med El Sistema?

– Samarbetet med El Sistema har alltid handlat om kreativitet, och det handlar inte bara om att de spelar utan även om att de är med och skapar musiken.

Mallik har erfarenhet på sin sida, men för Gabriel Khajo var upplevelserna nya. Vanligtvis ser man Gabriel på El Sistemas konserter där han arbetar som barnvärd och ungdomsledare, och han är också en del av orkestern. I ”Mitt Verona” var det första gången han skådespelade i en film och hade även rollen som produktionsassistent.

Linda Mallik förklarar för Telgenytt att Gabriels medverkan var avgörande. Trots initial oro över Gabriels andra åtaganden, ändrade han sig och antog rollen som produktionsassistent i filmen.

– Det känns väldigt kul att få vara med i en så professionell film. Det är en utmaning, annars är jag musiker i grund och botten. Jag medverkar på konserter och är mycket på scen. Det är en ny upplevelse som jag inte har provat på förut, säger skådespelaren Gabriel Khajo till Telgenytt.

Khajo passar även på att uttrycka sin tacksamhet till hela produktionsteamet för deras enastående insats, och särskilt till Linda, filmens regissör, för allt stöd och hjälp. Dessutom delar han med sig av hur samarbete och samhörighet präglade projektet, där alla bidrog gemensamt.

Många var på plats under premiären, och filmen hade ett bra avslut som antydde en möjlig uppföljning?

– Vi har ju lite fantasier, så vi hoppas verkligen på att det kommer en del 2. Vi hoppas även på att det kan bli en långfilm av det med samma tema, avslutar Linda Mallik.

Här kan du se Mitt Verona

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 13:35
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 18:13

Revanschsuget NIF tar sig an Helsingborg

NIF

#91 Oscar Janthe har stått för poäng de senaste 9 matcherna, kan han förlänga sviten?
Foto: Roland Osbeck

Under lördagen reser NIF till Helsingborg för att ge sig själva goda förutsättningar för att säkra nytt kontrakt. Senast lagen mötte dominerade NIF stora delar av matchen och hade flertal chanser att vinna matchen men fick se sig besegrade av sina egna misstag, läs mer om matchen i sin helhet här.

Inför den 22: a omgången kommer NIF från en förlust mot Jönköping, vilket verkar säkra Jönköping en slutspelsplats med fem omgångar kvar. För NIF är matchen mot Helsingborg av yttersta vikt, inte bara för att ta revansch för förlusten på hemmaplan utan även för att skapa en större lucka till de lag som jagar dem bakifrån. Oscar Janthe fortsätter att imponera och har producerat poäng i de senaste nio matcherna, vilket placerar honom som en av ligans hetaste spelare.

Förra mötet blev en vändpunkt för Helsingborg, som då låg sist i tabellen men sedan började plocka segrar. Tyvärr har årets start inte varit lika framgångsrik för Helsingborg, som ännu inte har säkrat en seger och endast har en poängs marginal ner till Karlstad under nedflyttningsstrecket. Christoffer Andersson är poängbäst i Helsingborg med 17 mål och 17 assist hittills och har varit en central del i lagets klättring i tabellen.

Matchen spelas lördag den 24 februari, kl.14:00 i Helsingborg Arena. 

Matchen sänds via Sportexpressen TV och sändningen startar 13:50 här:

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 februari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 24 februari 2024 03:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors