Företag i fokus:

Boende efter dödskjutningen i Blombacka – ”Obehagligt”

Polis

Foto: Alexander Isa.

Trots stora polisära resursers har tre personer skjuts ihjäl på kort tid i Södertälje. I helgen sköts en 25-åring man till döds och blev skjutvapnets sjunde offer i år. Tre personer har gripits misstänkta för mord.

Trots en hög polisnärvaro inträffade ännu en dödsskjutning. Gunnar Appelgren, Kriminalkommissarie, berättar för SvD att vid söndagens dödsskjutning var uniformerad polis bara cirka 200 till 300 meter bort.

– Jag har aldrig varit med om så motiverade gärningsmän tidigare. Det har varit likadant vid tidigare mord, det är polistätt men man chansar ändå, säger han till tidningen.

Enligt uppgifter kopplas söndagens dödskjutning till en pågående konflikt mellan flera olika gäng i Södertälje som sprider oro och otrygghet bland kommuninvånarna.

– Det har väldigt mycket poliser som åkt runt här, men det är obehaget det som har hänt, säger en person som bor i området till Telgenytt. Polisen kan samtidigt inte vara överallt. I det här fallet så hände det ju inomhus, de kan inte stoppa allt, säger personen.

Polisen på plats efter söndagens dödsskjutning. Foto: Shamash Oyal

Den 10 juni tidigare i år sköts en ung man till döds på en lekplats, bara ett stenkast från söndagens dödskjutning. Den skjutne var en man i 20-årsåldern och sköts till döds på väg till jobbet.

Känner ni er oroliga för att vistas i området, med tanke på att det skett två mord här på kort tid?

– Nej, inte så mycket. Jag är född och uppvuxen in Södertälje och så länge man inte lägger sig i så är man safe tycker jag. Folk går kanske inte ut ensamma om kvällarna, det är väl det. Men det är betryggande att man ser polisbilar ganska ofta, säger boende i området till Telgenytt.

Kort efter söndagens dödsskjutning meddelade polisen att tre personer gripits misstänkta för mordet och är anhållna för vidare utredning.

BILDEXTRA: Dödsskjutningen i Blombacka

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 december 2022 14:40
Senast uppdaterad: 6 december 2022 14:40

Britter avråds från att besöka Sverige – Varnar för terrordåd

IMG_3471

Skrämdump : X/Twitter

Flera länder har gått ut med en varning och avråder sina medborgare att resa till Sverige. – Det är mycket troligt att terrorister försöker utföra attacker i Sverige, skriver brittiska utrikesdepartementet.

Storbritannien ändrar sina reserekommendationer på grund av den aktuella situationen i Sverige efter flera koranbränningar. Den brittiska regeringen uppmanar nu sina medborgare att vara vaksamma och försiktiga med tanke på den ökade risken för terrordåd i landet efter en försämrad säkerhetssituation.

Denna varning är inte isolerad till Storbritannien. Flera andra länder, däribland USA, Kanada och Nya Zeeland, har också inkluderat varningar om den potentiella risken för terrorattacker i sina reseadviseringar för Sverige.

– Attacker kan ske godtyckligt och på platser där utlänningar befinner sig. Svenska myndigheter har framgångsrikt stoppat ett antal planerade attentat, skriver brittiska utrikesdepartementet i sin rekommendation.

I ett uttalande säger Sveriges nationella säkerhetsrådgivare, Henrik Landerholm, att regeringen och myndigheter noggrant följer utvecklingen. Samtidigt uppmanar han svenskar, samt verksamheter i utlandet som har kopplingar till Sverige, att vara extra vaksamma och vidta försiktighetsåtgärder.

– Under de senaste månaderna har, i kölvattnet av bland annat koranbränningar i Sverige, ett antal händelser inträffat som sammantaget indikerar att hotet mot svenska intressen utomlands har ökat. skriver han.

Läs även: – Koranbrännare från Södertälje beviljas nytt tillstånd

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 13 augusti 2023 23:32

40-åring internationell efterlyst – Förde ut miljoner till utlandet

Domare-klubba-domstol-tingsratt-Pexels

Foto: Pexels

En tysk medborgare, skriven i Södertälje, är internationellt efterlyst, det rapporter SVT. Mannen är misstänkt för delaktighet i en av de största bedrägerihärvorna i Sverige

Ett internationellt kriminellt nätverk har angripit det svenska skattesystemet genom misstänkta grova skattebrott, grova penningtvättbrott samt grova bokföringsbrott – i miljardklassen. Ett flertal personer har genom påstådd handel med varor, som i själva verket inte har existerat, lyckats få felaktigt utbetald moms.

– Genom att undersöka ett antal olika indikatorer har vi kunnat fastställa att varorna inte existerat mer än på papper, säger Peter Helsing, kammaråklagare och förundersökningsledaren vid Ekobrottsmyndigheten i Stockholm.

Enligt Åklagarmyndigheten, som väckte åtal tidigare i år mot flera personer, har de misstänkta personerna importerat varor, främst mobiltelefoner, från andra EU-länder. Varorna har sedan bytt ägare vid ett par tillfällen i Sverige innan de slutligen har exporterats från Sverige. Allt har skett inom loppet av enstaka dagar. Affärerna har utgjort vad det internationella nätverket benämnt som så kallad ”ghost trading” – en fiktiv handel med varor som överhuvudtaget inte har existerat.

Bland de misstänkta finns ett mobilföretag i Örebro som har fått 40 miljoner kronor beslagtagna i samband med misstankar om momsbedrägerier med mobilhandel. Ett annat företag i Värmland krävs på över 1 miljard i utebliven moms.

(Annonslänk)

Bland de misstänkta personerna finns också en brittisk medborgare som överlämnades till Sverige från Rumänien i september 2022 och har varit häktad sedan dess. En annan misstänkt är en tysk medborgare, som är skriven i Södertälje. Han har begärts häktad för liknande brott, rapporterar SVT, men är spårlöst försvunnen och har nu efterlysts internationellt.

– Det är mig veterligen första gången som det i Sverige åtalas för en hel momskarusell med alla de svenska aktörerna i rättssalen. Därutöver har vi genom internationell rättslig hjälp från våra europeiska kollegor lyckats frihetsberöva och åtala en brittisk medborgare som tillhör det internationella nätverket, säger Peter Helsing.

Bankkonton i Turkiet och tidigare kopplingar till kriminellt nätverk i Södertälje.
Den tyska medborgaren från Södertälje är en man i 40-årsåldern och har fört ut minst 20 miljoner till utlandet, men hävdar att pengarna inte finns kvar till följd av en dålig affär, enligt tidningen. Åklagaren i sin tur hävdar att det handlar om brottsvinster från ett bolag i mobilhärvan. Mannen ska också ha bankonton i Turkiet och tidigare haft samröre med kriminella i Södertälje.

Läs även: Södertäljebo inblandad i stort bedrägeri – Över 100 miljoner kronor

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 augusti 2023 16:38
Senast uppdaterad: 13 augusti 2023 16:38

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors