Företag i fokus:

Boende efter dödskjutningen i Blombacka – ”Obehagligt”

Polis

Foto: Alexander Isa.

Trots stora polisära resursers har tre personer skjuts ihjäl på kort tid i Södertälje. I helgen sköts en 25-åring man till döds och blev skjutvapnets sjunde offer i år. Tre personer har gripits misstänkta för mord.

Trots en hög polisnärvaro inträffade ännu en dödsskjutning. Gunnar Appelgren, Kriminalkommissarie, berättar för SvD att vid söndagens dödsskjutning var uniformerad polis bara cirka 200 till 300 meter bort.

– Jag har aldrig varit med om så motiverade gärningsmän tidigare. Det har varit likadant vid tidigare mord, det är polistätt men man chansar ändå, säger han till tidningen.

Enligt uppgifter kopplas söndagens dödskjutning till en pågående konflikt mellan flera olika gäng i Södertälje som sprider oro och otrygghet bland kommuninvånarna.

– Det har väldigt mycket poliser som åkt runt här, men det är obehaget det som har hänt, säger en person som bor i området till Telgenytt. Polisen kan samtidigt inte vara överallt. I det här fallet så hände det ju inomhus, de kan inte stoppa allt, säger personen.

Polisen på plats efter söndagens dödsskjutning. Foto: Shamash Oyal

Den 10 juni tidigare i år sköts en ung man till döds på en lekplats, bara ett stenkast från söndagens dödskjutning. Den skjutne var en man i 20-årsåldern och sköts till döds på väg till jobbet.

Känner ni er oroliga för att vistas i området, med tanke på att det skett två mord här på kort tid?

– Nej, inte så mycket. Jag är född och uppvuxen in Södertälje och så länge man inte lägger sig i så är man safe tycker jag. Folk går kanske inte ut ensamma om kvällarna, det är väl det. Men det är betryggande att man ser polisbilar ganska ofta, säger boende i området till Telgenytt.

Kort efter söndagens dödsskjutning meddelade polisen att tre personer gripits misstänkta för mordet och är anhållna för vidare utredning.

BILDEXTRA: Dödsskjutningen i Blombacka

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 december 2022 14:40
Senast uppdaterad: 6 december 2022 14:40

Han blir ny skolchef på Stadsmissionens Skolstiftelse

Johan Abrahamsson

Foto: Alexander Isa

Södertäljes tidigare utbildningsdirektör, Johan Abrahamsson, har utsetts till ny skolchef för Stadsmissionens Skolstiftelse. – Vi hälsar Johan varmt välkommen till hans nya uppdrag, säger Tomas Abrahamsson vd, Stadsmissionens Skolstiftelse.

Johan Abrahamsson tar över som skolchef på Stadsmissionens Skolstiftelse, en idéburen organisation som driver Grillska gymnasiet, en gymnasieskola och anpassad gymnasieskola. Stiftelsen är en av Sveriges största idéburna skolaktörer som utbildar närmare 3000 studenter årligen.

− I vårt pågående arbete med att utveckla undervisningen, arbetssätt och uppföljning är uppdraget som skolchef en viktig pusselbit för våra gymnasieskolors utveckling. Kvalitet, attraktivitet, måluppfyllelse och elevernas välmående är viktiga områden som får ytterligare förstärkning med tillsättningen av Johan Abrahamsson som skolchef, säger vd på Stadsmissionens Skolstiftelse.

Med omfattande erfarenhet inom skolvärlden har Johan tidigare haft uppdrag som utbildningsdirektör, verksamhetschef och rektor vid olika skolor. Han kommer senast från Södertälje kommun där han arbetade som verksamhetschef och utbildningsdirektör. Abrahamsson tillträder sin nya roll den 18 september 2023.

− Det ska bli spännande att fortsätta att arbeta med skola och utbildningsfrågor i rollen som skolchef inom Skolstiftelsen, en organisation som jag känner väl sedan mina år som rektor på Grillska Gymnasiet Liljeholmen. Jag ser fram emot att vara med och bidra till utvecklingen av skolorna inom Skolstiftelsen med fokus på bra undervisning, trygghet och arbetsglädje både för medarbetare och elever, säger Johan Abrahamsson. 

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 11 augusti 2023 21:10

INSÄNDARE: Äldreomsorgen ska bli tryggare

Hemtjänst Pixabay

Foto: Pixabay

Äldreomsorgen ska bli tryggare. Idag finns för få läkare nära sköra människor och det tänker vi ställa tillrätta, skriver tre liberaler. 

Mer än en fjärdedel av svensk vård är ett kommunalt ansvar och den vården blir alltmer avancerad – samtidigt får kommuner inte anställa läkare som kan behandla sköra patienter. Färre än hälften på särskilda boenden säger att de har lätt att få tag i sin läkare. Inte en enda kommun har en ledningsansvarig läkare. Det duger inte. Coronakommisionen och Folkhälsomyndigheten har pekat ut detta som problem. Sjukhusläkarna anser att medicinskt ledningsansvariga läkare är helt nödvändiga i kommuner.

Liberalerna gick till val på att göra äldreomsorgen tryggare. Vi tänker forma vården efter människor. Sveriges liberala, borgerliga regering har nu satt spaden i backen för starkare äldreomsorg och kommunal vård. Steg för steg ska vi öka tryggheten. 

”Alla ska känna trygghet i sin vardag”

Givetvis behövs mer. Den som behöver hemtjänst ska få möta samma ansikten i sitt hem, alla med undersköterskeutbildning. Liberalerna vill också att äldreomsorgen ska stärkas inom rehabilitering.

Alla ska känna trygghet i sin vardag. Därför ska kunskap och kvalitet stärkas i kommunal hälso- och sjukvård: det ska bli enklare att träffa en läkare och fler läkare ska också tillfrågas inför strategiska kommunbeslut som påverkar sköra människor. På detta gick Liberalerna till val förra hösten, och steg för steg tänker vi infria våra löften. Skyddsnätet ska vara det bästa vi kan väva. Vi nöjer oss inte med mindre.

Lina Nordquist,
sjukvårdspolitisk talesperson (L)

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

Joseph Adul-jalil,
ersättare äldreomsorgsnämnden (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 augusti 2023 08:32
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors