Företag i fokus:

Boende efter dödskjutningen i Blombacka – ”Obehagligt”

Polis

Foto: Alexander Isa.

Trots stora polisära resursers har tre personer skjuts ihjäl på kort tid i Södertälje. I helgen sköts en 25-åring man till döds och blev skjutvapnets sjunde offer i år. Tre personer har gripits misstänkta för mord.

Trots en hög polisnärvaro inträffade ännu en dödsskjutning. Gunnar Appelgren, Kriminalkommissarie, berättar för SvD att vid söndagens dödsskjutning var uniformerad polis bara cirka 200 till 300 meter bort.

– Jag har aldrig varit med om så motiverade gärningsmän tidigare. Det har varit likadant vid tidigare mord, det är polistätt men man chansar ändå, säger han till tidningen.

Enligt uppgifter kopplas söndagens dödskjutning till en pågående konflikt mellan flera olika gäng i Södertälje som sprider oro och otrygghet bland kommuninvånarna.

– Det har väldigt mycket poliser som åkt runt här, men det är obehaget det som har hänt, säger en person som bor i området till Telgenytt. Polisen kan samtidigt inte vara överallt. I det här fallet så hände det ju inomhus, de kan inte stoppa allt, säger personen.

Polisen på plats efter söndagens dödsskjutning. Foto: Shamash Oyal

Den 10 juni tidigare i år sköts en ung man till döds på en lekplats, bara ett stenkast från söndagens dödskjutning. Den skjutne var en man i 20-årsåldern och sköts till döds på väg till jobbet.

Känner ni er oroliga för att vistas i området, med tanke på att det skett två mord här på kort tid?

– Nej, inte så mycket. Jag är född och uppvuxen in Södertälje och så länge man inte lägger sig i så är man safe tycker jag. Folk går kanske inte ut ensamma om kvällarna, det är väl det. Men det är betryggande att man ser polisbilar ganska ofta, säger boende i området till Telgenytt.

Kort efter söndagens dödsskjutning meddelade polisen att tre personer gripits misstänkta för mordet och är anhållna för vidare utredning.

BILDEXTRA: Dödsskjutningen i Blombacka

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 december 2022 14:40
Senast uppdaterad: 6 december 2022 14:40

Drunkningsolycka i centrala Södertälje

5ACBB1B1-C6F8-4B2C-92D5-A983F40D4A08

Läsarbild.

En drunkningsolycka har inträffat i kanalen i Södertälje. Polisen är just nu på platsen och enligt uppgift har en kvinna förts till sjukhus.

Klockan 18:42 på lördagskvällen mottog SOS Alarm ett larm om en drunkningsolycka på Bergsviksgatan, nära minigolfbanan. Flera räddningsenheter ryckte snabbt ut till platsen och polisen har etablerat avspärrningar runt området och undersöker händelsen närmare.

– Vi larmades om att en person ska ha hittats i vattnet. När vi kommer fram visar det sig att sjukvården och polisen påbörjade HLR, säger räddningstjänstens vakthavande befäl, till Telgenytt.

Räddningspersonal agerade snabbt och kvinnan fördes till sjukhus med ambulans Vid nuvarande tidpunkt är skadeläget oklart och vårdpersonal kämpar för att ge henne den vård hon behöver. Det är för närvarande också oklart hur kvinnan hamnade i vattnet.

Uppdatering:

”För polisens del är ärendet avslutat. Det har bedömts som en ren olyckshändelse.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 17:44
Senast uppdaterad: 13 augusti 2023 10:28

Lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboende

Sodertalje-kommun-scaled-1

Arkivbild

En anmälan om allvarligt missförhållande mot ett av kommunens gruppboenden har mottagits av IVO. Detta skedde efter att en person lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboendet.

Det var i början av juni som en person slog larm under natten och morgonen på grund av andnöd, men någon hjälp kom aldrig fram vid första försöket. Personen slog då larm igen, men ingen personal reagerade förrän efter att personen hade larmat för tredje gången. Detta inträffade trots att boendet är bemannat dygnet runt enligt ett rullande schema, som inkluderar dagtid, kvällar, jour på nätter samt helger.

Den boende, som hade fått receptbelagda mediciner att ta vid andnöd, fick inte sin medicin och lämnades ensam av personalen i väntan på ambulans. Händelsen anmäldes enligt lex Sarah till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, som nu kräver omedelbara åtgärder.

Bland åtgärderna ingår att det kommunala boendet måste genomföra dagliga kontroller för att förebygga eventuell övermedicinering samt upprätta en uppdaterad rutinbeskrivning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 13:57
Senast uppdaterad: 12 augusti 2023 13:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors