Företag i fokus:

Nya budgeten satsar långsiktigt – Vågar vi tro på det?

DSC_0007-2

Rosenberg (M), Godner (S), Greger (MP)

Föregående vecka presenterades det nya politiska styrets sin budget. Boel Godner (S), Alexander Rosenberg (M) och Lars Greger (MP) har äntligen kommit överens om hur pengarna ska spenderas under kommande mandatperiod. Historia skrivs och framtiden ser ljus ut när budgeten presenteras.

Äntligen kan vi se politiker som vill jobba på det allra sköraste som finns i samhället, våra barn och ungdomar. Satsningen ska göras på skola och förhoppningen är att det förebyggande arbetet får en möjlighet att startas upp. Allt för att arbeta och få till en förändring, i stället för att släcka bränder som börjar med rök. Målet är att arbetet ska börja innan röken får ta fattning. Förhoppningen ligger i att satsningen ska ge skolan de resurser som behövs för att kunna påbörja detta arbete.

En annan prioritet som går i led med det tidigare är riktningen för fritidsgårdar och platser för ungdomar att vistas på. Kanske får kulturkommittén en boost för att kunna fokusera på de ungdomar som hänger på fel platser. Även om det finns fritidsgårdar idag lockar de inte alla ungdomar, fler lokaler i kommunen ska möjliggöras.

(Annonslänk)

Målet är att skapa mer liv och rörelse”, enligt kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S). Detta säger du bra Godner, hoppas bara att det inte är tomma ord. Politiker över lag utlovar guld och gröna skogar, men beklagar sig själv en bit in på mandatperioden och framför ursäkter till varför löften inte har hållits.

Det presenteras även en storsatsning på arbetslösheten och detta går hand i hand med lågkonjunkturen som vi alla fått smaka på i väntan på huvudrätten och smällen som väntar år 2023.

En lågkonjunktur som kommer skaka om många hushåll med höjda hyresavgifter, skyhöga elpriser, förhöjda matpriser, höjda bränslepriser och mycket annat gott som knackar på dörren i väntan på att bli insläppta.

Glöm inte räntorna som ökar lite då och då. Till detta kommer inte inkomsterna höjas för att kompensera alla ökade utgifter.

Vi behöver lära oss begränsa intaget och leva snålt – eller ekonomiskt i schysstare anda.  

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 december 2022 21:09
Senast uppdaterad: 6 december 2022 21:43

Vägen vid Östertälje stängs av för all trafik

vag-avstangd-ostertale-webb-1200-1

Bild: Södertälje kommun

En vägsträcka i Östertälje kommer att stängas av för all trafik under natten mellan den 18 och 19 januari, det meddelar Södetälje kommun.

Trafikanter som använder Nynäsvägen vid Östertälje bör planera sina resor noggrant den kommande natten. En del av denna viktiga trafikled kommer att vara helt avstängd för trafik från klockan 23.30 ikväll, den 18 januari, fram till fredagsmorgoen klockan 05.30. Avstängningen berör sträckan mellan Gärtunavägen och Glasbergavägen.

Denna åtgärd har vidtagits för att minimera påverkan på trafiken under arbetet med en viktig infrastrukturell uppgift – en omlastning av en transformator. Genom att utföra arbetet nattetid minskas trafikstörningarna avsevärt.

För att underlätta för trafikanter kommer det att finnas tydlig skyltning för omledning under avstängningstiden. Myndigheterna uppmanar alla trafikanter att följa dessa anvisningar för att säkerställa en smidig trafikflöde och för att upprätthålla säkerheten för såväl trafikanter som arbetarna på plats.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 januari 2024 16:47
Senast uppdaterad: 18 januari 2024 16:47

Polis ryckte ut till bostadshus – Två misstänkta för inbrott

2022_02_polis

Arkivbild

Ett inbrott inträffade i ett flerbostadshus i centrala Södertälje, vilket resulterade i att två personer, en man och en kvinna, nu är misstänkta för stöld och brott mot knivlagen.

På torsdagskvällen, klockan 22.32, tillkallades polisen till Nedre Torekällgatan i Södertälje av ett källarinbrott. Boende i området vittnade om en misstänksam situation som ledde till ingripande.

Enligt uppgifter sågs en okänd person ta sig ner i en av fastigheternas källare. Efter att ha hört misstänkt skrammel från källaren, kontaktade de boende omedelbart polisen som snabbt ryckte ut till adressen.

Vid polisens ankomst till platsen påträffades en man i 50-årsåldern och en kvinna i 35-årsåldern i källaren. Dessa två personer, som inte hade någon legitim anledning att befinna sig i fastighetens källare, blev snabbt misstänkta för inbrott.

Utöver misstankarna om stöld, är de båda nu även misstänkta för brott mot knivlagen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 januari 2024 14:36
Senast uppdaterad: 18 januari 2024 14:41

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors