Företag i fokus:

Nya budgeten satsar långsiktigt – Vågar vi tro på det?

DSC_0007-2

Rosenberg (M), Godner (S), Greger (MP)

Föregående vecka presenterades det nya politiska styrets sin budget. Boel Godner (S), Alexander Rosenberg (M) och Lars Greger (MP) har äntligen kommit överens om hur pengarna ska spenderas under kommande mandatperiod. Historia skrivs och framtiden ser ljus ut när budgeten presenteras.

Äntligen kan vi se politiker som vill jobba på det allra sköraste som finns i samhället, våra barn och ungdomar. Satsningen ska göras på skola och förhoppningen är att det förebyggande arbetet får en möjlighet att startas upp. Allt för att arbeta och få till en förändring, i stället för att släcka bränder som börjar med rök. Målet är att arbetet ska börja innan röken får ta fattning. Förhoppningen ligger i att satsningen ska ge skolan de resurser som behövs för att kunna påbörja detta arbete.

En annan prioritet som går i led med det tidigare är riktningen för fritidsgårdar och platser för ungdomar att vistas på. Kanske får kulturkommittén en boost för att kunna fokusera på de ungdomar som hänger på fel platser. Även om det finns fritidsgårdar idag lockar de inte alla ungdomar, fler lokaler i kommunen ska möjliggöras.

(Annonslänk)

Målet är att skapa mer liv och rörelse”, enligt kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S). Detta säger du bra Godner, hoppas bara att det inte är tomma ord. Politiker över lag utlovar guld och gröna skogar, men beklagar sig själv en bit in på mandatperioden och framför ursäkter till varför löften inte har hållits.

Det presenteras även en storsatsning på arbetslösheten och detta går hand i hand med lågkonjunkturen som vi alla fått smaka på i väntan på huvudrätten och smällen som väntar år 2023.

En lågkonjunktur som kommer skaka om många hushåll med höjda hyresavgifter, skyhöga elpriser, förhöjda matpriser, höjda bränslepriser och mycket annat gott som knackar på dörren i väntan på att bli insläppta.

Glöm inte räntorna som ökar lite då och då. Till detta kommer inte inkomsterna höjas för att kompensera alla ökade utgifter.

Vi behöver lära oss begränsa intaget och leva snålt – eller ekonomiskt i schysstare anda.  

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 december 2022 21:09
Senast uppdaterad: 6 december 2022 21:43

46-åring dömd till fängelse för guldsmedsbedrägeri

Gold-Cc

Foto: Cc

Efter en polisinsats mot en guldsmedsbutik i Södertälje döms butiksägarens son till nästan 3 års fängelse för grovt bedrägeri och andra brott.

I januari 2020 slog polisen till mot en guldsmedsbutik i Lunagallerian efter att flera kunder anmält att de inte fått tillbaka sina smycken efter reparation. Under utredningen anhölls och häktades butiksinnehavarens son, och en husrannsakan genomfördes i butiken. Trots att vissa smycken hittades på platsen och andra i olika pantbanker, förblev de flesta smycken försvunna.

Åtalet omfattade över 100 åtalspunkter mot sonen, en 46-årig man, och två ytterligare män och inkluderar flera anklagelser.

Ägarsonen, som hade hand om smyckena i affären, döms i tingsrätten till 2 år och 7 månaders fängelse för grovt bedrägeri, grov förskingring och grovt bokföringsbrott. En 50-årig man från Huddinge döms till villkorlig dom för 12 fall av häleri i samband med pantsättning av stulet guld. Den tredje tilltalade, en man från Danderyd, frias då det inte kunde bevisas att han varit medveten om att smyckena varit åtkomna genom brott.

Domen mot sonen i ägarfamiljen, som föll på onsdagen, förpliktar honom att betala ett skadestånd på närmare 1 miljon kronor till de drabbade kunderna.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 januari 2024 22:07
Senast uppdaterad: 17 januari 2024 22:07

SENASTE NYTT: Regionen river avtalet med mottagningen

IMG_8057-scaled

Foto: Alexander Isa

Avtalet med öronmottagningen i Södertälje sägs upp med omedelbar verkan. Det meddelade Region Stockholm under onsdagen efter särskild granskning under 2023.

Avtalsutskottet i Region Stockholm meddelade idag, den 17 januari, ett viktigt beslut om uppsägning av avtal enligt LOV med två specialiserade vårdgivare. Beslutet, som träder i kraft omedelbart, påverkar Eliva Clinic AB, en leverantör av specialiserad gynekologisk vård, och Öroncenter Södertälje, som erbjuder tjänster inom öron-näsa-halssjukvård sedan 2013.

Uppsägningen av Öroncenter i Södertälje beror på hälso- och sjukvårdsförvaltningens minskade förtroende för vårdgivarens förmåga att uppfylla kraven i vårdavtalet. Patienterna från Öroncenter hänvisas nu till andra öron-näsa-halsmottagningar inom regionen, där det finns tillräcklig kapacitet att ta emot dem.

Öron- näs- och halsmottagningen i Södertälje förlorar avtalet med Region Stockholm. Foto: Alexander Isa

Även Eliva Clinic AB, som utför aborter och IVF-behandlingar, sägs upp med omedlbar verkan efter en granskning som avslöjade återkommande brister i vårdkvalitet och patientsäkerhet, samt felaktig fakturering.

För att stödja patienter som påverkas av uppsägningen, kommer en telefonlinje att upprättas av hälso- och sjukvårdsförvaltningen tillsammans med Karolinska universitetssjukhuset.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 januari 2024 17:58
Senast uppdaterad: 17 januari 2024 17:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors