Företag i fokus:

Nya budgeten satsar långsiktigt – Vågar vi tro på det?

DSC_0007-2

Rosenberg (M), Godner (S), Greger (MP)

Föregående vecka presenterades det nya politiska styrets sin budget. Boel Godner (S), Alexander Rosenberg (M) och Lars Greger (MP) har äntligen kommit överens om hur pengarna ska spenderas under kommande mandatperiod. Historia skrivs och framtiden ser ljus ut när budgeten presenteras.

Äntligen kan vi se politiker som vill jobba på det allra sköraste som finns i samhället, våra barn och ungdomar. Satsningen ska göras på skola och förhoppningen är att det förebyggande arbetet får en möjlighet att startas upp. Allt för att arbeta och få till en förändring, i stället för att släcka bränder som börjar med rök. Målet är att arbetet ska börja innan röken får ta fattning. Förhoppningen ligger i att satsningen ska ge skolan de resurser som behövs för att kunna påbörja detta arbete.

En annan prioritet som går i led med det tidigare är riktningen för fritidsgårdar och platser för ungdomar att vistas på. Kanske får kulturkommittén en boost för att kunna fokusera på de ungdomar som hänger på fel platser. Även om det finns fritidsgårdar idag lockar de inte alla ungdomar, fler lokaler i kommunen ska möjliggöras.

(Annonslänk)

Målet är att skapa mer liv och rörelse”, enligt kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S). Detta säger du bra Godner, hoppas bara att det inte är tomma ord. Politiker över lag utlovar guld och gröna skogar, men beklagar sig själv en bit in på mandatperioden och framför ursäkter till varför löften inte har hållits.

Det presenteras även en storsatsning på arbetslösheten och detta går hand i hand med lågkonjunkturen som vi alla fått smaka på i väntan på huvudrätten och smällen som väntar år 2023.

En lågkonjunktur som kommer skaka om många hushåll med höjda hyresavgifter, skyhöga elpriser, förhöjda matpriser, höjda bränslepriser och mycket annat gott som knackar på dörren i väntan på att bli insläppta.

Glöm inte räntorna som ökar lite då och då. Till detta kommer inte inkomsterna höjas för att kompensera alla ökade utgifter.

Vi behöver lära oss begränsa intaget och leva snålt – eller ekonomiskt i schysstare anda.  

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 december 2022 21:09
Senast uppdaterad: 6 december 2022 21:43

Mordet på 41-åringen – Mördaren överklagar domen

Polis-4

Foto: Shamash Oyal

Tre dömdes till fängelse för inblandning i mordet på en 41-åring i Ronna hösten 2022. 19-åring dömd för mord beslutar att överklaga sin dom.

Det var förra onsdagen som domen föll för totalt 13 personer åtalade för inblandning i mordet den 1 oktober 2022. Den mördade, en 41-årig person utan kriminella kopplingar, sköts till döds på Enhörnaleden i vad som tros vara en felskjutning. Motivet antas vara en hämndaktion för mordet på en 19-åring vid Rösbergas Fritidsgård, som inträffade dagen innan, enligt kammaråklagaren Markus Hankkio.

Av de 13 åtalade i fallet, associerade med Saltskogfalangen, dömdes fyra av dem, inklusive skytten, till flera års fängelse. Skytten, en 19-åring som vid mordtillfället var 17 år men misstänks vara äldre än vad han uppgett, dömdes till nio år och sex månaders fängelse för mord.

En dom som han nu väljer att överklaga, en nyhet som SVT först rapporterade. Om hovrätten, till skillnad från tingsrätten, bedömer det bevisat att 19-åringen var skytten och 18 år gammal vid mordtillfället den 1 oktober 2022, såsom åklagaren påstår, kan mördaren riskera att dömas till livstids fängelse.

– Den risken finns men jag tror inte att den är stor. Det som är viktigt är att han inte ska dömas för ett brott han inte har begått. Så därför väljer vi att överklaga, säger försvarsadvokaten, Jonas Granfelt, till SVT.

Mördaren fångad på film sittande på en elcykel sekunder efter dödsskjutningen. Foto: Polisen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 15 januari 2024 12:06

Två personer greps och misstänktes för brott

Polis-3

Arkivbild

Under natten mot lördag inträffade två separata händelser i Södertälje som ledde till gripandet av två personer.

Strax efter midnatt, natten mot lördag, greps två personer i separata incidenter, båda misstänkta för brott.

Den första händelsen inträffade vid 00.35 då en man i Södertälje kontrollerades av polisen. Han blev frihetsberövad enligt lagen om omhändertagande av berusade personer. Utöver detta är mannen även misstänkt för ett grovt brott mot knivlagen.

Den andra gripanden skedde endast tio minuter senare. Polisen stoppade en person efter misstankar om olaga intrång på en byggarbetsplats. Initialt observerades ett par personer som rörde sig nära en grävmaskin på arbetsplatsen. Efter en kort tids utredning kunde polisen gripa en person, som nu misstänks för narkotikabrott.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 januari 2024 00:02
Senast uppdaterad: 15 januari 2024 00:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors