Företag i fokus:

Nya budgeten satsar långsiktigt – Vågar vi tro på det?

DSC_0007-2

Rosenberg (M), Godner (S), Greger (MP)

Föregående vecka presenterades det nya politiska styrets sin budget. Boel Godner (S), Alexander Rosenberg (M) och Lars Greger (MP) har äntligen kommit överens om hur pengarna ska spenderas under kommande mandatperiod. Historia skrivs och framtiden ser ljus ut när budgeten presenteras.

Äntligen kan vi se politiker som vill jobba på det allra sköraste som finns i samhället, våra barn och ungdomar. Satsningen ska göras på skola och förhoppningen är att det förebyggande arbetet får en möjlighet att startas upp. Allt för att arbeta och få till en förändring, i stället för att släcka bränder som börjar med rök. Målet är att arbetet ska börja innan röken får ta fattning. Förhoppningen ligger i att satsningen ska ge skolan de resurser som behövs för att kunna påbörja detta arbete.

En annan prioritet som går i led med det tidigare är riktningen för fritidsgårdar och platser för ungdomar att vistas på. Kanske får kulturkommittén en boost för att kunna fokusera på de ungdomar som hänger på fel platser. Även om det finns fritidsgårdar idag lockar de inte alla ungdomar, fler lokaler i kommunen ska möjliggöras.

(Annonslänk)

Målet är att skapa mer liv och rörelse”, enligt kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S). Detta säger du bra Godner, hoppas bara att det inte är tomma ord. Politiker över lag utlovar guld och gröna skogar, men beklagar sig själv en bit in på mandatperioden och framför ursäkter till varför löften inte har hållits.

Det presenteras även en storsatsning på arbetslösheten och detta går hand i hand med lågkonjunkturen som vi alla fått smaka på i väntan på huvudrätten och smällen som väntar år 2023.

En lågkonjunktur som kommer skaka om många hushåll med höjda hyresavgifter, skyhöga elpriser, förhöjda matpriser, höjda bränslepriser och mycket annat gott som knackar på dörren i väntan på att bli insläppta.

Glöm inte räntorna som ökar lite då och då. Till detta kommer inte inkomsterna höjas för att kompensera alla ökade utgifter.

Vi behöver lära oss begränsa intaget och leva snålt – eller ekonomiskt i schysstare anda.  

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 december 2022 21:09
Senast uppdaterad: 6 december 2022 21:43

Södertälje klättrar i ranking i tillväxtindex

Södertälje kommun - FOTO.Alex Ataseven

Foto: Alexander Isa

Södertälje har klättrat i rankingen över snabbast växande kommuner i länet och hamnar på tredje plats i tillväxtindex för 2023. Indexet tas fram av kreditupplysningsföretaget Syna och bygger på en årlig granskning av samtliga svenska aktiebolags bokslut.

– Vi får inte låta oss luras att den positiva utvecklingen är kommunens förtjänst, säger Liberalernas gruppledare säger Metin Hawsho.

2023 hade 246 företag i Södertälje uppfyllt kriterierna för tillväxt vad gäller ökad omsättning, nyanställningar och redovisad vinst. Kommunstyrelsens ordförande Boel Godner (S) ser rankingen som ett tecken på att näringslivet i kommunen går framåt.

– Att så många som möjligt har en trygg anställning och är med och bidrar med skattepengar till välfärden – det är viktigt, säger hon.

Metin Hawsho, Liberalarna: – ”Företagen levererar trots dåliga förutsättningar”

Kommunen har gått från femtonde plats 2021 och sjunde plats 2022 till tredje plats i Stockholms län i år. Jonas Karlsson, näringslivschef i Södertälje, menar att tredjeplatsen visar på att många lokala företag tagit sig ur pandemin och trots lågkonjunkturen lyckats växa och anställa. Han pekar på Södertäljes starka entreprenörsanda som möjliga förklaringar till framgången.

– Det kan vara så att företagare drar nytta av sitt strategiska läge i tillväxtregionen Stockholm och är duktiga på att anpassa sin verksamhet efter kundens behov, säger Jonas Karlsson.

Liberalerna Södertälje ser positivt på den fina utvecklingen i tillväxtrankingen, men betonar att det inte är kommunens förtjänst utan företagarnas. AB Syna undersöker och rankar varje år hur företagen presterar i alla kommuner och i rankingen klättrar kommunen till plats tre i Stockholms län. När mycket annat går åt fel håll i Södertälje är det extra glädjande att näringslivet levererar menar Liberlarna.

– Det är positivt att Södertäljes företag klättrar i tillväxtrankingen men vi får inte låta oss luras att den positiva utvecklingen är kommunens förtjänst. Näringslivsklimatet är fortfarande alldeles för dåligt i Södertälje, företagen levererar trots dåliga förutsättningar, inte på grund av dem, säger Metin Hawsho (L)

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 10 januari 2024 18:50

DEBATT: Misstänkliggöra en stor del av Södertälje skapar större klyftor

Södertälje kommun

Arkivbild

Initiativet tryggare Södertälje har tidigare lyfte behovet av samverkan mellan föreningsliv, kommun och kyrkor i syfte att få till ännu fler förebyggande insatser för att hejda ungdomsvåldet. Initiativet pekade också på behovet av att lyfta allt det positiva som sker i vår stad. Trots detta har tonläget trappats upp, vi ser tyvärr en trend där politiker, tjänstemän och enskilda poliser svepande och stigmatiserande pekar ut södertäljebor som presumtiva kriminella.

Att misstänkliggöra en stor del av Södertälje skapar större klyftor och är definitivt inte till gagn för samverkan eller för den delen till polisens hjälp för att bekämpa kriminalitet.

Södertälje har fortsatt att förknippas med dödskjutningar, gängkriminalitet och handel med droger. Vi ser också en annan otrygghet, än den fysiska, växer sig allt starkare. Denna dubbla otrygghet ger de tre modiga skribenterna Hulya Koc, Sanny Shamoun och Yelda Hadodo uttryck för i sina insändare – å ena sidan hotet från den organiserade brottligheten å andra sidan konsekvenserna av stigmatisering av assyrier/syrianer som spridit sig.

Man ska naturligtvis inte förringa eller tiga ihjäl problem med kriminalitet. Det vill ingen! Samtidigt måste även konsekvenserna av en negativ bild av Södertälje och gruppen assyrier/syrianer som sprids börja belysas, analyseras och ifrågasättas. Vi möter många medlemmar som vittnar om samma utsatthet och exkludering som skribenterna ovan. Ungdomar av assyriskt/syrianskt ursprung, som på förhand känner sig utpekade som kriminella, stigmatiserade och utsatta, får begränsade livsval. 

”Man inte tycka annat än att det är märkligt och kan vara ett uttryck för strukturell diskriminering”

En oroväckande utveckling är också att allt fler blivit tysta, så väl enskilda som representanter för föreningar och organisationer, vågar inte ifrågasätta eller uttrycka sin åsikt offentligt. Det för tankarna till den tystnadskultur som fanns i våra hemländer och som alltjämt finns där.

Vi ser också att den assyrisk/syrianska representationen inom politiken och bland högre chefer i kommunen är nästintill obefintlig. Med tanke på att vi utgör 30-40 procent av södertäljeborna kan man inte tycka annat än att det är märkligt och kan vara ett uttryck för strukturell diskriminering. 

Kommunen har även svårt att marknadsföra sig som en bra plats att leva, arbeta och verka i. Att så mycket fokus och uppmärksamhet ges åt en klick som ägnar sig åt brott är inte konstruktivt och konsekvensen kan bli att brott och kriminalitet normaliseras och det är en farlig väg som vi bör undvika. Vi behöver oftare lyfta allt det goda och positiva som sker i Södertälje. För vilka andra kyrkor och föreningar kan samla flera hundra barn i regelbundna aktiviteter och flera tusen barn och deras familjer till ett jul- och luciafirande nyligen?

Ett varumärkesarbete bygger på att se, värdesätta och förmedla en identitet som är unik för Södertälje. Vad är mer unikt än Södertäljes befolkning, dess moderna historia, religionen och det rika unika natur- och kulturutbudet som finns här. 

Det pågår enorma ideella insatser varje dag för att ge barn och unga en meningsfull fritid. Vi behöver en dialog om hur vi tillsammans skapar bättre förutsättningar för det goda, för jämlikhet och inkludering som är minst lika viktigt som att bekämpa brottslighet. Nu måste alla goda krafter i vår stad stå enade, sluta smutskasta Södertälje och börja bygga tillit! 

Nedanstående organisationer, som tillsammans representerar en betydande andel av stadens medborgare, vill fokusera på det goda och kommer därför att bjuda in de politiska partierna till ett dialogmöte. 

För Initiativet tryggare Södertälje

Besim Aho,
ordf. S:t Jacobs församling

Birgitta Kaya,
ordf. S:t Afrem församling

Polin Shahho,
ordf. S:t Gabriel församling

Sonya Aho,
ordf. Assyriska föreningen

Siros Melkemichel,
ordf. Syrianska föreningen

Läs även: – Sluta svartmåla Södertälje Godner – Börja se det unika

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 januari 2024 12:24
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors