Företag i fokus:

Hjälp föräldrar att lyckas – Skolskjutsen behövs

Samtrans 2020
Samtrans 2020

Att vara förälder idag är inte enkelt, inte blir det enklare när kommunen inte skapar goda förutsättningar för att kunna lyckas vara en god förälder. Barn idag har tillräckligt mycket att stå i med allt vad som innebär med kompisar, socialt umgänge och klara skolgången.

De föräldrar som fick besked om indragen skolskjuts, tvingar föräldrar göra ett nytt skolval. Inget som barnet önskar, som har sin tillhörighet, trygghet och hela sin tillvaro, i nuvarande skola.

Förstår givetvis att kommunen gör avtal med nya företag som behöver gå enligt RAM-avtal, fina ord som säger lite. Felet ligger inte i att följa de regler som finns i kommunen, utan att man inte kan lova guld och gröna skogar och inte leva upp till det.

Idag har familjer, tillräckligt svårt med lågkonjunkturen som vi har ställts inför, och att nu behöva tänka på ännu en katastrofal situation är inte rimligt. Det är inte rimligt att inte förbereda föräldrar bättre på att de ska behöva bekosta skolskjutsen själva eller tvingas byta skola. Ingetdera är okej. Ingetdera är acceptabelt. Ingetdera ska barnfamiljer behöva ställas inför, särskilt inte i en tid vi lever i idag.

(Annonslänk)

Ja, vi har det bra i Sverige. Många av våra grannländer tänker nog att vi lever ett lyxliv, i jämförelse till deras standard. Men nu är det så att vi utgår ifrån svensk standard. Vi utgår från de förutsättningar vi har idag. Vi utgår från att vi kan få skolskjuts i denna kommun när det är vad som utlovats. Många kanske har färdats långt och flyttat till kommunen för att detta alternativ varit aktuellt.

JO-anmälan med all rätt, när det som utlovats ändras något katastrofalt på kort tid, utan framförhållning för att kunna planera sin framtid. Sitt barns framtid. Det är tillräckligt svårt att få ihop vardagspusslet och kanske finns det andra motgångar som redan sätter käppar i hjulet för att få vardagen att rulla på, och nu detta – inte okej Södertälje kommun.

Hjälp istället familjer att lycka skapa goda förutsättningar, för att få en bra vardag, inte bara för våra vuxna men även för våra barn som är vår framtid. Låt oss satsa rätt. Idag!

Läs även: – Södertälje kommun JO-anmäls för indragen skolskjuts

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 december 2022 18:13
Senast uppdaterad: 7 december 2022 18:13

AstraZeneca rapporterar ökad vinst – men lägre än väntat

original

Foto: Alexander Isa

Södertäljeföretaget Astra Zeneca visar en positiv ekonomisk utveckling med en ökad vinst före skatt och stigande omsättning under fjolårets fjärde kvartal.

(Annonslänk)

Astra Zeneca, baserat i Södertälje, har presenterat sina ekonomiska resultat för fjärde kvartalet under föregående år, vilka visar på en solid tillväxt jämfört med samma period året innan. Företaget rapporterade en vinst före skatt på 897 miljoner dollar, en ökning från 778 miljoner dollar under motsvarande kvartal året före.

Dessutom uppnådde Astra Zeneca en betydande ökning i omsättning, som steg till 12,0 miljarder dollar från 11,2 miljarder dollar. Detta markerar en betydande tillväxt för företaget i en utmanande ekonomisk miljö.

Trots denna positiva utveckling, noterades en mindre avvikelse från analytikernas förväntningar när det gäller vinsten per aktie från AstaZenecas kärnverksamhet. Företaget rapporterade en ökning med 5 procent till 1,45 dollar per aktie, vilket var något under de förväntade 1,51 dollar per aktie.

Men denna mindre skillnad till trots, visar Astra Zenecas resultat på en stark och stabil tillväxt inom företaget.

– Vi förväntar oss ytterligare ett år av stark tillväxt under 2024, drivet av en fortsatt användning av våra läkemedel runtom i världen. Vår differentierade och växande portfölj med godkända läkemedel, vår globala räckvidd och omfattande forskningsportfölj ger oss tillförsikt att vi kommer fortsätta leverera industriledande tillväxt, säger Pascal Soriot, koncernchef på AstraZeneca.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 16:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 16:00

Kommunanställd på gruppboende varnas

pexels-cigarette

Foto: Pexels

En anställd vid kommunens gruppboende har fått en skriftlig varning för att ha rökt tillsammans med en brukare, en handling som strider mot både regelverket och anställningsavtalet.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

En incident som ägde rum den 10 januari på ett av kommunens gruppboenden har lett till att en anställd fått en skriftlig varning. Enligt lagen om allmänna bestämmelser bryter den anställde mot föreskrifterna genom att röka tillsammans med en brukare, vilket är ett direkt brott mot de regler som styr relationen mellan personal och brukare.

Arbetsgivaren anser att denna handling är ett allvarligt brott mot anställningsavtalet, vilket omfattar anställdas skyldigheter och åtaganden. Det framhålls att den anställde var medveten om reglerna och de möjliga konsekvenserna av att inte följa dem.

För att undvika framtida överträdelser, har arbetsgivaren klargjort att upprepade liknande händelser kan leda till uppsägning.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 02:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors