Företag i fokus:

SENASTE NYTT: De misstänkta för mordet släppta på fri fot

14260A35-7F86-44D0-BCDB-7D0859F30B9C

Foto: Shamash Oyal.

De tre personer som sedan den 4 december har varit anhållna, misstänkta för mord, har i dag släppts på fri fot. Det meddelar Åklagarmyndigheten i ett pressmeddelande under torsdagsförmiddagen.

Vid 19:30-tiden under söndagen sköts en 25-åring man till döds och blev skjutvapnets sjunde offer i år. Enligt uppgifter till Telgenytt sköts han till döds med flera skott inne i en port i Västra Blombacka – trots en hög polisnärvaro i området.

Gunnar Appelgren, Kriminalkommissarie, berättar för SvD att vid söndagens dödsskjutning var uniformerad polis bara cirka 200 till 300 meter bort.

– Jag har aldrig varit med om så motiverade gärningsmän tidigare. Det har varit likadant vid tidigare mord, det är polistätt men man chansar ändå, sade han till tidningen.

Kort efter dödsskjutningen kunde polisen gripa tre personer efter en intensiv polisinsats. Efter beslut anhölls männen i väntan på fortsatt utredning, men anhållandet hävdes idag efter beslut av kammaråklagare Patrik Viklund.

– Vi fortsätter arbeta med full kraft i utredningen. De tre männen är fortfarande misstänkta i utredningen, men min bedömning är att det inte finns tillräckliga skäl för att begära dem häktade, säger kammaråklagare Patrik Viklund.

BILDEXTRA: Dödsskjutningen i Blombacka

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 december 2022 12:19
Senast uppdaterad: 8 december 2022 19:00

Centrumföreningen tar nytt digitalt steg

pexels kortterminal babs  kort

Foto: Pexels

Södertälje City tar steget in i den digitala handeln genom att introducera ett helt nytt digitalt presentkort. Med denna nyskapande plattform hoppas centrumföreningen främja och stödja den lokala handeln.

Det traditionella fysiska betalkortet kompletteras med en innovativ digital lösning från Cityplay, som inkluderar flera bonusfunktioner för att öka värdet av lokal shopping.

Presentkortet är tillgängligt för både privatpersoner och företag, och kan användas för ändamål som personalgåvor. Lanseringen äger rum i samband med Södertäljefestivalen, dock kommer endast ett begränsat antal verksamheter vara anslutna till lösningen från början.

– Samtidigt jobbar vi vidare med att ansluta allt fler Södertälje-verksamheter. Tillsammans stärker vi den lokala handeln och det blir ett roligt sätt att upptäcka stadens utbud, säger Erik Hanzon, marknadsansvarig, Södertälje City.

I samband med lanseringen genomförs tävlingen ”Kodjakten” på Lunagallerian, där deltagare använder Cityplay-appen för att skanna QR-koder som är placerade i butikerna. De som framgångsrikt slutför uppdraget har möjligheten att vinna ett digitalt presentkort med ett värde av 1 000 kr.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 14:47
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:52

Parkeringsplatsen vid centralen stängs av i flera veckor

Parkering

Foto: Alexander Isa

Parkeringsplatserna vid Södertälje station stängs av för att ge plats för tivolit under Södertäljefestivalen. Därefter kommer parkeringen att få ny beläggning och väntas pågår till mitten av september.

Under Södertäljefestivalen kommer det traditionsenliga tivolit som vanligt att ställas upp i staden. Jämfört med tidigare år kommer arrangören att lägga extra fokus på barnfamiljer genom ett FamiljeTivoli som kommer att vara beläget på Centralplans parkeringsplats.

Nu meddelar Södertälje kommun att platsen från och med den 23 augusti kommer att vara helt avstängd för parkering av bilar.

”Efter festivalen är parkeringen fortsatt stängd för arbete med att asfaltera och måla om linjer. Parkeringsplatserna kommer att målas så de blir snedställda, något som kommer göra parkeringsplatsen mer trafiksäker.”, skriver kommunen på sin hemsida.

På grund av Trafikverkets byggnation av den nya banvallen 2020 är det för närvarande trångt mellan parkeringsraderna, men antalet parkeringsplatser förblir oförändrat.

Under arbetets gång finns alternativa parkeringsplatser bakom polishuset vid ”Mörten” och även vid stadshuset. Parkeringen förväntas öppna igen den 15 september.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 10:59
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors