Företag i fokus:

Södertälje City väcker liv i staden – ”Positiv energi”

Ljuspromenad

Foto: Södertälje City.

Led-lampor i form av hjärtan, djur och vacker belysning som lyser upp träd och fastigheter pryder vårt stadskärna. Nu är den populära vinterbelysningen och ljuspromenaden tillbaka i Södertälje.

Den uppskattade vinterbelysningen som arrangeras av Södertälje City, i samarbete med kommunen och lokala fastighetsbolag, väcker liv i staden och har blivit populärare för varje år som passerar. Tillsammans samverkar aktörerna för ett ökat välmående, trygghet och en attraktiv stadskärna under de mörkare månaderna.

– Vinterbelysningen är ett resultat av god samverkan. Vi ökar ambitionen varje år och arbetar strukturerat med att tillföra nya installationer och platser som man kan upptäcka och beskåda som Södertäljebo eller besökare. Det är viktigt att man får en positiv energi när man vistas i stadskärnan, säger Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City.

Lunabron. Foto: Södertälje City

Allt från stora djur i stadsparken, lysande kärlekstunneln vid Marenbron, ljusfontän i centrum och även nya inslag för i år så som Södertäljekringlor på lyktstolparna, isbjörnsfamilj vid ångfartyget Ejdern samt ett magiskt träd tillsammans med lysande halvklot i Turingelunden. Det är några av de sevärdheter som vinterbelysningen erbjuder.

Inslagen stärker och ökar även Södertäljes attraktion som en destination och är ett resultat av ett långt sammarbeta mellan aktörerna.

– Det började redan för 12 år sedan med att handlarna i City kontaktade oss för att se om det fanns möjlighet att få mer julbelysning i centrum eftersom det då inte fanns så mycket. Tillsammans tittade vi på vad som skulle kunna göras och vad vi kunde få upp om vi gjorde det tillsammans. Så numera jobbar vi i ett team där också ett elbolag och en montör ingår. Detta samarbete är nyckeln till att vi varje år får fram så bra vinterbelysning och julbelysning, säger Tomas Lindgren, parkingenjör på Samhällsbyggnadskontoret, Södertälje Kommun

Belysningen monterades i veckan och på Södertäljes Citys hemsida kan ljuspromenadskartan laddas ner som går att ta del av fram till den 9 januari.

Läs även – Södertälje kan utses till ”Årets Stadskärna 2023”

Stadsparken. Foto: Södertälje City.

Turingelunden. Foto: Södertälje City.

Isbjörnar vid Ejdern. Foto: Södertälje City.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 december 2022 20:28
Senast uppdaterad: 8 december 2022 21:07

ICAs markfusk – Byggde olovligt på kommunal mark

IMG_4322

Ica i Moraberg. Foto: Alexander Isa

Ica i Moraberg har olovligt byggt på kommunal mark, vilket enligt uppgifter från Lt har varit känt i stadshuset i flera år. Trots detta har åtgärder från kommunens sida dröjt.

Byggandet av Ica Maxi i Moraberg påbörjades i december 2015 och slutfördes i november 2017. Vid färdigställandet av fastigheten visade det sig att Ica hade olovligt utnyttjat kommunal mark, och trots detta hade kommunen inte vidtagit några åtgärder.

(Annonslänk)

Lt rapporterade även om bristen på nödvändigt slutbesked för bygglovet gällande vissa delar av parkeringen och lastbilsrampen. Till en början hävdade kommunen att Ica inte hade ett slutgiltigt godkännande, men sedan meddelade de att det faktiskt fanns ett sådant. Ulrika Thalén, chef för bygglovsenheten, berättade för Lt att detta dokument senare hittades i en arkiverad handling.

År 2020 inleddes dock ett ärende mot Ica för otillåten markanvändning i Moraberg, men det skulle dröja ända fram till slutet av 2022 innan kommunen började ställa krav på företaget.

ICA byggde olovligt på kommunens mark. Foto: Alexander Isa

I kommunens svar på detta agerade man genom att skicka ett kravbrev till Ica, där man hotade med att involvera kronofogden och belägga företaget med en veckovis avgift på över 14.000 kronor för markanvändningen utan lov.

Tidningen rapporterar vidare att kommunala dokument som riktades till Ica antydde att kommunen prioriterade att upprätthålla en positiv relation med företaget framför att kräva strikta åtgärder. Det övergripande målet var att bibehålla en ”god dialog”, med hänsyn till Icas betydelse som en ”viktig aktör”.

I stället beslutade kommunen att prioritera en aktiv dialog med Ica för att förmå företaget att göra rätt för sig. Samtidigt genomförde kommunen en strängare handläggning av privata fastighetsägare som begick mindre överträdelser, vilket resulterade i flera kravbrev och åtgärder från kronofogden, det rapporter Lt.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 12 september 2023 22:44

DEBATT: Dags att bli medlemmar i EU fullt ut

BEED8039-D92F-4B12-8708-F51D37E1DAF3

Metin Hawsho, gruppledare L i Södertälje. Foto: Pxfuel /Pressbild

I år har det svidit extra mycket i plånboken för många svenskar att semestra utomlands. Till följd av den svaga kronan har det nämligen varit en rekorddyr utlandssemester. Vi har haft en svag krona i ungefär 10 år, men den når nu nya bottennivåer. Förutom att ställa till det när vi åker på semester blir också inflationen i Sverige värre på grund av den svaga kronan.

Sverige exporterar mest till eurolandet Tyskland – det är tillsammans med våra nordiska grannländer vår viktigaste handelspartner. Genom att gå med i euron skulle handeln underlättas eftersom vi handlar i samma valuta. Det vore bra för svenska företag och svensk ekonomi.

I den senaste SCB-undersökningen ökade stödet för euron med ungefär 30 procent i jämförelse med i november förra året. Allt fler svenskar förstår att kronan gör oss svagare och fattigare i en global ekonomi.

Ett argument som brukar lyftas mot euron är eurokrisen 2009. I grund och botten handlade det om länder som inte kunde sköta sina ekonomier. I Grekland var förtidspensioneringen utbredd och problemet med skattesmitning stort. Sedan dess har eurozonen satt upp fler skyddsvallar för att förhindra en ny kris. Sverige har dessutom goda statsfinanser och kan driva på samarbetet i en ansvarstagande riktning.

”Idag väljer Sverige att sitta utanför förhandlingsrummet och avstå viktigt politiskt inflytande i frågor”

Sverige är redan djupt integrerat i det ekonomiska samarbetet i EU. Idag väljer Sverige att sitta utanför förhandlingsrummet och avstå viktigt politiskt inflytande i frågor som faktiskt påverkar vår ekonomi. Men om man inte sitter med vid bordet hamnar man lätt på menyn

Mycket i svensk politik hade sett annorlunda ut om andra partier hade tagit efter Liberalerna tidigare. Vi hade redan varit med i NATO, vi hade haft billigare elräkningar på grund av ny kärnkraft och vi hade redan haft språkkrav för medborgarskap. Eurofrågan riskerar att bli ännu en fråga där andra partier vaknar för sent.

Liberalerna kräver därför att vi ska utreda ett införande av euron i Sverige. Det är dags att vi tittar på frågan förutsättningslöst, och med hänsyn till vad som tjänar svenska hushåll och företag bäst. För nästan 30 år sedan röstade svenska folket om EU-medlemskap. Svenskarna röstade ja, vilket innebar att Sverige blivit ett rikare, grönare och fredligare land. Det är dags att bli medlemmar i EU fullt ut. För något annat har vi faktiskt inte råd med.

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors