Företag i fokus:

Södertäljeföretag utses till en av Sveriges e-handelsraketer

pexels-cottonbro-studio-3944405

Foto: Pexels.

Sedan 2017 har Svea Bank kartlagt e-handeln och utsett fjolårets mest framgångsrika e-handlare. I år hamnar ett Södertäljebolag på listan som haft ett av de högsta procentuella omsättningsökningen under det senaste mätbara året.

Under pandemiåren exploderade omsättningen för många svenska e-handlare. Nu presenterar Svea bank sin årliga kartläggning där de 100 mest framgångsrika e-handelsföretag som placerat sig på listan.

På tredje plats placeras Södertäljeföretaget Techhuset som ökade sin omsättning med 703 procent mellan 2020 och 2021. Från en omsättning på 1,2 miljoner under pandemiåret 2020 till 9,8 miljoner kronor år 2021.

Endast Burgerstore AB och Vont AB placerar sig före med en ökad omsättning på 1143 respktive 1120 procent.

– E-handelsåret 2021 var ännu ett rekordår som präglades starkt av pandemin. I årets kartläggning ser vi att en tydlig nisch i erbjudandet fortsätter vara ett framgångsrecept för de e-handlare som vill skala upp snabbt. Nu befinner vi oss dock i en tid som ställer nya krav på Sveriges e-handlare. Även om vi fortfarande handlar digitalt i stor utsträckning har avvecklandet av pandemirestriktionerna självklart haft en inverkan på e-handeln. När räntor och inflation dessutom stiger blir det extra tufft för många e-handelsbolag, säger Magdalena Caesar, Affärsområdeschef betallösningar för e-handel på Svea Bank.

Techhuset, som bland annat säljer tillbehör till mobiler och surfplattor, lyckades under 2021 öka sin omsättning med över 700 procent och väntas presentera en ökad omsättning även 2022.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 december 2022 09:44
Senast uppdaterad: 8 december 2022 09:48

Lastbilsolycka i Södertälje – stora trafikstörningar

98475b07-a73f-44a1-ba3b-57661ba30e24

Läsarbild

En lastbilsolyckan har inträffat på E20. Nu varnar Trafikverket för stora trafikstörningar i samband med olyckan.

En olycka med en lastbil har skapat omfattande trafikstörningar på E20, mellan Trafikplats Vasa  och Trafikplats Saltskog V, i riktning mot Södertälje. Incidenten inträffade runt klockan 12:30 och har resulterat i att ett körfält är blockerat, vilket påverkar trafiken avsevärt.

Räddningstjänsten är snabbt på plats med flera enheter för att hantera situationen. För att minimera störningarna arbetar räddningstjänsten intensivt med att bärga det inblandade fordonet och återställa normal trafikflöde.

Trafikverket uppskattar att räddningsarbetet kommer att fortsätta till omkring klockan 13:30. Detta innebär att förare som planerar att passera området bör förvänta sig längre restider och överväga alternativa rutter.

Om någon person skadats är i nuläget oklart.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 februari 2024 13:00
Senast uppdaterad: 20 februari 2024 13:34

21-åringen utvisas från Sverige – Men familjen får stanna kvar

3B640C7B-2105-4CBA-9308-873EE3D1942C

Södertäljebon, Alejandro Yanez.
Foto: Privat

Han kom till Sverige som 16-åring med sin familj för sex år sedan från Venezuela efter att familjen hotats i hemlandet. Nu sitter Alejandro Yanez, 21, i förvar och ska skickas tillbaka – helt ensam.

– Jag är inlåst i Märsta tills jag utvisas, säger Alejandro Yanez till Telgenytt över telefonsamtal.

Sedan sin ankomst till Sverige har Alejandro, 21, anpassat sig till det svenska samhället genom att lära sig språket, studera och arbeta. De senaste två åren har han bott med familjen i Södertälje. Trots sina ansträngningar att integreras och bidra till samhället, har Migrationsverket beslutat om hans utvisning, vilket innebär att han skiljs från sin familj som får stanna i Sverige.

– Mitt gamla liv i Venezuela har försvunnit helt och hållet. Jag har ingenstans att bo eller någon släkting som kan ta emot mig, alla har lämnat landet. Jag riskerar att bli hemlös i ett av de mest osäkra länderna i Sydamerika.

(Annonslänk)

Alejandro sökte asyl i Sverige 2018, tillsammans med föräldrarna och systern, men fick avslag tre år senare – samma år som han tog studenten och planerade för högre utbildning. I en ny ansökan som familjen upprättade argumenterade han, i en gemnsam ansökan med familjen, för att beviljas uppehållstillstånd. Hans familj fick till slut uppehållstillstånd genom arbete december 2022, men Alejandro föll mellan stolarna i systemet på grund av byråkratiska detaljer kring arbetstid och ansökningsdatum.

Men i oktober 2023 fick han ett nytt brev från myndighten där de krävde att han skulle inkomma med en egen ansökan.

– Vi förklarade min situation, att jag kom till Sverige som minderårig, hade pluggat och tagit studenten för knappt några månader sedan och var beroende av min familj för försörjning. Ansökan lämnades in och Migrationsverket sa aldrig något om saken, därför trodde vi att det inte skulle bli några problem.

En månad senare fick Södertäljebon Alejandro avslag.

– Anledningen till deras beslut är att det finns ett krav om att man ska ha jobbat minst fyra månader hos samma arbetsgivare. Deras tolkning är att jag ska ha jobbat minst fyra månader innan december 2022 och inte oktober 2023, när de krävde att jag skulle skicka in en egen ansökan. I december 2022 rådde alltså helt andra omständigheter då jag var enbart medsökande. För övrigt uppfyllde jag alla villkor gällande lön, försäkring och så vidare.

Efter årsskiftet kom då brevet från Migrationsverket som försatte honom i en mycket svår situation.

Alejandro Yaves med familjen.
Foto: Privat

– Jag fick en kallelse från Migrationsverket för en månad sedan utan att de skrev vad det gällde. När jag kom dit möttes jag av två poliser som tog mig till förvar. Så nu är jag inlåst tills jag utvisas, säger Alejandro Yanez till Telgenytt, som berättar att han endast fått träffa sin familj två gånger sedan frihetsberövandet.

Under den senaste månaden har Alejandro suttit i förvar i Märsta, med begränsad kontakt med sin familj och dessutom förhindras tillgång till sina sparpengar.

– Jag har framställt min situation och riskerna med en utvisning genom en verkställighetshinder som jag fått avslag för. Därefter bestämde Migrationsverket att frihetsberöva mig och ta mig i förvar, trots att jag har alltid samarbetat med dem och yrkat att jag behöver mer tid för att avsluta mina anknytningar till Sverige, bland annat ta ut mina sparpengar från banken, vilket jag inte kan göra utan mitt pass som är inlämnad hos Migrationsverket.

Som ett sista försök har vänner, familj och kollegor startat en namninsamling för att Alejandro ska få stanna kvar i Sverige, samt en ekonomisk insamling som ska täcka juridiska kostnader.

– Jag har byggt upp ett helt liv som bara ska kastas bort, säger Alejandro Yanez till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 februari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 15:28

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors