Företag i fokus:

Anhöriga till mordoffer nekas sista rättslig prövning

2022_01_271763979_1105426846943065_1854382527506805801_n

Foto: Shamash Oyal.

I september friades en 24-åring som stod åtalad för knivmordet på en 35-årig man i en lägenhet i Mariekäll. Anhöriga överklagade beslutet till Högsta domstolen som nu framför sitt ställningstagande i ärendet.

Den 26 april 2021 påträffas en man i 35-årsåldern mördad med flera knivhugg i en lägenhet i Mariekäll. Han knivhöggs med sju knivhugg i ryggen samt ett i bröstet och hittades först tre dagar senare – död på vardagsrumsgolvet.

Vid undersökningen av bostaden hittade polisen ett spår i lägenheten som misstänktes tillhöra en 24-åring man från Sörmland. Personen greps och häktades misstänkt för mordet.

Under utredningens gång framkom det att 24-åringen anlände till lägenheten klockan 11:49 och lämnade platsen 13:32 och blev upplockad vid OKQ8 på Bangatan, cirka en 15 minuters promenad från mordplatsen.

(Annonslänk)

Chefsåklagaren yrkade på livstids fängelse, men släpptes senare på fri fot efter bristande bevisning. Bland annat ska en granne sett den mördade 35-åringen vid liv utanför sin bostad med sin hund vid 16-tiden under morddagen – några timmar efter att 24-årigen lämnat platsen.

Kort efter den friande domen överklagades beslutet till Högsta domstolen av mordoffrets anhöriga, men nu står det klart att domstolen inte valt att pröva målet och överklagandet.

”Högsta domstolen har gått igenom materialet. Det har inte kommit fram något skäl att meddela prövningstillstånd.”, skriver domstolen i beslutet.

Läs även – 24-årign friad från mordmisstanke – Kräver 600 000 kr i ersättning 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 december 2022 09:44
Senast uppdaterad: 9 december 2022 09:45

BILDEXTRA: Bygget av det nya kanalstråket har påbörjats

25E39664-F1DC-482D-95F4-1289811EB9F5

Illustration: Trafikverket

Nu har bygget av det nya kanalstråket i Södertälje påbörjats, vilket kommer inkludera nya gång- och cykelvägar längs med kanalen samt 18 nya mindre parkområden med sittplatser, grönska, utegym och en boulebana med mera. Detta kommer ge invånarna möjlighet att snart njuta av avkopplande promenader längs hela kanalen.

Det är fortfarande några år kvar innan slussbygget är helt färdigställt. Detta projekt kommer att genomföras i flera etapper av Trafikverket, men nu har byggandet av det nya kanalstråket inletts.

Först i kön är sträckan mellan Slussbron och Bergvik, som planeras vara klar till sommaren 2024. Därefter kommer arbetet att fortsätta med den norra delen och sedan vidare till Östertälje och Södertälje hamn. Alla dessa etapper förväntas vara färdiga under 2025.

(Annonslänk)

Det blir inte bara nya vägar, utan också flera platser där du kan koppla av längs med kanalen. Bland dessa planeras ett utegym i närheten av badhuset, en större kajyta vid Slussbron med sittplatser, en boulebana och en kombination av träplankor och stenbeläggning. Vid kanalens östra sida, mitt emot Wendela Hebbes hus, kommer det finnas en träläktare som ger en fantastisk utsikt över kanalen och staden. På Kanalholmen planeras ängsytor med träbänkar för besökare att njuta av utsikten. Slutligen, längst söderut vid Östertälje, kommer det att finnas sittplatser i trä på både den västra och östra sidan, samt ett utegym och en volleybollplan i anslutning till gång- och cykelvägen till Östertälje.

För att skapa en enhetlig atmosfär längs med kanalen kommer det att planteras nya träd, buskar och blommor. Dessa växter kommer att erbjuda en varierande palett av dofter och färger som kommer att förändras med årstiderna och skapa en enhetlig och vacker miljö längs kanalen och slussen.

För att säkerställa att de nya gång- och cykelvägarna kan användas även under vintern kommer sträckorna att asfalteras.

Planerad tidsram för olika sträckorna.

1.   Slussbron – Bergvik – klart vår 2024
2.    Vänortsparken/Hebbevillan – Västra Mälarehamnen (inkl bryggor ut till Kanalholmen) – klart vår 2025
3.    Slussbron – stenpiren Östertälje – klart vår 2025
4.    Gästhamnen – industriområdet i Södertälje hamn/Hälsokullen – klar hösten 2025

Fakta: Södertälje kommun

Läs även: – Slussbron stänger i tre år

Illustration: Trafikverket

Illustration: Trafikverket

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 10:49
Senast uppdaterad: 22 september 2023 16:15

Greta Thunberg stoppade transporter vid hamnen

0CA92B3F-A5E2-42EE-9B97-5021C3BD5B1A

Rörelsen ”Ta tillbaka framtiden” vid ett tidigare tillfälle i Södertälje. Foto: Privat/Creative Commons.

Klimataktivistiska rörelsen ”Ta tillbaka framtiden” återvände till Södertälje för ännu en aktion. Denna gång var Greta Thunberg på plats för att protestera mot oljetransporter i Södertälje.

Vid flera tillfällen har polisen kallats till oljehamnen i Södertälje efter att ett tiotal personer stört verksamheten genom att blockera vägen. Tidigare har miljöaktivisterna även klättrat upp på lastbilarna.

– Vi är en växande rörelse som inte tänker ge oss. Vi vill få stopp på det eviga flödet av fossila bränslen som är ett hot mot vår framtid, sade Irma Kjellström, presstalesperson för klimataktivistisk rörelsen ”Ta tillbaka framtiden”, till Telgenytt.

Under torsdagseftermiddagen var samma grupp återigen på plats, där de blockerade grindar och klättrade upp på en tankbil. Samtidigt deltog även Greta Thunberg i protesten.

– Vi har hindrat en tankbil från att komma in och hantera miljöfarligt bränsle. I och med det har vi också skickat ett viktigt budskap till omvärlden, sägerGreta Thunberg till Lt.

Polisen reagerade på ärendet om ordningsstörning och skickade flera patruller till platsen, men ingripande uteblev och de väntade istället. Aktionen påbörjades vid klockan 15 och avslutades av miljöaktivisterna vid 19-tiden.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 21 september 2023 21:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors